ضایعه ای تلخ برای جامعه علمی کشور:

دکتر رحمت الله بهمرام دانشمند گلستانی که مراحل پایانی تولید هیبرید داخلی کلزا را به مرحله تکثیر انبوه رسانده بود و ادامه کار به برگشتن از حج موکول شده بود ، متاسفانه در حادثه منا جان باخت.

دانشمند گلستانی مبتکر تولید هیبرید داخلی کلزا در حادثه منا جان باخت

به گزارش گلستان24؛ حادثه منا که رخ داد، تعداد زیادی از مسلمانان دنیا در مکانی که می بایستی حرم امن الهی باشد ، به خاک و خون کشیده شدند و در این میان سعودی ها  فقط نگاه کردند و شاهد تلف شدن مسلمین بودند . آخوند خوجملی امام جمعه اهل سنت نگین شهر که از نزدیک شاهد حادثه منا بود گفت : حتی امامانت اولیه چون اورژانس و اب نبود وگرنه این همه تلفات نداشتیم .

آل سعود ؛ آنهایی که بویی از انسانیت نبردند و حداقل به عنوان یک انسان یک جرعه آب به زائرین زیر دست و پای مانده ندادند تا اینچنین فاجعه بزرگی رقم بخورد که باز هم انگشت اتهامات به سمت مسلمانان دراز شود که چرا حتی به خودشان هم رحم نمی کنند.

اگر چه برخی از جانباختگان جزو مسن تر ها بودند اما در این بین بودند افرادی که جزو اندیشمندان و نخبگان جامعه بوده و ضایعه از دست رفتن آنها هیچوقت از ذهن ها بیرون نمی رود و هیچ مرهمی نمی تواند جای خالی آنها را جبران کند.

دکتر رحمت الله بهمرام عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان یکی از این نخبگان بود که با کاوران 38017 به مدیریت اراز محمد زاهد کلته به مراسم حج امسال مشرف شد .

دکتر بهمرام چند سالی رییس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان بود که قبل از رفتن به سفر حج با این بخش خداحافظی کرد .

وی دارای دکترای اصلاح نباتات از دانشگاه مالزی بود و جزو بهترین محققان کلزا در سطح کشور در کار تولید هیبرید کلزا و شناخت هیبرید های مختلف بود و به اذعان کارشناسان این بخش جزو 4 نفر برتر کشور بود.

رحمت الله بهمرام متولد 7 دیماه سال 1350 روستای کاکا شهرستان گنبدکاووس می باشد و ارقامی چون هایلا 401 ، هایلا 420 و آر جی اس که فعلا در استان گلستان توسط کشاورزان بهره برداری می شود حاصل زحمات ایشان بود .

Picture-1-003-1

دکتر بهمرام روستازاده ای بود که درد کشاورزان را می فهیمد و سخت کار کردن زیر آفتاب را با گوشت و پوستش لمس می کرد ، لذا به دنبال راه حلی بود که تا از زمین های مستعد کشت کلزا در استان بتوان محصول بیشتری تولید کرد.

دکتر بهمرام تا آخرین لحظاتی که در محل کار خود بود ، روی هیبرید های کلزا کار می کرد و کار تولید هیبرید تولید داخل را به مراحل نهایی رسانده بود و قرار بود بعد از آمدن از سفر حج به تکثیر انبوه این هیبرید که حاصل زحمات 10 ساله خودش بود ، بپردازد .

معمولا هیبریدهای کلزا تولید کشورهای خارجی بودند و کشور ما به این ارقام وابسته بود و دکتر بهمرام مراحل پایانی هیبرید داخلی کلزا را می گذراند و حتی هیبرید ها کدگذاری نیز شده بود و انگیزه وی نیز این بود که کشور ما را از وابستگی برهاند .

در حال حاضر نیز کارمندان و همکاران وی اعلام کرده اند که هنوز ضایعه از دست دادن این فرزند ایران را باور ندارند و بعضا اعتقاد دارند شاید جزو مفقودین باشد و به کشور برگردد اما برخی تصاویر در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که دکتر بهمرام در حادثه منا جان به جان آفرین تسلیم کرده است .

اینک هفت روز از فقدان این دانشمند فرهیخته ترکمن گلستانی می گذرد و هنوز خبری از وی در دست نیست .

همکاران وی معتقدند او برای کلزا و بهبود وضعیت این گیاه در استان و تولید هیبرید بومی و داخلی زحمات زیادی کشید و جا دارد یکی از ارقام هیبرید تولید داخل به اسم ایشان نامگذاری شود.

Picture-1-025-620x330

/گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار