مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ضمن بیان اینکه سن ازدواج در کشور افزایش یافته از کاهش تعداد ازدواج و افزایش تعداد طلاق در استان گلستان خبر داد.

طلاق در گلستان افزایش یافته است

به گزارش گلستان 24، محمداسماعیل مطلق ظهر یکشنبه در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت که در گرگان برگزار شد گفت: تغییر و تحول جمعیتی در چند دهه اخیر در کشورهای در حال توسعه کاهش چشمگیری داشته است.

مطلق افزود: مهم ترین عامل این کاهش جمعیت، عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده است.

وی بیان کرد: کاهش نرخ باروری کلی به کمتر از حد جایگزین، باتوجه به هرم جمعیتی، ابتدا صفر شدن شاخص رشد و سپس منفی شدن را به دنبال دارد.

وی در ادامه به سیاست های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اشاره و اظهار کرد: ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی یکی از سیاست های رهبری بوده است.

نرخ باروری در گلستان بیشتر از حد جانشینی است

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج های جوان و همچنین توانمندسازی آنها در تامین هزینه های زندگی دیگر موارد است.

مطلق به دیگر سیاست ابلاغی اشاره و تصریح کرد: اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوران بارداری و شیردهی، پوشش بیمه ای هزینه های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان سیاست سوم است.

وی افزود: تحکیم بنیان خانواده و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش مهارت های فرزندپروری و تاکید بر آموزش مهارت های زندگی و ارتباطی سیاست دیگر ابلاغی را شامل می شود.

وی در ادامه به نرخ باروری کلی در گلستان اشاره کرد و گفت: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، نرخ باروری در استان گلستان ۲ بوده که بیش از حد جانشینی (۲.۱) است.

سن ازدواج افزایش یافته است

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه سن ازدواج در کشور افزایش یافته است گفت: از سال ۱۳۴۵ تا سال جاری سن ازدواج در آقایان به بیش از ۲۷ سال و در بانوان به ۲۴ سال رسیده و شتاب افزایش سن ازدواج در بانوان بیشتر از آقایان است.

محمداسماعیل مطلق افزود: سن ازدواج حدود ۵ سال افزایش داشته است و در بعضی شهرها به ۱۰ سال نیز رسیده است.

مطلق یادآور شد: اگر میانگین سن ازدواج ۲ سال کاهش یابد نرخ باروری رشد قاطعی خواهد داشت و با ادامه روند فعلی نرخ رشد جمعیت در سال ۱۴۳۰ صفر خواهد شد.

وی به تاخیر ازدواج جوانان اشاره و اظهار کرد: ۱۱ میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج وجود دارند که متاسفانه بخش قابل توجهی از آنها در حال پشت سر گذاشتن سنین مناسب برای ازدواج و باروری هستند.

وی با بیان اینکه سن مادر از شاخص های مهم باروری است اظهار کرد: قدرت باروری در زنان با افزایش سن و به ویژه پس از ۳۵ سالگی کاهش می یابد و علاوه بر آن مشکلاتی برای مادر و جنین نیز ایجاد می شود.

افزایش تعداد طلاق در کشور

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه آماری از روند ازدواج ارائه و بیان کرد: روند ازدواج از سال ۸۵ تا سال ۹۳ کاهش چشمگیری داشته و در گلستان از سال ۹۰ تا سال ۹۲ روند تعداد ازدواج کاهش زیادی داشته است.

مطلق از افزایش طلاق در کشور و استان گلستان خبر داد و گفت: در سال ۹۲، تعداد طلاق در گلستان ۳ هزار و ۳۳۲ مورد بوده که نسبت به سال ۹۰ افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۱ تعداد طلاق در کشور به ازای هر ساعت ۱۶ مورد بوده که در سال ۹۳ به ساعتی ۱۹ طلاق افزایش یافته است.

وی یادآور شد: ۱۴.۲ درصد طلاق ها مربوط به سال نخست زندگی و ۵۰ درصد آن مربوط به ۵ سال نخست زندگی بوده است./تسنیم

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار