مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست می‌گوید: تا زمانی که یک برنامه مدیریتی جامع برای حفاظت از پلنگ ایرانی تدوین نشود اقدام‌های پراکنده مانند بیمه پلنگ بی‌فایده است.

وعده بیمه پلنگ ایرانی پوچ بود؟

به گزارش گلستان 24، علی تیموری مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه جریمه کشتار پلنگ ایرانی اخیرا با افزایش ۱۶ برابری از ۵ میلیون به ۸۰ میلیون تومان رسیده است به فارس می‌گوید: با توجه به اهمیت پلنگ ایرانی، تدوین یک برنامه مدیریتی بلندمدت برای حفاظت از این گونه ضروری است.

وی اضافه می‌کند: این برنامه مدیریتی که بر اساس نیازسنجی و اولویتهای حفاظتی تدوین می‌شود فراتر از یک برنامه عملیاتی است و دربرگیرنده تمامی عوامل مرتبط با حفاظت از پلنگ از جمله بررسی بیماریها، امداد و نجات، مطالعات ژنتیکی، بیمه و خسارات، مشکلات زیستگاهی و کمبود طعمه می باشد که مرحله اول آن تا سه ماه آینده تهیه و به مرور اجرا خواهد شد.

تیموری همچنین تصریح می‌کند: اخیرا جلساتی با مسئولان وزارت راه برای بررسی نقاط حادثه خیز جهت کاهش آمار تلفات جاده ای حیات وحش برگزار شده که نتایج آن رضایت بخش بوده است.

تیموری درباره وعده دو ماه پیش سازمان مبنی بر عقد سریع قرارداد بیمه پلنگ با یکی از شرکتهای بیمه گذار می‌گوید: در حال حاضر همچون گذشته سازمان پس از کارشناسی و انجام مراحل اداری خسارت دامداران زیاندیده را هرچند با تاخیر پرداخت میکند اما بیمه پلنگ را در صورت لزوم بعد از تدوین برنامه فوق به اجرا درخواهم آورد.

 

 

شادی مدرس فعال حقوق حیوانات در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: پلنگ ایرانی در باتلاق انقراض فرو می‌رود و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست همچنان دور خودشان می چرخند.

وی با اشاره به اینکه ماه گذشته به اتفاق جمعی از فعالان حقوق حیوانات مقابل سازمان حفاظت محیط زیست با تقدیم بیانیه ای به مسئولین خواستار اقدام سریع و پیشگیرانه سازمان در رابطه با آمار بالای تلفات پلنگ شده است گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون شاهد کشف لاشه ۱۱ قلاده پلنگ بوده ایم که با نگاهی گذرا متوجه می‌شویم عامل مرگ بیش از ۷۰ درصد آنها، حفاظت دامداران از دامهایشان در برابر حمله پلنگ است و عامل بعدی تصادفات جاده ای. ماه گذشته طی بیانیه ای از مسئولین سازمان خواستیم به عنوان راه حلی کوتاه مدت، ساده و کم هزینه، نسبت به بیمه پلنگ ایرانی اقدام کنند اما علیرغم قول مساعد مسئولین، امروز در عمل شاهد رویه متداول سازمان هستیم. جلسه پشت جلسه و در عمل هیچ.

 

بیمه پلنگ ایرانی

 

مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان ماه گذشته در جمع معترضین به آمار بالای کشتار پلنگ، با استقبال از بیانیه آنها که برای حفاظت از پلنگ ایرانی خطاب به معصومه ابتکار و با رونوشت به فراکسیون محیط زیست مجلس نوشته شده بود وعده داده بود طی چند روز آتی با هماهنگی صندوق ملی محیط زیست برای عقد قرارداد بیمه پلنگ با یکی از شرکتهای بیمه گذار اقدام خواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار