حدود 30 سال از ورود کمباین‎های کشاورزی به گلستان می‎گذرد و هنوز هم این وسایل فرسوده با ایرادهای عمده‎اش وظیفه برداشت اکثر محصولات استان را بر عهده دارد.

کمباین‎های فرسوده گلستان در انتظار نوسازی

به گزارش گلستان 24، وقتی این کمباین‎ها در دهه 60 وارد استان شدند می‎توان گفت به نسبت آن روزها تحولی شگرف در توسعه کشاورزی استان روی داد، اما اکنون پس از گذر 30 سال از آن زمان و فرسودگی این ماشین‎های‎ برداشت، نگرانی بابت هدررفت محصولات توسط این دستگاه‌های مستعمل همچنان رو به افزایش است.

کافی است که پشت سر این کمباین‎ها حرکت کنید، تازه آن زمان می‎توانید مشاهده کنید که هدررفت 30 تا 50 درصدی برداشت محصول یعنی چه؛ چنانچه اگر مزرعه‎تان لوبیای روغنی یا برنج باشد، پس از مدتی می‎بینید که انگار دوباره این محصول را در زمین زراعی کاشته‎اید.

یک کشاورز اهل «باغو» از روستاهای شهرستان بندرگز با اشاره به شروع برداشت گندم از مزارع این روستا گفت: اگر چه برداشت محصول به نسبت 30 سال گذشته بهتر شده، اما از آن سال‎ها تاکنون اقدامی برای نوسازی این کمباین‎ها انجام نگرفته است.

کمباین

*هدررفت 3 تا 50 درصدی محصولات گلستان در زمان برداشت

سلمان عقیلی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: هر ساله می‌بینیم که صاحب کمباین تنها به تعویض بلبرینگ و برخی از تجهیزات این وسیله برداشت اقدام می‎کند که همین موضوع به غیراستاندارد شدن وسیله‎اش بیشتر کمک می‎کند.

وی ادامه داد: این میزان هدررفت برای کشاورزانی که همه چشم امیدشان به محصولشان است، قابل هضم نیست، اما دهقان چه کند هیچ چاره‎ای جزء تحمل شرایط تحمیلی ندارد.

عقیلی ادامه داد: سال گذشته یک هکتار لوبیای روغنی را با کمباین برداشت کردم که جدا از اینکه بسیاری از این محصول به دلیل وارد نبودن راننده کمباین خوب درو نشد، بسیاری از دانه‎های روغنی هم همراه با سفال لوبیا در زمین زراعی ریخت و پس از مدتی هم که شرایط هوایی مناسب بود، بذرها دوباره سبز شدند.

وی ادامه داد: تعجب می‎کنم که چرا جهاد کشاورزی به عنوان متولی کشاورزی در استان برنامه خاصی را برای نوسازی این ماشین‎آلات ندارد و همچنان باید شاهد این ضررهای اقتصادی بود.

همچنین یک کشاورز اهل شهرستان آق‌قلا با انتقاد از به‎روز نبودن تجهیزات کشاورزی در استان گفت: بسیاری از مسئولان به آتش زدن سفال گندم اعتراض می‎کنند و اذعان دارند که این کار به مزارع استان ضربه می‎زند، اما کسی به دنبال ریشه‎یابی چنین حرکتی نیست.

محمد ایری در گفت‎وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: در دنیا هم‎زمان با دروی محصولی همچون گندم و سویا، کاه یا نخاله باقیمانده توسط دستگاه برداشت، نرم و ریز ریز می‎شود و در زمین پخش و پهن می‎گردد، اما این وضعیت با کمباین‎های فعلی استان هرگز ممکن نیست.

وی یادآور شد: با وضعیت فعلی کشاورز مجبور است با توجه به کاهش رطوبت، پس از برداشت گندم برای کاشت لوبیای روغنی از ردیف‎کار استفاده کند و به ناچار برای آن‎که خللی در کاشت محصولش پیش نیاید و زمین یکدست شود سفال آن را آتش بزند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان نیز با اشاره به قدمت و فرسودگی کمبانی‎های استان گفت: تعداد کمباین‌های موجود در استان 2 هزار و 797 دستگاه است.

*50 درصد کمباین‎های گلستان بالای 20 سال قدمت دارد

مختار مهاجر در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: با وجود آنکه استان از لحاظ تعداد کمباین رتبه نخست کشور را دارد، اما فقط 16 درصد ماشین‎های برداشت غلات زیر 13 سال عمر دارد و 34 درصد آن بین 13 تا 20 سال و 50 درصد نیز بالای 20 سال قدمت دارد.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی 100 درصد عملیات خاک‌ورزی، 75 درصد کاشت محصولات زراعی و 99 درصد برداشت گندم، جو و کلزا در استان گلستان به صورت مکانیزه و با ماشین‎آلات به نسبت فرسوده انجام می‎شود.
مهاجر با تاکید بر ضرورت تحول در نوسازی ماشین‎آلات بخش کشاورزی استان اضافه کرد: تحقق این مهم علاوه بر افزایش راندمان تولید و ارتقای اقتصادی کشاورزان در کاهش هزینه‎ها نیز موثر است.
وی با اشاره به اختصاص تسهیلات ویژه مکانیزاسیون در دولت یازدهم ادامه داد: در نیمه دوم سال گذشته افزون بر 292 میلیارد ریال و در سال جاری نیز 328 میلیارد ریال اعتبار در این زمینه به استان اختصاص یافته است.

*اعتبار 20 هزار میلیارد ریالی برای نوسازی کمباین‎های گلستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: در سال گذشته با استفاده از خط اعتباری اختصاص یافته 540 دستگاه انواع تراکتور سبک، سنگین، نیمه‌سنگین و نیز کمباین خریداری شد ضمن اینکه پیش‎بینی می‎شود امسال افزون بر 600 دستگاه از ماشین‎آلات یاد شده خریداری شود.
به گفته وی، اکنون بین سه تا چهار هزار متقاضی در استان به دلیل کمبود تسهیلات و مهم‌تر از آن کمبود تولید داخلی در نوبت نوسازی ماشین‎آلات کشاورزی قرار دارند.
مهاجر همچنین از رایزنی‎های لازم با وزارت جهاد کشاورزی به منظور تخصیص تسهیلات ویژه برای نوسازی کمباین‎ها در برنامه‌ای پنجساله خبر داد و گفت: برای نوسازی کمباین‎های گلستان به 20 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
با وجود اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان، استان همچنان از فرسودگی دستگاه‎های برداشت محصولات کشاورزی رنج می‎برد و بهتر است که این سازمان با طرح‎هایی چون تعویض کمباین‎‎های فرسوده با نو نسبت به نوسازی ناوگان کمباین‎های کشاورزی گلستان گام عملی بردارد./فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار