اگر دستگاه های نظارتی دولت بادقت بیشتری به شرکت ها نظارت کنند ما دیگر شاهد حوادثی چون معدن زمستان یورت نخواهیم بود.

حادثه معدن زمستان یورت اولین و آخرین حادثه نخواهد بود/مسئولین دولت توجه بیشتری به قشر کارگر داشته باشند

به گزارش گلستان24؛امروز 13 ادریبهشت ماه مصادف است با سالروز حادثه تلخ معدن زمستان یورت که موجب شد تا بیش از 40 نفر از کارگران زحمت کش گلستان در یکی از معدن های استخراج زغال سنگ شرق استان مدفون شوند و جان خود را از دست دهند.

وضعیت این کارگران بعد از وقوع این حادثه روشن شد، تا جایی که مردم فهمیدند برخی از این کارگران برای اعاده حقوق خود حتی کتک خورده اند و بازداشت شده اند.

طبق بازدیدی که خبرنگار گلستان24 به صورت میدانی از  حادثه این معدن داشت به خوبی درک کردیم که این کارگران با جان خود بازی می کنند و مسیر دور و دراز را تا نوک کوه می روند، تا بتوانند یک لقمه نان حلال برای خانواده هایشان در بیاورند.

طی گفت و گویی که با برخی از این کارگران داشتیم، آنها از پایمال شدن حقوق خود خیلی گله داشتند و گفتند، ما در قبال این کار سخت مان به همان حقوق ناچیز و بیمه ی دست و پا شکسته راضی هستیم ولی مشکل ما این است که همین را هم به آسانی به ما نمی دهند،تاجایی که معلوم شد برخی از کارگران چند  سالی است که بیمه هایشان رد نشده است.

به خوبی مشخص است که مدیران این معدن اصلا به فکر کارگران خود نبوده اند، و هم موضوع باعث رقم خودن چنین اتفاقی شده است ،اتفاقی که باعث یتیم شدن  بچه های خردسال زیادی شد که حال در نبود پدر و نان آور خانه شان معلوم نیست در آینده چه اتفاقی برای آنها بیفتد.

طبق اعلام رئیس دادگستری کل استان گلستان شرکت صنعتی معدن زمستان یورت کارفرمای این معدن  به علت سهل انگاری از دادن آموزش های کافی و همچنین نبودن تجهیزات لازم مقصر صددرصد شناخته شده است.

اما این اتفاق اولین و آخرین حادثه نخواهد بود؛ چرا که با وجود مدیران نا لایق، هر آن ممکن است حادثه ای چون معدن زمستان یورت در استان گلستان و یا در دیگر نقاط کشور بیافتد.

دولت به عنوان ناظر بر عملکرد شرکت های خصوصی و دولتی باید پاسخگوی مشکلات که ممکن است به علت بی مدیریتی برخی از افراد به وجود بیاید باشد.

چرا که اگر دستگاه های نظارتی دولت و دیگر قسمت ها اعم از وزارت کار ،صنعت ومعدن وسازمان تامین اجتماعی،فشار بیشتری بر روی کارفرمایان بیاورند تا حقوق کارگران پایمال نشود ویا حداقل کارگراناز داشتن موارد ایمنی اولیه بهرهمند شوند می شود جلوی حوادث احتمالی را گرفت تا دیگر، شرکت ها و کارگران درگیر مشکلات مالی و جانی نشوند

انتهای پیام/پ

ارسال نظر

آخرین اخبار