رئیس بهزیستی شهرستان علی آباد کتول خبر داد:

نشست خبری رئیس اداره بهزیستی شهرستان علی آباد کتول در خصوص اقدامات و فعالیت های انجام شده در این سازمان در سالن کنفرانس این مجموعه برگزار شد.

آغاز به کار مرکز نگهداری بیماران اعصاب و روان علی آباد کتول از ابتدای اسفند/ادامه تحصیل تمامی دانشجویان معلول در دانشگاه آزاد رایگان شد

نشست خبری رئیس اداره بهزیستی شهرستان علی آباد کتول در خصوص اقدامات و فعالیت های انجام شده در این سازمان در سالن کنفرانس این مجموعه برگزار شد.

به گزارش گلستان ۲۴، فهیمه پلنگی رئیس بهزیستی شهرستان علی آباد کتول در ابتدا با اشاره به لزوم بزرگداشت و تکریم جایگاه معلولان گفت:  حق برخورداری از یک زندگی عادی، در رأس حقوق افراد دارای معلولیت قراردارد که در پی احقاق آن تلاش می شود و این در حالی است که حق بهره مندی از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی، حقوق مدنی، سیاسی و حفظ حیثیت انسانی افراد دارای معلولیت، حق ذاتی آن‌ها است و راه اندازی تشکیلاتی چون بهزیستی کمک به این افراد و فعالان این عرصه برای رسیدن به جایگاه واقعی خودشان در جامعه است. نگاه مجموعه بهزیستی شهرستان علی آباد کتول نیز همواره در راستای توانمند سازی، ایجاد استقلال و شناسایی توان مندی ها و ظرفیت های افراد توان خواه است تا بتوانند در کنار سایر افراد جامعه یا حتی جلوتر از آنها نقش سازنده در پیشبرد اهداف جامعه و خانواده خود داشته باشند..

پلنگی در خصوص مهمترین اقدامات انجام شده در سال جاری گفت: اقدامات و خدمات متعددی در بهزیستی در سال جاری انجام شده است. احداث مرکز نگهداری شبانه روزی بیماران اعصاب و روان که با مدیریت بخش خصوصی و اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان و با ظرفیت نگهداری ۵۰ نفر، از جمله این اقدامات است.

با احداث این مرکز که آغاز به کار آن از اوایل اسفند ماه خواهد بود، خدمات مراقبتی به بیماران اعصاب و روان صورت خواهد گرفت. تا پیش از این فقط شهرهای گنبد و گرگان دارای این مرکز بودند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان همچنین از پیگیری احداث ۲۰ واحد مسکونی در مزرعه کتول در زمینی که خیر نیک اندیش مرحوم حاج رضا کردکتولی اهدا کرده بود خبر داد و گفت: در زمین اهدایی با مشارکت کمیته امداد ۲۰ واحد مسکونی احداث خواهد شد و اولویت تملک با معلولان شهر مزرعه خواهد بود.

وی در ادامه از جذب بیش از یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان جهت ایجاد اشتغال و بازتوانی ۵۰ نفر از معلولان شهرستان خبر و داد و افزود: این رقم در سال گذشته ۴۰ نفر بود که امسال با رشد بیست درصدی به عدد ۵۰ نفر رسیده است.

پلنگی در خصوص فعالیت های عمرانی این سازمان گفت: با همکاری سپاه پاسداران شهرستان، ۱۴ مسکن که در حادثه سیل ۹۸ تخریب شده بودند به صورتی مشارکتی به طور کامل بازسازی و احداث شدند. ۱۰ مسکن نیز به صورت خودمالکی با کمک بهزیستی توسط مالکان احداث گردید. ۳۲ واحد نیز در حال احداث است.

وی همچنین در خصوص چابک سازی و کاهش حجم مراجعات به بهزیستی از تاسیس چند مرکز مثبت زندگی در شهرهای علی آباد، فاضل آباد و مزرعه خبر داد و افزود: این مراکز که با محوریت محله محور تاسیس شده اند به منظور کاهش مراجعات و سهولت دسترسی به امکانات و تسهیلات اداره بهزیستی تاسیس شده اند و به ازای هر ۱۵۰ پرونده یک مددکار به امر خدمت رسانی اشتغال دارد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان همچنین از رایگان شدن ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد ویژه کلیه دانشجویان معلول خبر داد و گفت: تحصیل افرادی که در بهزیستی دارای پرونده هستند، به طور کامل رایگان شد و شرایط قبلی مبنی بر داشتن شرایط خاص معلولیت و … حذف شده است.

پلنگی در راستای خدمات رسانی به کودکان بد سرپرست گفت: یارانه تعدادی از کودکان بد سرپرست به حساب والدین آنها واریز می شد و عملاً کودکان از دریافت این یارانه محروم بودند. با پیگیری های انجام شده یارانه این کودکان به حساب اداره بهزیستی واریز می شود تا صرف خدمات رسانی به آنها شود. این کار برای اولین بار در استان صورت گرفته است و علی رغم محدودیت های قانونی این خدمت در شهرستان علی آباد کتول ، اجرایی شد.

وی در ادامه از شناسنامه دار کردن سه کودک که خارج از چارچوب های مصوب توسط چند خانواده دلسوز نگهداری می شدند، تلاش در جهت پیشگیری از معلولیت با انجام تست هایی قبل از ۱۶ هفتگی و حتی قبل از بارداری، تلاش برای متقاعد ساختن خیرین در جهت توسعه اهداف خیر خواهانه، اهدای ۱۵۲ بسته کمک تحصیلی به مبلغ ۱۰ میلیون تومان به دانش آموزان نیازمند، حمایت از خانواده های بهزیستی با اهدای وام ۸۴ میلیونی بلاعوض جهت احداث خانه، تجمیع مرکز اورژانس ۱۲۳  و واحد اداری، نظارت مستمر بر مراکز تحت پوشش این سازمان و .. به عنوان بخشی از فعالیت های انجام شده در این سازمان از ابتدای سال جاری یاد کرد.

پلنگی در پایان اذعان داشت: سال هاست که شعار “معلولیت مانع پیشرفت نیست” را در تمام جسم و روح خود زمزمه می کنیم و این تغییر ذهن را مدیون کسانی هستیم که با اراده و همت والایشان توانمندی هایشان را به رخ کشیدند و نشان دادند معلولیت محدودیت نیست بلکه چهره ای بازشناخته از هنر و استعداد در قالب روح بلند این عزیزان است و امیدواریم با توجه به ظرفیت های شهرستان، کاستن بروکراسی های اداری و همکاری با سایر نهاد های شهرستان، سعی کنیم معلولان به استقلال و بازتوانی حقیقی و غیر کلیشه ای  دست بیایند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار