رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: این استان با 31 درصد رشد صادرات غیرنفتی در سال 93 نسبت به سال ماقبل، رتبه سوم کشور را به دست آورده است.

گلستان رتبه سوم رشد صادرات غیرنفتی کشور را به دست آورد

به گزارش گلستان 24،  حسینقلی قوانلو سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران گلستان را با توجه به رونق و رشد صادراتش، استانی مستعد تجارت خارجی دانست و اظهار کرد: سال گذشته 370 میلیون دلار کالای غیرنفتی صادر شد که 300 میلیون دلار از طریق مرزهای استان و 70 میلیون دیگر مختص محصولات استان بوده که از سایر گمرکات کشور، به خارج صادر شد.

وی ادامه داد: سهم صنعت مرغ در این بخش، 24.5 میلیون دلار بوده که 25 درصد کل صادرات مرغ کشور مربوط به این استان می باشد.

قوانلو گفت: 45 میلیون دلار از کل صادرات غیرنفتی گلستان نیز مربوط به بخش لبنیات است که نشانگر آن است زمینه رشد و توسعه صادرات غیرنفتی از استان به خوبی فراهم است.

وی پیش بینی کرد: میزان صادرات امسال گلستان با 60 تا 70 درصد رشد، تا پایان سال به بیش از 600 میلیون دلار برسد که این میزان با توجه به افزایش 20 تا 25 درصدی دو ماهه نخست سال جاری، دور از انتظار نیست.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان همچنین گفت: خط ریل احداث شده در استان که ایران را به کشورهای ترکمنستان و قزاقستان متصل می کند، بخش عمده ای از محدودیت های ترافیکی را در بحث صادرات حل کرده و با آغاز به کار بخش صادرات این گمرک ریلی از هفته آینده، امیدواریم بزودی بخش واردات هم فعال شود تا تجار و بازرگانان بتوانند براحتی به فعالیت بپردازند.

وی یکی از راه های توسعه صادرات و همکاری با کشورهای دیگر را، برگزاری نمایشگاه های بین المللی با توانمندی و ظرفیت های بالا دانست تا ضمن تعامل با کشورهای دیگر، بتوان به علم و فناوری روز دست یافت و ضمن افزایش بهره وری، میزان تولید و صادرات را نیز افزایش داد.

وی اظهار کرد: استان گلستان با تولید سالانه 150 هزار تن گوشت مرغ تنها از 50 درصد ظرفیت و توان تولید خود استفاده می کند بنابر این اگر بخواهیم صادرات را رونق دهیم باید با فناوری های روز 50 درصد ظرفیت باقیمانده را نیز وارد چرخه تولید کنیم.

مقصد عمده کالاهای صادراتی گلستان کشورهای ترکمنستان، عراق، افغانستان، قزاقستان، چین و مالزی است.

لبنیات، سازه های فلزی، میلگرد، گوشت مرغ، لوله پلی اتیلن، رب و خوراک آماده طیور از اقلام عمده صادراتی گلستان را تشکیل می دهد.
 

ارسال نظر

آخرین اخبار