پیمان یعقوبی، طراح بازی های رایانه ای استان در گفت و گو با گلستان 24:

سال 95، سال شکوفایی بازی های رایانه ای در استان گلستان خواهد بود.

«گلستان را قطب ساخت بازی های رایانه ای کشور می کنیم»

گلستان 24، در یک گفت و گوی اختصاصی با پیمان یعقوبی، طراح بازی های رایانه ای و مدیر بنیاد ایرانا،  از وی و فعالیت هایش می پرسد:

 

 

1. سلام، لطفا خودتون رو برای ما معرفی کنید.

سلام، پیمان یعقوبی هستم، 26 ساله کارشناسی ارشد کامپیوتر گرایش نرم افزار و مدیریت بنیاد ایرانا.

 

2. فعالیت شما در چه حیطه ای است و چی شد که به این عرصه قدم گذاشتید؟

در زمینه طراحی نرم افزار به صورت عمومی و طراحی بازی و شبیه ساز به صورت تخصصی فعالیت دارم.

شروع فعالیت های بنده به اوایل دوره کارشناسی برمی گرده، زمانی که با توجه به رشته تحصیلی با کمک یکی از دوستان به نام آقای آذرمنش بازی Snake معروف نوکیا رو شبیه سازی کردیم و پس از مشاهده خروجی، تصمیم به فعالیت تخصصی در زمینه تولید بازی های رایانه ای رو گرفتم و فاز تحقیق و توسعه رو شروع کردیم.

 

بازی های رایانه ای

3. از چه سالی فعالیت خودتون را به صورت حرفه ای شروع کردید؟

به صورت حرفه ای از سال 1389 با پخش فراخوان برای همکاری در زمینه ساخت بازی شروع به جمع آوری تیم متخصص کردیم و تا اواسط همان سال تیم اولیه رو تشکیل دادیم . در آن زمان با توجه به نبود ساختار مشخص کار، تحت عنوان انجمن بازی سازان مستقل رسما شروع به فعالیت کردیم.

 

4. تا به حال چه بازی هایی را طراحی کردید؟

بازی های آرماگدون، عشق گمشده، پروژه 9  ، نرم افزار های شبیه ساز جنگنده F-14 و شبیه ساز موشکی صیاد

 

بازی های رایانه ای

 

5. با چه سازمان یا اداره ای همکاری می کنید؟

تقریبا سازمانی نیست که به صورت مستقیم و یا به صورت غیرمستقیم با معاونت های فرهنگی آن ها در ارتباط نباشیم. به عنوان نمونه بنیاد ملی بازی های رایانه ای، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، حوزه هنری، سازمان سراج و ...

 

 

بازی های رایانه ای

6. آیا مسئولین این حیطه، از فعالیت شما حمایت می کنند؟

سوال شما پیچیده س و جواب سوال پیچیده تر...

باید به این سوال از سه جنبه نگاه کنیم.

جنبه اول اینکه صنعت بازی در کل دنیا حدود 30 ساله که فعالیت می کنه و از این نظر باید به مسئولین و ادارات این  حق رو داد که مسئله ساخت بازی برای آن ها تازگی داشته باشه و در نگاه اول نوع کار و همکاری پیچیده و ناآشنا به نظر برسد.

وقتی با خیلی از ادارات شروع به مذاکرات می کنیم، این کار رو با ساخت انیمیشن و فیلم سازی اشتباه می گیرند و روشن کردن زمینه فعالیت ما، معمولا  چند جلسه زمان بره.

جنبه دوم تمایل و علاقه واقعی مسئولین به همکاری هست که بعضی ادارات با توجه به جنبه اول عملا در ابتدای کار جبهه می گیرند و فقط به خاطر حفظ رویه در ظاهر سازمان مرتبط رو علاقه مند نشون میدن که خب واضحا مشخصه...

جنبه سوم هم بروکراسی و کاغذبازی در ادارات ایران هستش که متاسفانه بیشتر زمان کار ما به این قسمت اختصاص پیدا کرده.یعنی اگر به عنوان نمونه زمان ساخت یک پروژه تقریبا 6 ماه باشه،بدون اغراق باید گفت که حداقل همین میزان زمان برای رایزنی با ادارات زمان می بره.در حالی که تیم ما یک تیم فنی است و بعد از اتمام پروژه باید به سراغ پروژه های بعدی بریم، اما معمولا تا مدتی درگیر کارهای غیر فنی بعد از نشر کار هستیم.

 

پیمان یعقوبی

7. به نظر شما طراحی بازی های رایانه ای استان در چه سطحی است؟

رو به پیشرفته.

با توجه به عمر کمتر از یک سال تیم های ساخت بازی در استان و برگزاری اولین دوره تخصصی، ساخت بازی های رایانه ای(تیم ایرانا پیش از این در گلستان فعالیت نمی کرده)، هم اکنون حدود 8 پروژه در حال ساخت و 40 نیروی در حال پرورش داریم. انشالا بعد از برگزاری دو دوره دیگر از کلاس های ساخت بازی، زیرساخت های لازم برای ساخت بازی در استان تکمیل و پیش بینی می شود. سال 1395 به عنوان سال شکوفایی بازی های رایانه ای در استان دیده شود.

 

8. چه راهی برای ارتقای کیفی این بازی ها در سطح استان پیشنهاد می کنید؟

ادامه برگزاری کلاس های تخصصی ساخت بازی های رایانه ای که هم اکنون در حال برگزاری است، می تواند زیرساخت های فنی کار را تامین کند. از طرفی بنیاد ایرانا با توجه به رسالت خود در فصول مختلف اقدام به استعدادیابی و جذب نیروهای جدید و با استعداد اقدام می کند.

هماهنگی ها و تفاهم نامه هایی با برخی از ادارات مرتبط استان برقرار شده که در صورت اجرایی شدن، زیرساخت های فیزیکی و فنی کار نیز محیا می شود.

البته از سازمان هایی مثل استانداری، اداره کل ارشاد استان، سازمان تبلیغات اسلامی و ... در استان نیز انتظار می رود تا هر کدام با قبول برطرف کردن بخشی از نیازهای استان در این زمینه، به کارآفرینی و اشتغال دانش بنیان در استان کمک کنند.

در مقطع حاضر جای خالی یک نشست میان مسئولین برجسته استان با موضوع حمایت از ساخت انیمیشن و بازی های رایانه ای در استان به طور مشخصی احساس می شود.

 

بازی های رایانه ای

9. بازی های رایانه ای چه تاثیری می توانند در فرهنگ جامعه ایفا کنند؟

امروزه با گسترش کنسول های بازی و گوشی های هوشمند، تقریبا تمامی اقشار مختلف جامعه درگیر تعامل با بازی های رایانه ای هستند و بازی های رایانه ای می تواند به عنوان یک شمشیر دولبه استفاده شود. چنانچه در زمینه تولیدات بازی های رایانه ای موفق باشیم، می توانیم ضمن برطرف کردن نیازهای داخلی، به ارسال تفکرات و ایده های خود به کشورهای دیگر نیز موفق باشیم.

بازی های رایانه ای به صورت ذاتی به علت دوطرفه بودن ارتباط مخاطب با پروژه(بر خلاف فیلم و انیمیشن) تاثیر بسیار بالاتری در همزادپنداری و تاثیرگذاری بر مخاطب را دارد و بازیکن عملا خود را در نقش قهرمان و شخصیت اصلی داستان می بیند.

 

بازی های رایانه ای

10. برای کسانی که به این حیطه علاقمند هستند چه پیشنهادی دارید؟ چگونه وارد این راه شوند و پیشرفت کنند؟

فقط شروع به کار کنند...این کار دارای گستردگی بسیار بالایی می باشد و در زمینه های مختلف از نوسیندگی گرفته، تا طراحی و اسکیس بندی، مدل سازی، متحرک سازی، برنامه نویسی، هوش مصنوعی و ... نیاز به متخصص دارد.­ لذا به علاقه مندان به این زمینه توصیه می شود تا بعد از آشنایی کلی با ساخت بازی های رایانه ای و گذراندن یک دوره کلی، به فعالیت در یکی از حوزه های بالا با توجه به علاقه خود اقدام کنند.

 

بازی های رایانه ایh

11. چه برنامه ای برای آینده دارید؟

استان گلستان را قطب ساخت بازی های رایانه ای در کشور می کنیم.

با توجه به پرورش نیروهای خلاق و مستعد در استان و فراهم نمودن زیرساخت های فنی کار و کسب تجربه لازم، در سال آینده برنامه ای برای ادغام گروه های فعال کنونی با یکدیگر و راه اندازی یک پروژه بزرگ یا اصطلاحا "مگا" ، و جایگزینی افراد پرورش یافته جدید در قسمت پروژه های کوچک را داریم.

همچنین با توجه به برگزاری جشنواره بین المللی بازی های رایانه و انیمیشن رضوی در استان، انشاا... به دنبال حفظ دبیرخانه دائمی این جشنواره ها در استان و گسترش فعالیت های آن هستیم.

اولین دوره جشنواره بین المللی بازی های رایانه ای نیز مرداد ماه امسال در گرگان برپا خواهد شد و بنیاد ایرانا به عنوان دبیر اجرایی جشنواره به فعالیت خواهد پرداخت.

 

براتون آرزوی موفقیت داریم.

ممنون
 

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    خیلی ممنون
    نمی دونستم استان گلستان از این نخبه ها داره

  • ناشناس
    0

    خدا قوت......

  • جواد
    1

    چطوری میشه باهاشون همکاری کرد؟
    لینک ارتباطی بزارید لطفا

  • designer
    1

    محیطی که اسکرین شات گذاشتیboot camp unity هست. از خودت مایه بذار حداقل...

آخرین اخبار