دیرکل مهندسی سواحل و بنادر کشور گفت: طرح جامع مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور در سواحل استان گلستان اجرا شد.

طرح جامع مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور در گلستان اجرا شد

به گزارش گلستان 24، محمدرضا الله‌یار  در جلسه ساماندهی بنادر و سواحل گلستان اظهار داشت: طرح ICZM به معنای طرح جامع مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور است که با مشارکت 17 ارگان حدود 8 سال و در 3 مرحله کار مطالعاتی بر روی آن انجام شده است.

وی افزود: ICZM و یا مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی یک فرآیند مستمر و پویاست که براساس آن تصمیمات لازم برای بهره‌برداری صحیح، توسعه موزون و حفاظت از نواحی ساحلی و دریایی و منابع آن گرفته می‌شود.

مدیرکل سواحل و بنادر کشور تصریح کرد: طول سواحل کشور حدود 5 هزار و 800 کیلومتر است که از این میزان 890 کیلومتر در شمال کشور و 4 هزار و 900 کیلومتر در جنوب کشور واقع است و از مجموع کل سواحل کشور حدود 840 کیلومتر آن پیرامون جزایر توزیع شده است.

الله‌یار گفت: استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان 7 استان ساحلی کشورمان هستند.

وی همچنین نوسانات سطح آب دریای خزر، فرسایش و رسوب‌گذاری سواحل، تجاوز به حریم دریا با احداث سازه‌های ساحلی-دریایی، نبود دسترسی همگانی به دریا، آلودگی آب های دریا، تهدید زیستگاه‌های گونه‌های کمیاب و نادر، نابسامانی‌های ناشی از تداخل وظایف و ماموریت‌های دستگاه‌های مرتبط و نبود رژیم حقوقی مشخص را از مهم ترین چالش‌های سواحل دریای خزر اعلام کرد.

مدیرکل سواحل و بنادر کشور اظهار داشت: سواحل خزر از نظر ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک جزو کرانه های حساس سواحل کشور محسوب می‌شود و خوشبختانه در استان گلستان در مقایسه با دیگر استان‌های ساحلی مشکلات کمتری را تاکنون داشته‌ایم.

وی گفت: به علت مسائل زیست محیطی و تبادل آب خلیج گرگان و دریای خزر امکان فعالیت‌های تجاری در داخل خلیج گرگان امکان‌پذیر نیست.

الله‌یار همچنین دریاخواری و ساخت‌و‌ساز غیرمجاز را یکی از دیگر معضلات و دغدغه‌ها دانست و گفت: در مقایسه با دیگر استان‌های ساحلی، استان گلستان کمتر با این معضل مواجه است.

ارسال نظر

آخرین اخبار