تعرض به هزاران هکتار از مراتع شهرستان کلاله عرصه را بر دامداران سه استان، گلستان، خراسان و سمنان تنگ کرده است.

تعرض به هزاران هکتار از مراتع شرق گلستان عرصه را بر دامداران تنگ کرده است + تصاویر

به گزارش گلستان 24، مرتضی خسروی دامدار گالیکشی و عضو هیئت‌مدیره شرکت تعاونی دامداران گالیکش و عضو هیئت‌مدیره دامداران استان گلستان در این خصوص به نیلکوه گفت: بنده یکی از دامداران باسابقه پدر اجدادی و ذی‌حق مراتع دره سبدلی در محدوده روستای یلی بدراق شهرستان کلاله هستم که 120 روز از سال را در این مرتع به‌طور قانونی و با پروانه چرا حق چرای دام سبک خود راداریم.

nilkooh.ir.1 1

وی گفت: 1820 هکتار از مراتع این منطقه (دره سبدلی) تحت چرا دام 25 دامدار است. هزاران دامدار دیگر از استان‌های خراسان شمالی، سمان و گلستان در مراتع شهرستان کلاله حق چرای دام 120 روزه رادارند.

وی افزود: چند سال است که کشاورزان روستاهای کلاله به‌طور غیرمجاز و شبانه هزاران هکتار از بهترین نقاط مسطح این مراتع را شخم زده و محصولات کشاورزی کشت می‌کنند و به مسئولین منابع طبیعی این شهرستان و استانی هیچ وقعی نمی‌گذارند.

خسروی عضو اولین تشکل خیرین منابع طبیعی کشور که در گالیکش تشکیل‌شده است خاطرنشان ساخت: حسب وظیفه بارها به اداره منابع طبیعی کلاله و تهران مراجعه کرده و تجاوزات به مراتع را متذکر شده‌ام ولی هیچ توجهی نشده و می‌گویند ما تخلف کشیده‌ایم.

nilkooh.ir.1 1

این دامدار با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ منابع طبیعی تنها کشیدن تخلف را چاره کار ندانست و خواستار جلوگیری و رفع تجاوز هر چه بیشتر به مراتع دامداران شد.

وی تأکید کرد: کشاورزان متجاوز آن‌چنان عرصه را به دامداران تنگ کرده‌اند که قادر به چرای دام خود در این مراتع نبوده و هرروز با این کشاورزان متجاوز درگیری داریم.

یکی دیگر از دامداران شهرستان کلاله که نمی‌خواست اسمش فاش شود نیز به نیلکوه گفت: حدود 15 سال است که هرساله از سطح مراتع مسطح و مرغوب دامداران کلاله کاسته می‌شود و به‌طور غیرمجاز شبانه کاسته شده و تبدیل به اراضی کشاورزی می‌شوند.

nilkooh.ir.1 1

وی افزود: این در حالی است که ممانعتی از سوی اداره منابع طبیعی کلاله به عمل نمی‌آید و بعضاً شنیده‌ها حکایت از آن دارد که از سوی نماینده مجلس نیز حمایت می‌شوند و مسئولین منابع طبیعی به خاطر این نماینده با کشاورزان متخلف برخوردی نمی‌کنند.

به گفته این دامدار نمونه این کارها را می‌توان به تغییر رییس سرجنگلبانی روستای یلی بدراق که به‌شدت با متجاوزان مراتع برخورد می‌کرد 2 ماه پس از معارفه‌اش اشاره کرد.

گفته‌شده این سرجنگلبان به دلیل عدم توجه به خواسته‌های نماینده شهرستان‌های شرق گلستان و اطرافیانش برای تصرف مراتع به‌جای دیگر انتقال داده‌شده است.

