لاشه بیش از ۱۰ سگ که با گلوله کشته شده اند در منطقه هزارپیچ گرگان و در میان فاضلاب ها رها شده است این اتفاق در شرایطی است که علت کشته شدن سگ ها مشخص نیست.

دفن غیربهداشتی لاشه بیش از ۱۰ سگ در هزارپیچ گرگان

به گزارش گلستان 24، یکی از هواداران انجمن حمایت از حیوانات گلستان به عنوان گروه حقیقت یاب وجود لاشه سگ و شغال را گزارش داد و همین مساله در گرگان باعث شده موجی از اعتراضات مبنی بر کشتن سگ ها به وجود آید.

با حضور در محل و در کنار لاشه های متعفن که گویا در چند نوبت انداخته شده بودند هزاران هزار لارو و مگس مشغول خوردن بدن این لاشه ها بودند و در این میان آثار شلیک گلوله بر روی بدن یکی از آن ها که موهایش ریخته بود مشاهده شد.

 

کشتار سگ در گرگان

این محل با فاصله کمی از استانداری گلستان و از همه مهم تر کارخانه شیر پگاه گلستان قرار دارد و در صحبت با یک دامپزشک، لاروهای موجود همه تبدیل به مگس خواهند شد.

مسعود شکیبا در ادامه گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در سال گذشته با بررسی هایی که در مناطق گلستان داشتم مگس بسیار کم بود اما با این موارد احتمال می دهم امسال زیاد شود و انواع بیماری ها را داشته باشیم چرا که مگس روی این لاشه ها می نشیند و بعد معلوم نیست بر روی کدام مواد غذایی، لب و دهان بچه یا فرد بزرگی بنشیند.

کشتار سگ ها در گرگان

این دکترای دامپزشکی با بیان اینکه انتظار ندارم دفن فضولات طبق درست ترین استانداردها باشد، افزود: رهاسازی فضولات انسانی با این فاصله نزدیک به شهر در فضای باز فاجعه است.

در گذشته با طعمه سموم کشتار سگ را انجام می دادند

وی در خصوص اینکه کشتن این سگ ها توسط شخص یا گروهی بوده است، گفت: به احتمال زیاد همان ارگانی که سال های سال این کار را در برخی استان ها به عیان و در برخی استان ها به نهان کرده با توجه به طول عمر سگ ها و زایش های متعدد و قاعدتا افزایش جمعیت بی حساب آن ها اقدام به چنین کاری کرده است.

شکیبا با تاکید بر اینکه سگ ها قدرت ازدیاد نسل بالایی دارند و این یک واقعیت است، تصریح کرد: اگر تغذیه از زباله دان ها کنترل یا قطع شود شما دیگر به این شکل درگیر جمعیت سگ ها نخواهید بود و در عمل عدم مدیریت صحیح زباله های قابل تغذیه برای سگ ها به نوعی ایستگاه پرورش را به وجود آورده است.

اگر تغذیه از زباله دان ها کنترل یا قطع شود دیگر به این شکل درگیر جمعیت سگ ها نخواهید بود و در عمل عدم مدیریت صحیح زباله های قابل تغذیه برای سگ ها به نوعی ایستگاه پرورش را به وجود آورده است.

وی توضیح داد: در گذشته با طعمه سموم کشتار سگ را انجام می دادند که در نهایت به دلیل اینکه سایر جانوران تغذیه کننده از لاشه سگ ها نیز تلف می شدند استفاده از سم ممنوع شده است.

شکیبا گفت: در زمان هایی از جمع آوری و زنده گیری سگ ها استفاده می شد و پس از آن با یک عقب گرد شلیک گلوله پایان زندگی را برای این حیوانات رقم می زند.

شکیبا ادامه داد: من با سگ کشی موافق نیستم اما کنترل جمعیت را قبول دارم و این الزاما به معنا و مفهوم کشتار نیست از طرفی واژه ولگرد برای سگ ها درست نیست و این ها سگ هایی هستند که بنا به دلایل مختلف از جمله پیر شدن، ابتلا به برخی بیماری ها عملا رانده شده و کلمه سگ رانده شده برای آن ها درست تر است.

