سرپرست مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان گالیکش به تبیین 8 مرحله اجرای طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم پرداخت.

اجرای طرح حفظ و توسعه اشتغال روستایی در مناطق محروم گالیکش

به گزارش گلستان 24، محمدرضا ملکان  گفت: اجرای طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستاییان، عشایر و مناطق محروم در 8 مرحله با بهره‌گیری از ظرفیت‌های درون‌سازمانی، سایر نهادهای دولتی و بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

وی در خصوص اجرای مرحله اول طرح مذکور بیان داشت: در مرحله نخست نیازسنجی و امکان‌سنجی آموزش‌های مهارتی روستاییان و با استفاده از نظرات کارگروه‌های اشتغال استانی و شهرستانی برای متقاضیان شغل و یا ارتقای شغلی به‌ویژه کارآفرینی در بخش‌های کشاورزی، صنعت، صنایع‌دستی و گردشگری صورت می‌گیرد.

ملکان اظهار داشت: مرحله دوم اجرای طرح مذکور، برنامه‌ریزی آموزشی و تعیین شیوه ارائه آموزش است که بعد از نیازسنجی و امکان‌سنجی‌های صورت گرفته با توجه به امکانات و ظرفیت‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی، نیازهای آموزشی به‌منظور برنامه‌ریزی، الویت بندی می‌شوند.

وی در ادامه افزود: با توجه به شرایط منطقه‌ای و امکانات موجود روش‌های آموزشی متفاوتی ازجمله آموزش‌های حضوری، نیمه‌حضوری و مجازی در قالب آموزش‌های سیار و ثابت ارائه می‌شود.

سرپرست مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بیان داشت: تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی، منابع آموزشی و کمک‌آموزشی مرحله سوم اجرای طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستاییان، عشایر مناطق محروم است.

محمدرضا ملکان اظهار داشت: در این مرحله استانداردهای آموزشی مرتبط تدوین و در صورت وجود استانداردهای مشابه، بازنگری می‌شوند.

وی افزود: همچنین منابع آموزشی لازم در قالب کتاب، جزوه، بروشور، سی دی تدوین و در اختیار مهارت آموزان قرار داده می‌شود.

ملکان در خصوص مرحله چهارم اجرای طرح مذکور که جذب، تربیت و یا تأمین مربی است، اظهار داشت: در این مرحله تربیت مربی بومی آموزش فنی و حرفه‌ای و توانمندسازی و ارتقای دانش و مهارت مربیان باهدف به‌کارگیری مربیان نخبه و برجسته به‌ویژه با استفاده از ظرفیت‌های مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای این سازمان در دستور کار است.

وی بیان داشت: آماده‌سازی فضا و تجهیزات آموزشی مرحله بعدی اجرای طرح مذکوراست که بر اساس نتایج نیازسنجی و امکان‌سنجی‌ای صورت گرفته، تجهیز و راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی انجام می‌شود.

سرپرست مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در ادامه بیان داشت: مشاوره آموزشی و هدایت شغلی جامعه هدف، مرحله ششم اجرای طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستاییان، عشایر مناطق محروم است.

وی تصریح کرد: سیستم مشاوره آموزشی، مراجعه‌کنندگان را با ارائه مشاوره و راهنمایی، استعدادیابی و نگاه به آینده شغلی در بهترین انتخاب کمک می‌کند.

محمدرضا ملکان اظهار داشت: ثبت‌نام از کارآموزان و اجرای دوره‌های آموزشی پس از مشاوره و هدایت آموزشی مراجعه‌کنندگان صورت می‌گیرد.

وی بیان داشت: سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای کارآموزان در پایان دوره آموزشی با برگزاری آزمون تئوری و عملی و صدور گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به قبول‌شدگان، مرحله هفتم اجرای طرح مذکور است.

سرپرست مرکز در خاتمه اعلام کرد: در مرحله آخر، ارزیابی اثربخشی طرح، اخذ بازخورد و ارائه بازخوردها به حوزه‌های مرتبط در راستای بهبود فرآیند اجرایی طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستاییان، عشایر مناطق محروم صورت می‌گیرد.

نیلکوه

ارسال نظر

آخرین اخبار