این دامدار گفت: پس از فرمایش و تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص برخورد جدی با سودجویان، متخلفین و متجاوزین منابع طبیعی انتظار آن داریم تا مسئولین منابع طبیعی کلاله برخورد لازم را با متخلفین در دستور کار خود قرار داده و این اراضی را خلعید کنند.

drajabi 

نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به نیلکوه گفت: اولین باری است که این موارد را از شما می‌شنوم و هدفم خدمت به مردم است جایی که حقوق مردم تضییع می‌شود فرقی نمی‌کند چه کسی باشد جلوی آنها خواهیم ایستاد و تا حدی که توان ما است تا جایی که حوزه قانون اجرا می‌شود پیگیری خواهیم کرد.

دکتر عبدالکریم رجبی با اشاره به این مطلب که از تغییر سرجنگلداری یلدی بدراق خبر ندارم و هیچ‌گونه دخالتی نداشته‌ام گفت: حتماً مدیران کل و رؤسای ادارات خودشان صلاح دانسته‌اند که این جابجایی انجام شود.

به گفته نماینده شهرستان‌های مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی متأسفانه این شیطنت‌ها همیشه هست خیلی به آن‌ها اهمیت نمی‌دهم. مردم فکر می‌کنند که این موضوعات راست است درحالی‌که کذب محض است و خود این ادارات تشخیص دادند که این جابجایی انجام شود. در صورت تردید می‌توانید از مدیران کل و شهرستانی این موضوع را پرس جو کنید.

nilkooh.ir.1 1

وی افزود: در حوزه جابجایی شهرستانی مدیران هیچ دخالتی ندارم. نماینده مجلس اگر بخواهد وارد مسائل جزئی شود از مسائل کلان و حقوق مردم که یک تعهدی است غافل خواهد شد. تنها در انتخاب فرمانداران با دولت و استاندار محترم تعامل داشتیم و مشورت‌هایی به آن‌ها دادیم و دخالتی که حتماً یک فرد خاصی انتخاب شود نداشتیم.

به گفته رجبی چندین بار مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی را برای بازدید از اراضی مورد اختلاف به منطقه آورده‌ایم که این‌گونه جمع‌بندی شد کسانی که این اراضی را از والدینشان که بیش از 60 سال در آن‌ها کشاورزی کرده‌اند به ارث برده اما در نقشه‌های هوایی نشانی از زراعی بودن اراضی نیست که برخی از آن‌ها قبل از انقلاب نیز عوارض این اراضی را پرداخت کرده‌اند در غالب توسعه بخش کشاورزی این اراضی به آن‌ها واگذار شود.

وی تأکید کرد این قانون تنها برای افرادی خواهد بود که برای منابع طبیعی مسجل شود قبل از سال 42 در این اراضی کشاورزی کرده‌اند.

nilkooh.ir.1 1

نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: کارگروهی در جهاد کشاورزی متشکل از ریاست جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و امور اراضی شهرستان تشکیل‌شده که هر نظری در این خصوص داده شود ما و مردم تابع آن هستیم. امید است ساماندهی انجام شود.

به گفته دکتر رجبی برای بسیاری از دامداران بومی نیز در کلاله ممیزی گرفته‌شده و پس از دو بار حضور رییس عشایر کشور در منطقه حدود 40 میلیارد ریال تسهیلات در حوزه نهاده‌های دامی به عشایر پرداخت‌شده است.

وی تأکید کرد: برای افرادی که اخیراً به منابع طبیعی تجاوز کرده‌اند با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری باید به‌شدت با آن‌ها برخورد شود و در این حوزه چراغ سبزی نداریم تا به کسی نشان دهیم. منویات مقام معظم رهبری مفصل الخطاب مدیران، مسئولین و مردم ولایتمدار خواهد بود.

 nilkooh.ir.1 1

nilkooh.ir.1 1

nilkooh.ir.1 1

nilkooh.ir.1 1

nilkooh.ir.1 1

nilkooh.ir.1 1

nilkooh.ir.1 1

nilkooh.ir.1 1

nilkooh.ir.1 1

nilkooh.ir.1 1

nilkooh.ir.1 1

nilkooh.ir.1 1

 

ارسال نظر

آخرین اخبار