ورود مقامات دولتی به فعالیت انتخاباتی خلاف قانون است

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات گلستان گفت: شفافیت واقعی انتخابات فقط با تغییر رنگ و جنس بدنه صندوق به دست نمی‎آید بلکه شفافیت واقعی انتخابات الزاماتی دارد که مهمترین آن این است که مجموعه دولت و عوامل اجرایی و نظارتی بی‎طرفانه عمل کنند.

به گزارش گلستان24، عیسی غلامی رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان گلستان طی گفتگویی جزئیات مهمی از انتخابات پیش رو در استان گلستان را تشریح کرد که نکات آن را بصورت برجسته مرور می کنیم:

* بر اساس قانون اساسی باید همه مردم در تعیین سرنوشت خودشان از طریق انتخابات نقش موثری داشته باشند. استانی شدن انتخابات مطابق مفاد مصوبه مجلس باعث می‎شود که داوطلبان و کاندیداهایی که وابسته به جریان‎های سیاسی و مراکز ثروت و قدرت نیستند، نتوانند قابلیت‎های خود را در سطح استان به نمایش بگذارند.

* در صورت استانی شدن انتخابات براساس مفاد مصوبه مجلس، این خطر نیز وجود دارد که مجلس از وجود نمایندگان همه اقشار، قومیت‎ها، مذاهب و سلیقه‎های متعدد محروم شود و این، یک انحراف و خطر برای آینده مجلس و نظام است.

* در استان گلستان تا به حال دستوری به ما نرسیده که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود، وزارت کشور پیشنهادی کلی به شورای نگهبان بیش از دو ماه پیش ارائه کرد که در 9 کلان‎شهر کشور انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود و شورای نگهبان پاسخ داد که این اقدام باید دقیقا با ذکر جزئیات فنی مشخص شود که با چه روشی، چه برنامه‎ای و چگونه انتخابات الکترونیکی برگزار خواهد شد تا شورای نگهبان بتواند نظرات کارشناسی خود را بگوید و اطمینان حاصل کند که انتخابات الکترونیکی بدون هیچ نقص و در سلامت کامل برگزار و آرای مردم صیانت می‎شود.

d0aa97536e414ec7d14cdfe96e07076b XL

*دولت به عنوان مسئول اجرای انتخابات و شورای نگهبان به عنوان ناظر بر انتخابات باید از ورود به حمایت از جریان خاص و یا داوطلب خاص در انتخابات پرهیز کنند.

* ورود مقامات دولتی به اینگونه فعالیت‎های انتخاباتی خلاف قانون است و بی‎طرفی آن مقام مسئول را نقض می‎کند، در قانون انتخابات آمده مقامات دولتی که قصد ثبت نام در انتخابات را دارند باید شش ماه قبل از شروع ثبت نام از سمت خود استعفا دهند و همه عوامل انتخاباتی اعم از ناظر، مجری، هیئت‎های اجرایی و نظارت اگر بستگان درجه اول سببی و نسبی‎شان جزء داوطلبان هستند باید استعفا دهند و کارهای انتخاباتی انجام ندهند تا بی‎طرفی مجریان و ناظرین انتخاباتی نقض نشود.

* اگر اظهارات و پیش‎بینی‎های توهم‎آمیز در خصوص از پیش برنده بودن، بخواهد تداوم داشته باشد از مقامات سیاسی، امنیتی و قضایی می‎خواهیم مطابق قانون با این اشخاص که به نوعی با تشویش افکار عمومی باعث تنش سیاسی در استان می‎شوند، برخورد جدی کنند.

* قطعا التهاب‎آفرینی، ارائه اطلاعات غلط به افکار عمومی و پیش‎بینی توهم‎‌آمیز قبل از انتخابات مبنی بر اینکه اگر من رای نیاورم تقلب شده، باعث می‎شود التزام عملی آن فرد به قانون خدشه‎دار شود و اشخاصی که قبل از شروع انتخابات و قبل از اعلام نتایج آرا از سوی مقامات ذیصلاح قانونی اینطور اظهار نظر می‎کنند که اگر من، یا داوطلب مورد تایید من یا جریان سیاسی وابسته به من، رای نیاورد حتما تقلب شده، این گونه اظهارات آنها سبب می‎شود که التزام آنها به قانون مورد خدشه قرار بگیرد لذا جریانات سیاسی و کاندیداهای انتخابات از اینگونه عملیات روانی و اقدامات غیرقانونی باید پرهیز کنند.

Election

* قانونگذار پیش‎بینی کرده که صندوق‎های رای قبل از انتقال به شعب اخذ رای توسط هیئت‎های اجرایی و نظارت بازدید شوند و از خالی بودن صندوق‎ها اطمینان حاصل شود که پس از صورتجلسه، صندوق‎ها پلمب شده و حتی توسط عوامل نظارتی و اجرایی در شعب اخذ رای، نیز مجدداً بررسی می‌شود و اقدامات قانونی را مبنی بر اینکه صندوق‎ها خالی است به عمل می‎آورند، سپس اقدام به اخذ آرای مردم می‎کنند.

* تعیین جنس و نوع صندوق آراء مبنی بر شفاف، نیمه‎شفاف و یا هر طوری دیگر جزء وظایف دولت محسوب می‌شود، چرا که دولت مجری انتخابات است و اگر رئیس‎جمهور محترم انتقادی به جنس و نوع صندوق اخذ رای دارند باید رویه‎های اجرایی زیر مجموعه خود را اصلاح کنند.

* به نظر ما شفافیت واقعی انتخابات فقط با تغییر رنگ و جنس بدنه صندوق به دست نمی‎آید بلکه شفافیت واقعی انتخابات الزاماتی دارد که مهمترین آن این است که مجموعه دولت و عوامل اجرایی و نظارتی بی‎طرفانه عمل کنند و مجلس شورای اسلامی اهتمام جدی داشته باشد تا نواقص و اشکالات مجموعه قوانین انتخاباتی را متناسب با مقتضیات زمان، تغییرات شکلی و ماهوی دهد.

* بنده به مقامات محترم در قوه مجریه توصیه می‎کنم در سالی که دو انتخابات مهم پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را پیش رو داریم از این گونه اظهارنظرها پرهیز کنند، این اظهارات در افکار عمومی نگرانی‎هایی به وجود می‎آورد و بی‎طرفی دولت در انتخابات را زیر سئوال می‎برد. دوستان ما در دولت به ویژه در وزارت کشور به عنوان مسئول اجرای انتخابات و ما در زیر مجموعه شورای نگهبان به عنوان ناظر، باید از هر گونه گفتار و اقدامی که بی‎طرفی را نقض کند شدیدا پرهیز کنیم.

* شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان بر اساس قانون رفتار می‌کند و توجه به اینکه داوطلب در چه حزبی یا چه جریانی فعالیت می‎کند نداریم. ما به عملکرد و مواضع آن داوطلب توجه می‎کنیم و عملکرد و مواضع داوطلب را بر اساس مبانی و اسناد بالادستی که اشاره کردم مورد بررسی و داوری قرار می‎دهیم.

289667 567

* اگر داوطلبی عضو احزاب منحله غیرقانونی باشد و در عملکرد غیرقانونی و ساختارشکنانه و مجرمانه آن حزب نقش داشته باشد بر اساس موازین قانونی، صلاحیت آن داوطلب مورد خدشه است.

* هیئت نظارت بر انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان گلستان تشکیل شده و فعال است و ما جزء نخستین استان‎هایی هستیم که با سرعت عمل مناسب، هیئت نظارت استان را در تیرماه جاری تشکیل دادیم و به زودی هیئت‎های نظارت شهرستان‌ها نیز تشکیل خواهد شد.

* شبکه نظارت و هیئت نظارت استان آمادگی کامل دارد تا در هفتم اسفند ماه 1394 انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را با رعایت موازین قانونی به صورتی باشکوه و دشمن‎شکن با کمک مردم برگزار کند.

* ثبت نام از داوطلبان مجلس شورای اسلامی از 27 آذر امسال آغاز و تا چهارم دی ماه سال جاری ادامه می‎یابد و زمان ثبت‎نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری از 26 آذر تا دوم دی ماه سال جاری است.

/گلستان ما 

ارسال نظر

آخرین اخبار