پس از چند هفته تجربه هوایی گرم به ویژه افزایش غیرمتعارف دما به نظر می‎رسد گلستانی‎ها در آستانه ورود به ماه شهریور، طی چند روز نظاره‎گر رحمت الهی باشند.

آغاز شهریور ماه در گلستان با طعم اخطاریه هواشناسی

به گزارش گلستان24، هر چند این بارندگی نوید خوشی برای مردم این دیار شمالی است، اما احتمال باران‎های نقطه‎ای توام با جاری شدن سیل آن هم در ماه شهریور، تداعی‌کننده خاطراتی با طعم تلخ وقایع گذشته است.

اما از سویی دیگر، در شرایطی که جنگل‎های گلستان آسیب‎پذیرتر از هر زمانی هستند، وقوع بارش آن هم به شکل متناوب و چند روزه، می‌تواند بهترین خبر برای دوست‎داران محیط زیست باشد تا فعلا نگران بروز حریق در این عرصه‎ها نباشند.

*بارش باران و احتمال بروز سیلاب

مدیرکل هواشناسی استان گلستان با اشاره به تغییرات جوی پیش‎ رو گفت: از عصر جمعه با ورود امواج ناپایدار تراز میانی جو، استان شاهد بارش باران و باد شدید تا امشب خواهد بود.

سید محمدرضا رضوی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: بر اساس نقشه‎های جوی، بیشترین سهم این بارش متعلق به غرب این استان شمالی است.

وی خاطرنشان کرد: با تداوم این شرایط از روز شنبه تا سه‎شنبه، استان با نفوذ امواج ناپایدار، دوباره شاهد بارش متناوب باران خواهد بود که اکثر نقاط استان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

رضوی ادامه داد: طی این مدت از دمای هوای استان به میزان پنج تا هشت درجه سانتی‎گراد کاسته می‎شود و دریا نیز شرایط مواج و پرتلاطمی را تجربه می‎کند.

وی با اشاره به احتمال بروز بارش‎های نقطه‎ای در استان متذکر شد: با توجه به شرایط مساعد جوی برای بارش‎های نقطه‎ای، احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن سیلاب و اختلال در جاده‎های کوهستانی دور از انتظار نیست.

عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان تصریح کرد: با توجه به شرایط پیش‎ رو توصیه می‎شود افراد از شنا کردن در دریا و توقف در حاشیه رودخانه‎ها و مناطق مستعد سیل خودداری کنند.

*کاهش 8 درجه‎ای دما در گلستان

رضوی با اشاره به صدور اطلاعیه و اخطاریه برای مسئولان استان گلستان تصریح کرد: در کوتاه‎ترین زمان ممکن این پیش‎آگاهی و هشدارها برای دستگاه‎های متولی ارسال شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: انتظار می‎رود این بارش مناسب التیامی باشد بر وضعیت بغرنج خشکسالی که چند ماهی است استان را به شرایطی حتی فراتر از شرایط نیمه بیانی مبتلا کرده است.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به احتمال افزایش بارندگی از عصر امروز بیان کرد: بر اساس اخطاریه ارسالی هواشناسی کشور و استان، انتظار می‎رود با بارش خوب باران، فعلا استان تا حدودی از دغدغه خشکسالی رها شود.      

صادق‎علی مقدم در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان افزود: گرما توأم با خشکسالی و کاهش شدید رطوبت طی این مدت شرایط مساعدی را برای حریق در عرصه‎های منابع طبیعی استان به وجود آورده است.

وی ادامه داد: این شرایط جوی، کاهش دما و رطوبت حاصل از آن، می‎تواند اوضاع را تا حدودی تلطیف کرده و محصولات کشاورزی استان نیز از تنش کم‎آبی رهایی یابند.

*تاکید بر آمادگی دستگاه‎های عملیاتی گلستان برای آمادگی در برابر حوادث احتمالی

مقدم افزود: این بارندگی برای جنگل‎های استان نیز پیامد خوبی خواهد داشت و به نوعی با افزایش رطوبت، میزان آسیب‎پذیری منابع طبیعی استان نیز کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به دریافت اخطاریه اداره‌کل هواشناسی استان گلستان اضافه کرد: این اخطاریه به تمامی فرمانداری‎ها، دستگاه‎های اجرایی و شهرداری‎های تابعه استان ارسال شد تا آماده مواجهه با آبگرفتگی یا سیلاب احتمالی باشند.

دبیر شورای هماهنگی مدیرت بحران استان گلستان با اشاره به کاهش منابع زیرزمینی آبی در گلستان طی ماه‎های اخیر تصریح کرد: فقدان بارش باران و حتی بارش برف طی زمستان سال گذشته، ذخیره آبی گلستان را با کمبود مواجه ساخته است و تنها بارش‎های متناوب تا حدودی می‎تواند این شرایط را ترمیم کند.

استان گلستان هم اکنون ابری است و دمای هوا نیز بین 32 تا 35 درجه سانتی‎گراد متغیر است که بر اساس پیش‎بینی‎ هواشناسی، این میزان دما از بعداز ظهر امروز تا سه‎شنبه هفته آینده کاهش خواهد یافت.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار