دکتر بیارجمندی سرپرست دانشگاه مذاهب اسلامی واحد گنبد کاووس امروز طی نشستی با معاون دانش و پژوهش سپاه نینوای استان گلستان راههای همکاری های دانشی و پژوهشی در عرصه ترویج تفکر و فرهنگ تقریب بین مذاهب اسلامی را مورد بررسی قرار دادند.

آماده تجربه نگاری دانشی و بسط دانشی مدیریت تقریب مذاهب هستیم / کسانی که فکر می کنند بدون سرمایه گذاری در حوزه تقریب می توانند در مسیر تمدن سازی گام بردارند سخت در اشتباه هستند

به گزارش گلستان ۲۴؛ در آغاز این نشست دکتر بیارجمندی با بیان سیر تاریخی تمهید ،تکوین و تاسیس نهاد تقریب بین مذاهب اسلامی در عصر معاصر با خاستگاه حوزوی و دانشگاهی آن و پرچمداری علمای قم و مصر ؛ وحدت حوزه و دانشگاه را در این عرصه راهبردی را ضروری دانستند.

دکتر بیارجمندی در ادامه با اشاره به گام دوم انقلاب اسلامی بعنوان یک گام جهانی و با چشم انداز ایجاد تمدن سازی نوین اسلامی  این سوال مهم را در چارچوب نظام مسائل و حل آن در گام دوم انقلاب اسلامی مطرح کردند که ابر مساله اصلی داخلی و خارجی در مسیر تمدن سازی نوین اسلامی چیست ؟از مساله وحدت اسلامی بعنوان ابتدایی ترین مساله  در سیاست داخلی و خارجی یاد کردند و راه حل اصلی دستیابی به آن را به تجربه تاریخی ؛ تقریب بین مذاهب اسلامی دانستند.

سرپرست دانشگاه مذاهب اسلامی ،تقریب بین مذاهب اسلامی را با عنایت به خاستگاه علم و دانش پایه بودن آن زیرساختی ترین و بنیادی ترین نرم افزار تحقق وحدت اسلامی حقیقی در داخل و خارج کشور و در حوزه جغرافیایی امت اسلامی دانستند و افزودند که بدون تقریب بین مذاهب اسلامی، وحدت اسلامی در سطح باقی خواهند ماند و به عمق تفکر و اندیشه راه نخواهد یافت.

دکتر بیارجمندی در ادامه افزودند کسانی که فکر می کنند بدون وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب اسلامی و سرمایه گذاری در آن می توانند در مسیر تمدن سازی نوین اسلامی گام بردارند ،سخت در اشتباه هستند .

وی در ادامه با اشاره به گواه تاریخی پیروزی انقلاب اسلامی و تجربه موفق گام اول انقلاب اسلامی ؛وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب اسلامی را رمز این پیروزی و موفقیت ها و تداوم آن دانستند و بر استمرار علمی و دانش پایه آن تاکید ورزیدند .

دکتر بیارجمندی در همین راستا و با عنایت به اینکه ما در گام دوم انقلاب اسلامی با نسل جدیدی از مدیران مواجه هستیم که از دانش لازم در این حوزه برخوردار نیستند ، بر تجربه نگاری دانشی و بسط دانشی مدیریت تقریب بین مذاهب اسلامی تاکید ورزیدند.

دکتر بیارجمندی با مقایسه تفکری که قائل به جدایی دین از سیاست هستند با این تفکر که عده ای خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر چنین تفکری قائل به جدایی تقریب بین مذاهب اسلامی از سیاست و حوزه های اجتماعی ،فرهنگی و اقتصادی و...هستند ؛ انتقاد کردند و افزودند که چرا آثار تقریب بین مذاهب اسلامی بصورت متوازن و در مسیر  ایجاد تمدن سازی نوین اسلامی در تمامی حوزه های اجتماعی آن دنبال نشده است و در ادامه خواستار اهتمام جدی نسبت بدان شدند.

سرپرست دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین و اصلی ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی که ضامن استمرار و تداوم آن در گام دوم انقلاب اسلامی است را تقریب بین مذاهب اسلامی و وحدت اسلامی دانستند و بر حفظ و پاسداری از این میراث گرانبهای انقلاب اسلامی و تجربه نگاری دانشی آن و ترویج این دانش مدیریتی به نسل گام دوم انقلاب اسلامی تاکید ورزیدند و خواستاری همکاری های دانشی و پژوهشی و اندیشه ای در این عرصه شدند.

در این نشست موضوع برگزاری همایش ملی نقش تقریب بین مذاهب اسلامی در ایجاد تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی  با همکاری این دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار