معاون پایش و نظارت حفاظت محیط زیست گلستان گفت: برای حفاظت بهتر از زیستگاه های جنگلی در فصل گاوبانگی، محیط بانان با برپایی چادر در مناطق جنگلی مستقر شدند.

چادرهای گاوبانگی در مناطق جنگلی گلستان برپا شد

به گزارش گلستان24، جتبی حسینی در این باره اظهار کرد: جنگل های استان زیستگاه گونه های جانوری مختلفی است که مرال به عنوان یک گونه بومی و منحصر به فرد از پستانداران حمایت شده ای است که در این جنگل ها زندگی می کند.
وی گفت: این گونه ارزشمند در فصل جفت گیری که از اواسط شهریور آغاز و تا اواخر مهر ماه ادامه دارد رفتارهای خاصی از خود بروز داده و با نعره هایی که سر می دهد مبادرت به ایجاد قلمرو برای خود می کند که به آن گاوبانگ می گویند و ماده ها را در قلمرو گرد هم آورده و به شدت از قلمرو در برابر نرهای دیگر حراست می کنند و اگر گوزن نر دیگری وارد آن محوطه شود صدایی می کند که بلافاصله گوزن صاحب قلمرو، خود را به او می رساند تا او را از منطقه خارج کند.
وی افزود: با توجه به این موارد در این زمان شکارچیان نیز با استفاده از وسایل خاصی صدای گوزن را تقلید می کنند و گوزن های نر را به راحتی به طرف خود می کشند و آن ها را شکار می کنند.
او اضافه کرد: بر این اساس اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان هر ساله با برپایی چادرهای گاوبانگی در نقاط مختلف زیستگاهی این گونه حمایت شده، اقدام به حفاظت از نسل آن و همچنین سرشماری این حیوان حمایت شده و ارزشمند می کند.
حسینی ادامه داد: این اداره کل به منظور جلوگیری از دسترسی شکارچیان به این گونه ارزشمند در فصل گاوبانگی با کاربرد اصول حفاظتی و بررسی راه های ورودی به مناطق و برقراری گشت های سیار و ایجاد چادرهای گاوبانگی همراه با سکونت دائمی و شبانه روزی مأموران در این چادرها امکان حفظ و حراست از این گونه را در استان فراهم می آورد که در این ارتباط 21 چادر گاوبانگی ثابت احداث شده است.
وی همچنین از بازدیدهای کارشناسان از چادرها خبر داد و گفت: 25 گروه سیار کارشناسی از مرکز اداره کل در طول دوره گاوبانگ به چادرها سرکشی و وضعیت حفاظت از این گونه منحصر به فرد را بررسی می کنند.
تنوع فراوان گیاهی و جانوری در گلستان این استان را جزء استان های منحصر به فرد در زمینه های گردشگری و جذب توریست و همچنین مورد توجه محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی قرار داده است که این مسئله عزم جدی مردم استان را در حفاظت از این میراث گرانبهای طبیعی طلب می کند.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان از همه علاقه مندان و دوستداران طبیعت و حیات وحش خواست که ماموران حفاظت محیط زیست استان را در حفاظت از این میراث های طبیعی ارزشمند یاری داده تا با افرادی که قصد سودجویی از این گونه های باارزش را دارند برخورد قانونی صورت گیرد و نسل این گونه های حمایت شده از خطر انقراض نجات یابد.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار