پدر علم شهرستان کلاله در آستانه عید فطر در گذشت؛

گوگلانی اولین رییس فرهنگ و آموزش و پرورش کلاله بود و برای مردم محروم منطقه خدمات بسیاری انجام داد و به همین خاطر به پدر علم شهرستان کلاله نیز مشهور شده بود.

به گزارش گلستان24، گوگلانی عصر پنجشنبه گذشته و در آستانه عید فطر ، پس از سالها خدمت به فرهنگ و هنر و آموزش و پرورش این منطقه دعوت حق را لبیک گفت و در آخرین روز ماه رمضان با حضور مردم فرهنگ دوست شهرستان کلاله تشییع و به خاک سپرده شد.

گوگلانی اولین رییس فرهنگ و آموزش و پرورش کلاله بود و برای مردم محروم منطقه خدمات بسیاری انجام داد و به همین خاطر به پدر علم شهرستان کلاله نیز مشهور شده بود.

وی به کتاب و کتابخوانی علاقه وافری داشت به طوی که کنابخانه شخصی قدیر گوگلانی از معدود کتابخانه های بزرگ و غنی استان گلستان می باشد و نیز فعالیت های مطبوعاتی از طریق همکاری با نشریات منطقه داشت.

قدیر گوگلانی سال 1310 در شهر ترکمن نشین گمیشان(در شمال غرب استان گلستان )به دنیا آمد و نخست در زادگاه خود و سپس در گنبد و گرگان به تحصیل پرداخت.

وی در ادامه در دانشکده کشاورزی ساری و دانشسرای تربیت معلم شهرستان های ساری وگرگان تحصیلات عالیه را به پایان رساند.

گوگلانی بعد از اتمام تحصیلات عالیه جذب آموزش و پرورش مازندران شده و در گرگان و گنبد مشغول تدریس شد، استاد گوگلانی مدتی بعد به عنوان اولین رییس نمایندگی آموزش و پرورش کلاله انتخاب شد.

وی در گام نخست اولین مدارس مراوه تپه و کلاله را پایه گذاری کرد و گفته می شود که گوگلانی طی مدت خدمت در آن منطقه زمینه ساخت حدود 100 مدرسه را با کمک دوستان و خیرین فراهم کرده است.

هم اکنون دانش آموزان وی در مقاطع و مشاغل مختلف در استان گلستان و کشور مشغول به کار بوده و برخی نیز بازنشسته شده اند.

استاد گوگلانی بعد از بازنشستگی به کار فرهنگی در کتابخانه شخصی خود مشغول بود و کتابخانه او واقع در طبقه دوم منزلش حدود پنج هزار جلد کتاب دارد.

در سال 1391 آیین نکوداشت حاج قدیر گوگلانی با حضور اندیشمندان، شاعران و نویسندگان، جمعی از شاگردان این معلم و مسوولان شهرستان کلاله برگزار و از خدمات وی به عرصه فرهنگ و آموزش و پرورش این منطقه قدر دانی شد.

عبدالحکیم فیروزی معاون آموزش و پرورش استان گلستان در این خصوص در پیامی درگذشت این پیشکسوت عرصه فرهنگ شهرستان کلاله را تسلیت گفت و اعلام کرد که ترکمن صحرا و شهرستان کلاله یکی از خادمین عرصه علم و دانش را از دست داد.

/کلاله خبر

ارسال نظر

آخرین اخبار