مدتی پیش این رسانه خبری گزارشی از دفن غیرقانونی زباله های بیمارستانی در حریم شهری آزادشهر تهیه کرده بود که انتشار آن خبر اعتراضات مردمی را نیز در پی داشت چرا که شهروندان نیز از موضوع دفن زباله های عفونی بسیار گلایه مند بودند.

دفن زباله های بیمارستانی در حریم شهری آزادشهر تخلف است

به گزارش گلستان 24، مدتی پیش این مجله خبر شاهد فردا گزارشی از دفن غیرقانونی زباله های بیمارستانی در حریم شهری آزادشهر تهیه کرده بود که انتشار آن خبر اعتراضات مردمی را نیز در پی داشت چرا که شهروندان نیز از موضوع دفن زباله های عفونی بسیار گلایه مند بودند.

«…بهانه این مجال سفری کوتاه به استان گلستان و مشاهده ی فاجعه ای غیر قابل گذشت در میانه این سفر بود؛ دفن زباله های شهر در فاصله ای نزدیک به شهر آزادشهر و از همه فاجعه بار تر دفن زباله های عفونی و بیمارستانی در همان مکان، مشاهده ناخوشایند و ناگواری بود که در کنار گوش مسئولین استان گلستان و شهر آزادشهر رخ داده است و نه صدای مردم و نه صدای مسئولین در این باب در آمده است…»

به همین منظور پس از گذشت چند ماه از انتشار خبر فوق و عدم پاسخگویی شفاف از طرف مسئولین استان و آزادشهر بر آن شدیم تا گفتگویی با «اسماعیل مهاجر» مدیر کل محیط زیست استان گلستان داشته باشیم.

مهاجر در گفتگو با شاهد فردا در خصوص دفن غیر قانونی و غیر اصولی زباله های عفونی بیمارستان های شرق استان گلستان در حریم شهری آزادشهر گفت: بیمارستان ها موظف هستند کار جداسازی زباله ها را از مبدا انجام بدهند؛ این در شرح وظایف بیمارستان ها آمده است,تمام زباله ها اعم از کشاورزی، عفونی، ویژه، خطرناک و خانگی باید خنثی سازی شوند,متولی این امر نیز وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است,ما ناظر بر عملکرد آنان هستیم.

ما به تمامی بیمارستان ها اعلام کرده ایم که خنثی سازی داشته باشند و آن دسته از زباله هایی را که قابل خنثی سازی نیست برای امحا به زباله سوز ارسال کنند یا در محل های دفن بهداشتی و قانونی زباله دفن شوند.

وی در ادامه گفت: البته در این مورد باید گفت که با چند شرکت قرارداد بسته شده است که متولی انجام این کار شوند و موظف اند در حین حمل این زباله ها، ماشین های مخصوصی بکار گرفته شود چراکه حتماً باید از این وسائط مخصوص جهت حمل زباله های خطرناک و عفونی استفاده شود. به همین خاطر است که باید بیمارستان های گنبد و گرگان و شهرهای دیگر و همچنین درمانگاه ها، زباله های عفونی و خطرناک خودشان را در عین حال که خنثی سازی می کنند باید تحویل آن شرکت ها یا دانشگاه علوم پزشکی قرار دهند در غیر این صورت تخلف محسوب شده و به محض مشاهده حتماً با آنها برخورد شدید قانونی خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان در پایان گفت: باید جلوی این عمل به هر نحوی گرفته شود، دفن زباله های عفونی و خطرناک در حریم شهری آزادشهر از نظر ما تخلف بوده و به محیط زیست و اکوسیستم منطقه لطمات جبران ناپذیری را خواهد زد و در این خصوص مسئولان باید پاسخگو باشند چرا که سلامت مردم و محیط زیست در خطر است.

ارسال نظر

آخرین اخبار