مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که مساحت آتش سوزی ۱۱ تا ۱۷ آبان ماه گذشته در بخشی از جنگل توسکستان گرگان حدود ۲۰۰ هکتار برآورد شد.

ابعاد آتش در جنگل توسکستان ۲۰۰ هکتار اعلام شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ ابوطالب قزل سفلو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: برآورد سطح آتش در بخشی از جنگل توسکستان توسط مرکز ملی پایش ماهواره ای زمین سازمان فضایی ایران با مقایسه تصاویر ماهواره سنتینل ۲ در ۱۰ آبان ( قبل شروع آتش ) و ۲۵ آبان ( بعد خاموش شدن ) به دست آمده است.

وی در خصوص خسارت آتش به جنگل توسکستان بیان کرد: حریق کف سوز و برگ، علف و هیزم های خشکیده کف جنگل، درختان سرپا خشک و درختان لاپی سرپا را سوزانده و خطری برای آینده درختان سبز منطقه ایجاد نمی کند.

به گفته وی آتش از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه روز یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹ در منطقه "پمبوچال " در ارتفاع حدود هزار و ۸۰۰ متری آغاز و با توجه به اینکه منطقه کاملا سخت گذر و صخره ای و راه دسترسی به منطقه درگیر وجود نداشت، تلاش برای مهار و اطفای حریق تا شامگاه شنبه ۱۷ آبان ماه ادامه یافت.

قزل سفلو با بیان این که ۸۰۰ نفر نیروی عمل کننده و پشتیبان برای مهار و اطفای آتش جنگل توسکستان مشارکت داشتند، گفت: در این راستا از ظرفیت موجود از جمله استانداری، مدیریت بحران، فرمانداری، نیروهای محیط زیست، جمعیت هلال اهمر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هیات کوهنوردی، بخشداری، نیروهای داوطالب مردمی، نیروهای حفاظتی از سراسر شهرستان های گلستان و دو فروند بالگرد بهره گرفته شد.

به گفته وی علت آتش سوزی دخالت انسان بوده است.

جنگل‌ توسکستان به عنوان بخشی از پناهگاه حیات وحش هیرکانیا از غنی ترین اکوسیستم‌های گلستان محسوب می شود بطوریکه بیش از صدها گونه پرنده، پستاندار و خزنده زندگی کرده و ده ها گونه درختی و بوته ای در این عرصه وجود دارد.

گنجشک سانان، سار، دارکوب، قرقاول خزری، کبک، بلدرچین، کبوتر جنگلی، شاهین، قوش، قرقی، عقاب و جغد، از گونه های پرندگان و مرال، شوکا، گرگ، گراز، خرس، روباه، شغال، سمور، تشی، خارپشت، موش جنگلی، خرگوش، گربه وحشی، گورکن از گونه های پستانداران ساکن این زیست بوم هستند.

همچنین درختان این جنگل از نوع مختلط پهن برگ حاشیه جنوب دریای خزر از جمله بلوط، توسکا، ممرز، افرا، انجیلی، زبان گنجشک، بارانک، سرخدار، شمشاد، لرگ، لیلکی، خرمندی، آزاد و انجیلی"به عنوان مشهورترین درختان و ازگیل، زالزالک، زغال اخته، آلوچه وحشی، انار، خاس و کوله خاس به عنوان درختچه‌های این جنگل‌ها بوده که با آب و هوای نیمه مدیترانه ای و مرطوب سازگار هستند.

جاده ارتباطی گرگان به شاهرود از دل جنگل توسکستان گذر می کند که جذابیت گردشگری بالایی دارد و بخشی از تخریب منطقه ناشی از همین عامل است. 

وجه تسمیه نامگذاری جنگل وجود انبوه درختان توسکا است و روستایی به نام توسکستان نیز از توابع گرگان در پایین دست جنگل وجود دارد.

گزارش تصویری آتش سوزی جنگل توسکستان (اینجا) در بخش گزارش تصویری ایرنا قابل مشاهده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار