گزارشی خواندنی از ابتکار یک گنبدی

وقتی عبارت “اقتصاد مقاومتی” به گوش می رسد، توجه ما به سمت یک کارگاه یا کارخانه و امثال آن جلب می شود. اما یک شهروند گنبدی نشان داده است با اندک هزینه ای و البته مقداری چاشنی همت و تلاش، می توان قدری در هزینه ها صرفه جویی کرد.

اقتصاد مقاومتی در پشت بام خانه یک گلستانی!

به گزارش گلستان 24،  اقتصاد مقاومتی را می توان به دو قسمت خُرد و کلان تقسیم بندی کرد. در دسته بندی اول که قصد پرداختن به آن را داریم، اقتصاد مقاومتی می تواند موجب صرفه جویی در هزینه های جاری خانوار گردد. وقتی عبارت “اقتصاد مقاومتی” به گوش می رسد، توجه ما به سمت یک کارگاه یا کارخانه و امثال آن جلب می شود. اما یک شهروند گنبدی نشان داده است با اندک هزینه ای و البته مقداری چاشنی همت و تلاش، می توان قدری در هزینه ها صرفه جویی کرد.

قاسم استیری کارمند مجمع امور صنفی شهرستان گنبدکاووس،با هزینه ای بسیار کم، ماهیانه و به طور متوسط مبلغ قابل توجهی در هزینه های جاری خانواده خود صرفه جویی می کند.

به پشت بام منزل وی می رویم و با یک قفس پرنده مواجه می شویم که در آن مرغ و خروس نگهداری می شود. او ۳۰ عدد جوجه را با مبلغ هر کدام ۴۰۰۰ تومان خریداری کرده است. هزینه مکان نگهداری جوجه ها که شامل یک قفس ۱۲ متری و تعدادی جعبه و ظرف آب و غذا می شود، حدود ۱۰۰ هزار تومان می باشد و غذای روزانه مرغ و خروس‌ها نیز علاوه بر مقداری گندم و ذرت، از باقیمانده غذا و سبزیجات است که با این حساب دور ریز غذا در منزل ایشان زیاد دیده نمی شود.

به گفته استیری جوجه ها بعد از ۶ ماه بالغ شدند و شروع به تخم گذاری کردند. ضمن این که از گوشت آن ها نیز استفاده می شود. تعداد تخم مرغ‌هایی که هر روز از قفس جمع آوری می شود بین ۱۰ تا ۱۲ عدد می باشد که این تعداد از مصرف خانواده بیشتر بوده و مابقی به فروش می رسد و هزینه خوراک حیوانات را تامین می نماید. در قسمت بالای قفس نیز یک تالار انگور قرار دارد که نیاز مصرف انگور را تا انتهای تابستان جوابگو خواهد بود. همچنین آبغوره، گرد غوره و شیره انگور نیز از تولیدات خانگی وی می باشد.

در بخش دیگری از بام این منزل، باغچه کوچکی وجود دارد که در آن ۹ مدل سبزی و همچنین گوجه و خیار کاشته شده که سبزی ها بیش از نیاز خانواده بهره می دهد. نکته مهمی که استیری به آن اشاره می کند این است که این محصولات کاملا سالم و خانگی می باشد و برای مصرف آن‌ها دغدغه ای وجود ندارد.

در حیاط منزل هم چهار درخت پرتقال وجود دارد که در اغلب منازل یافت می شود. باری که میوه‌های این درختان می‌دهد، قابل چشم پوشی نیست!

استیری پرداختن به این فعالیت‌ها را علاوه بر کمک به اقتصاد خانواده موجب نشاط در روح و جسم انسان می داند. همچنین برنامه آینده وی اضافه کردن تعدادی اردک و بوقلمون و همچنین افزایش میزان کاشت سبزی ها می باشد.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

 

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    فوق العاده بود

  • محمد حسین
    0

    سلام ، بغیر از عکس اولی هیچ کدوم از عکسها دانلود نمیشه ، لطفا خواهشا عکسها رو درست کنید ببینیم . متشکرم

  • ناشناس
    0

    سلام عالیه ولی چراهیچکدوم عکسابازنمیشه😞

  • بهار
    0

    چراعکساهیچکدوم بازنمیشه؟؟

  • بهار
    0

    چراعکساهیچکدوم بازنمیشه؟؟

  • ناشناس
    0

    خوبه ولی عکسا باز نمیشه

  • ناشناس
    0

    خوبه ولی عکسا باز نمیشه

  • سامان
    0

    من در پشتبام اپارتمانم مرغ گزاشتم ولی همسایه هامیگن جمعش کن چیکار کنم۳ تا مرغم بیشتر ندارم

آخرین اخبار