دهیار روستای سایر گفت: در صورت انتقال آب چشمه "کل آدو" روستای سایر به روستای کلاسره کشاورزی و محصولات سایر نابود خواهد شد.

دولت به دلیل نداشتن بودجه توجهی به خواست مردم روستای کلاسر مینودشت نمی‌کند

به گزارش گلستان 24، محمدمهدی سایری در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه گفت: روستای سایر از توابع شهرستان مینودشت دو چشمه درد که یکی از آن‌ها به اسم "کل آدو" (کربلایی آدینه محمد) در برنامه‌های اداره آبفار مینودشت برای انتقال به روستای هم‌جوار کلاسره قرارگرفته‌شده است.

سایری با اشاره به اینکه بیش از هزار سال مردم روستای سایر از این چشمه استفاده می‌کرده‌اند گفت: 50 هکتار باغ چند ساله روستا بعلاوه 7 هزار نهال مثمر که در سال جاری کشت شده از نوع گردو، انار، گلابی، سیب و اراضی یونجه روستا همه تابع این چشمه هستند.

دهیار روستای سایر گفت: فاصله هوایی چشمه "کل آدو" تا روستای سایر دو کیلومتر و فاصله طی شده چشمه نیز 3 کیلومتر است و تا روستای کلاسره نیز 4 کیلومتر فاصله دارد.

وی تصریح کرد: چشمه "کل آدو" پنج لیتر بر ثانیه خروجی آب دارد و 128 نفر از مردم سایر سال 75 آب‌بها برای بهره‌برداری از این چشمه ریخته‌اند.

به گفته دهیار روستای سایر کارشناس آبفار که در سال 75 از مردم روستا آب بها دریافت کرده که در حل حاضر بازنشسته شده است در دادگاه شهادت به پرداخت آب‌بها از سوی مردم روستا سایر داده است.

وی خاطرنشان ساخت: طبق قانون با پرداخت حق آبه پس از چند سال استفاده از این چشمه باید به مردم روستا تعلق گیرد.

سایری گفت: روستا سایر چشمه دیگر پایین‌تر از چشمه "کل آدو" دادن که 12 لیتر در ثانیه آب دارد که تأمین کنند آب شرب روستا سایر است و مردم روستا با واگذاری بخشی از آن به روستای کلاله سره مشکلی ندارند.

وی ادامه داد: سال 91 صورت‌جلسه شد که در صورت کمبود آب روستای کلاسره آب چشمه 12 لیتر بر ثانیه روستای سایر که با کلاسره 2 کیلومتر فاصله دارد به کلاسره انتقال داده شود اما به آن توجهی نشده است و مسئولین آبفار چون برای انتقال آب به کلاسره تنها 5 میلیارد ریال بودجه دارند بر انتقال آب از چشمه بالای روستا "کل آدو" تأکیددارند.

به گفته دهیار سایر در صورت انتقال آب چشمه "کل آدو" به روستای کلاسره عملاً بیش از 100 هزار درخت مثمر روستای سایر نابود خواهد شد.

وی درخواست کرد: مسئولین و فرماندار مینودشت همان‌قدر که بر سر مردم روستای سایر فشار می‌آورند بیایید نامه‌نگاری کنید و فشار به مسئولین استانی و کشوری بیاورید و هزینه آب‌رسانی از چشمه پایین روستا را بگیرید.

 

sayyyyrq 1

سایری با اشاره به اینکه درصورتی‌که آبفار اقدام به انتقال آب پایین‌دست روستای سایر به کلاسره نماید مردم این روستا از محل زکات خود دولت را یاری خواهند کرد اظهار داشت: سال 91 برای روستای کلاسره با 400 خانوار 4 میلیارد ریال هزینه انتقال آب چشمه فصلی حسینقلی این روستای شده است که پس از 2 سال آب چشمه خشک‌شده است.

دهیار روستای سایر با اشاره به اینکه چشمه‌ای در 300 متری روستای کلاسره است و به دلیل عدم بهسازی اداره آبفار هدر رفت آب دارد و نیمی از مردم روستای کلاسره کنتور آب ندارند و عملاً دولت هزینه از آن‌ها دریافت نمی‌کند گفت: به عقیده ما اگر دولت آب این چشمه را بهسازی کند و به روستا کلاسره ببرد و برای همه مردم روستا کنتور نصب کنید مشکل آب روستا حل خواهد شد. مردم این روستای به دلیل نداشتن کنتور بی‌رویه آب مصرف می‌کنند.

به گفته سایری وقتی‌که برای پیگیری مشکلات آب شرب روستا به گرگان رفتیم متوجه آن شدیم که نامه‌ها و خواسته‌های مردم سایر از اداره ابفار مینودشت به گرگان طی سالیان گذشته ارسال نشده است.

رییس امور آبفار شهرستان مینودشت نیز در این رابطه به نیلکوه گفت: روستای کلاسره با 2 هزار نفر جمعیت با کمبود شدید آب شرب روبرو است و ماه‌هاست که از ساعت 7 صبح تا 5 غروب آب شرب ندارند.

ابوطالب قزلسفلو افزود: برای رفع مشکل آب شرب روستای کلاسره مجوز انتقال 40 درصد از آب چشمه "کل آدو" گرفته‌شده است و 60 درصد نیز به مردم سایر برای امورات کشاورزی و دامداری داده خواهد شد.

به گفته قزلسلو مردم سایر از این چشمه عملاً 3 ماه از سال استفاده می‌کنند و 9 ماه سال آب این چشمه به رودخانه ریخته می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که دولت اعتبار چندانی برای این انتقال ندارد گفت: بخشی از هزینه‌های این انتقال با خودیاری مردم انجام خواهد گرفت و اگر مشکلی پیش نیاید تا دو ماه آینده مشکل آب شرب روستای کلاسره حل خواهد شد.

رییس امور آبفار شهرستان مینودشت گفت: چشمه‌ای فصلی به نام حسینقلی با نیم لیتر بر ثانیه آب شرب روستای سایر را تأمین می‌کند که در صورت انتقال آب سایر به کلاسره آب این چشمه نیز به روستای اولنگ انتقال داده خواهد شد.

به گفته قزلسفلو دادستان مینودشت طی جلسه‌ای اعلام کرده مردم روستای سایر حق آبه و مجوز از منابع ملی ندارند و تنها در سال 75 مبلغی بابت استفاده از آب چشمه "کل آدو" به جهت آب شرب پرداخت کرده‌اند./نیلکوه

 

ارسال نظر

آخرین اخبار