خانه شیرمحمدی گمیشان ، زیباترین و رفیع ترین بنای قدیمی گمیشان ، بنایی زیبا وفاخر که به علت مخالفت شدید مالکانش از دریچه نگاه هیچ دوربینی دیده نشده است .

بلند ترین و زیباترین بنای قدیمی گمیشان محروم از نگاه خبرنگاران +تصاویر

به گزارش گلستان 24، ساختمان شیرمحمدی گمیشان همچون نگینی زیبا و کم نظیر در خیابان شهید مرگنی گمیشان می درخشد.

با وجود قدمت بسیار بالای این ساختمان ، این بنا همچنان محکم و استوار است و  وارثان این ساختمان قدیمی که گویا عاشقانه میراث اجدادی خود را دوست دارند ، در ایام تعطیل هرازگاهی گرد هم می آیند و مهمان صفای این بنای فاخر می شوند.

متاسفانه صاحبان این بنا تا این لحظه به هیچ خبرنگار و رسانه ای حق عکس برداری و تهیه گزارش از قسمت داخلی بنا را نداده اند

یکی از مسئولین در پاسخ به درخواست ما مبنی بر تهیه گزارش و عکس از قسمت داخلی بنا گفت: به هیچ عنوان  مالکان آن با این درخواست موافقت نمی کنند ، فقط یکبار یک هیات فرانسوی به گمیش تپه آمده بود با کلی اصرار فقط اجازه ورود به حیات منزل را به آنان دادند

کسانی که میهمان این خانه با صفا شده اند می گویند ، قسمت داخلی بنا بسیار بسیار زیبا و با ظروف و وسایل قدیمی چیده شده ، کاش برای یکبار هم که شده  این میراث گرانقدر را میهمان نگاه دوربین های خبری کنند.

شاید شاید، تهیه یک گزارش خوب ، مستند و کامل از این کاخ باستانی  می توانست ، بخت بسته خانه های قدیمی گمیشان را باز کند و پای گردشگران و عاشقان بناهای قدیمی را به گمیشان شهری کوچک با بیش از 60 بنای قدیمی باز کند /باید تمام راهها را امتحان کرد

 

کمی اطلاعات کلی در مورد این ساختمان بی نظیر 

خانه شیر محمدی این بنا در خیابان اصلی به فرعی چهار راه قدیم گمیشان واقع است که امروزه خانواده آنه محمد حاجی شیرمحمدی در آن ساکن هستند.

  این ساختمان یکی از بناهای دیدنی شهر گمیشان است که در حال حاضر رفیع ترین بنا در شهر گمیشان میباشد،

این بنا در سه/۳ طبقه با مصالح آجر و یا سقف شیروانی حلبی اجرا شده است.

آجرهای بکار رفته در ساختمان از آجرهای دیوار قزل آلانگ می باشد. برشهای زیبا حاشیه شیروانی و ناودانی، قوسها و جناغی های گچ بری سردرها و کنده کاریهای جلو و پیشخوان ایوان قابل توجه می باشد.
هر طبقه دارای چهار اتاق با کف پوشها و پنجره های چوبی بوده و فضای داخلی اتاق ها دارای راهروی مرکزی و راه پله چوبی بوده که ارتباط دهندة اتاق ها و طبقات با یکدیگر است.

طبقة زیرین این بنا در حکم سردخانه و سیلو برای انبار حبوبات و غلات بویژه گندم را داشت.

بنا به گفته اهالی، استاد قجر لازمی که انسانی متدین و تلاش گر، معمار این ساختمان بوده است. ایشان در عمر پربرکت خود بنای حدود ۵۰ – ۶۰ ساختمان را به پایان رسانده از جمله مهمترین آنها همین ساختمان ۳/سه طبقه شیرمحمدی و همچنین به ساختمانهای پاسگاه مختومقلی و پادگان گرگان اشاره نمود. استاد به سال ۱۳۵۱ شمسی وفات و در آرامگاه صفا ایشان به خاک سپرده شد

1111

ارسال نظر

آخرین اخبار