نوروز 94 گذشت و قول مسئولین در خصوص ساماندهی کارتن بدستان گالیکشی عملی نشد.

نوروز 94 گذشت و کارتن به دست‌های گالیکشی ساماندهی نشدند

به گزارش گلستان 24، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان در نشست ستاد تسهیلات سفر نورزی این استان پیش از آغاز تعطیلات سال نو از ساماندهی کارتن به دست‌های ورودی شهرهای گلستان خبر داده بود.

به گفته ابراهیم کریمی این افراد به‌صورت غیرقانونی در حاشیه معابر اصلی استان فعالیت داشتند ازاین‌رو در قالب خانه مسافر در کیوسک‌های راهنمای مسافر که در ورودی هر شهر قرار دارد، ثبت شدند.

اگرچه نسبت به ساماندهی این افراد و خانه‎های اجاره‎ای سخن گفته‌ شد اما جز چند اقدام نمادین، اقدام مناسب و دامنه‌داری انجام نشد.

این برنامه در گالیکش به‌صورت نیم‌بند تنها با قرار دادن کیوسک در ورودی‌های شهر گالیکش انجام گرفت. اما به فاصله دو سه متری این کیوسک‌ها کارتن بدستان حضور داشتند و راهنمایی مسافرین شده بودند.

به گفته مردم گالیکش این کیوسک‌ها که سر شب تعطیل می‌شدند نیز خالی از اشکال نبودند. به گفته کارتن بدستان برخی از افرادی که در این کیوسک‌ها فعالیت می‌کردند از نزدیکان مسئولین شهرستان گالیکش بودند.

کیوسک‌های راهنمایی گردشگران روستایی بخش لوه هم که به این بخش نرسید و کارتن بدستان در تمامی طول مسیر روستاهای این بخش مشاهده شدند.

به گفته مردم گالیکش ساماندهی کارتن بدستان با شکست مواجه شد و میزان کارتن بدستان در ایام نوروز 94 چند برابر سال‌های گذشته در این شهرستان بود. حتی بر خلال سنوات گذشته این افراد درون شهر گالیکش نیز فعالیت داشتند.

مردم گالیکش معتقدند برخورد قاطع با متخلفان می‌تواند تا سالیانی موضوع کارتن بدستان شهر گالیکش را ساماندهی کند.

کارن بدستان گالیکشی از ورودی شرق استان در محدوده چشمه خان در استان خراسان شمالی فعالیت خود را آغاز کرده بودند. این افراد در طول مسیر پارک ملی گلستان نیز به دلیل کم‌عرض بودن جاده باعث ایجاد بار ترافیکی و مشکلاتی برای هم‌میهنان عزیز نیز شده بودند.

بارها اخبار از بروز مشکلاتی برای مسافرانی که از این خانه‎ها در سراسر کشور استفاده کرده‎اند، به گوش می‎رسد، این خانه ها عمدتاً فاقد مجوز، امنیت و استانداردهای لازم برای اجاره هستند.

حال و وضع مسافر بخت‌برگشته‌ای را تصور کنید که با استفاده از این خانه‎ها ضمن روبه‌رو شدن با مشکلات بسیار تصوراتی منفی از گالیکش در ذهنش نقش می‎بندد، تصویری که می‎تواند در کاهش اقبال دوباره برای مسافرت به این شهر زیبا مؤثر باشد.

متولی اصلی پیگیری و اقدام برای این موضوع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در استان است که باید با اقدام جدی در این امر و با فعالیت بیشتر این مشکل را حل کند.

درهرصورت حذف کارتن به دستان در گالیکش موضوعی است که می‎تواند به حل بسیاری از معضل‎های فرهنگی و اجتماعی کمک کند.

برخی معتقدند یکی از مسائلی که در بسیاری از این مکان‎های استیجاری اتفاق می‎افتد فساد اخلاقی است. بنابراین استفاده از راهکارهای مختلف و ابزارهای قانونی حتی استفاده از قوه قهریه با کمک دستگاه‎های انتظامی می‎تواند به‌سرعت بخشیدن حل این مشکل کمک بسیار زیادی بکند.

امیدواریم ساماندهی کارتن به دستان گالیکشی که در ایام نوروز امسال انجام نگرفت در تعطیلات تابستان امسال به‌واقع اجرایی شود.

نویسنده: علی علوی-نیلکوه

ارسال نظر

آخرین اخبار