کشتار سگ ها در گرگان

این دکترای دامپزشکی تصریح کرد: سگ ها را می توان با انداختن طعمه و تله گذاری یا اسلحه بیهوشی عقیم کرد.

طرح اتلاف سگ ها زیر نظر بهداشت شهرستان ها انجام می شود

مدیر گروه بهداشت محیط استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص طرح اتلاف سگ ها افزود: این طرح برای کشتن سگ های ولگرد انجام می شود و زیر نظر بهداشت شهرستان انجام می شود.

جعفر خلیلی افزود: بعد از کشتن سگ ها آن ها جمع آوری و در سایت دفن زباله دفن می شود و همه چیز تحت نظارت است و بعد از دفن آهک پاشی هم انجام می شود تا موارد بهداشتی رعایت شود.

کشتار سگ ها در گرگان

گلستان در هاری جزء استان های اول کشور است

به همت انجمن حیوانات از ایران در سال ۱۳۸۷ مصوبه وزارت کشور به کل استان ها ابلاغ شد و قرار شد دیگر این سگ ها آن هم با اسلحه و در شرایط غیر قابل درمان کشته نشوند و توسط مرگ آرام و بدون درد این کار انجام بگیرد و با تلفیقی از طرح های ضربتی عقیم سازی و کنترل زباله دان های محل تغذیه این برنامه را مدیریت کرد.

در استان های شمال به واسطه شرایط جغرافیایی و اقلیمی هاری بیشتر است و در این میان بنا به آمارهای موجود گلستان در این زمینه سرآمد است اما از طرفی  تعداد مرگ و میر از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۶ هشت نفر بوده است. از طرفی با تحقیق ها و بررسی هایی که جا دارد به شکل دقیق تری انجام شود از هر ۱۰۰ تا ۱۵۰ گزش که در ماه صورت می گیرد حداکثر ۲ تا ۳ گزش مربوط به سگ های بدون صاحب است که معمولا به دلیل خطاهای رفتاری است و به همین دلیل کشتار سگ ها به این روش برای جلوگیری از هاری منطقی نیست.

طرح پیشنهادی سازمان دامپزشکی برای کنترل جمعیت سگ ها به اجرا در خواهد آمد

خبرهای خوب در مورد کنترل سگ ها آن است که به زودی طرح پیشنهادی سازمان دامپزشکی برای کنترل جمعیت سگ ها نیز در سراسر کشور به اجرا درخواهد آمد.

کشتار سگ ها در گرگان

این طرح با همکاری گروه های مردمی مورد تایید سازمان دامپزشکی با همکاری وزارت کشور و شهرداری انجام می گیرد و دامپزشکی با زنده گیری سگ ها طرح را آغاز و پس از انتقال آن ها به مکان های تعیین شده توسط شهرداری ها جهت عقیم سازی به روش جراحی، واکسیناسیون، انگل زدایی و پلاک گذاری و ثبت مشخصات، نهایتا با رهاسازی سگ های علامت گذاری شده پایان پیدا می کند.

به اعتقاد بیشتر کارشناسان برای کنترل جمعیت سگ های خیابانی، زنده گیری، عقیم سازی، واکسیناسیون، علامت گذاری و رهاسازی توسط همکاری سازمان ها و ارگان هایی مثل دامپزشکی، بهداشت، شهرداری و حامیان حیوانات تاثیر بیشتری دارد.

این طرح علاوه بر همسو کردن تلاش گروه های مردمی دلسوز و نهادهای مختلف و جلوگیری از موازی کاری در زمینه کنترل جمعیت سگ ها، از سوء استفاده افراد سودجو و اتلاف سگ ها به روش های غیرقانونی و غیرانسانی نیز جلوگیری خواهد کرد./مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار