وبلاگ " رودبارما "نوشت:

وبلاگ”رودبار ما“نوشت:با توجه به اینکه یکی از شاخصه های جهانی شدن ارتباطات امروزی، تبادل ارتباط از طریق محیط های همچون اینترنت و موبایل ازجمله شبکه های اجتماعی کارکردهای مثبت و منفی متعددی بر زندگی افراد داشته است.

کنترل علف های هرز فضای مجازی با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات

با توجه به اینکه یکی از شاخصه های جهانی شدن ارتباطات امروزی، تبادل ارتباط از طریق محیط های همچون اینترنت و موبایل ازجمله شبکه های اجتماعی کارکردهای مثبت و منفی متعددی بر زندگی افراد داشته است.

شبکه های اجتماعی، پدیده‌ای نوظهور در جامعه ایرانی اند که در دو، سه سال اخیر به سرعت جای خود را میان وسایل ارتباطی شهروندان باز کرده و تاثیر بسیاری زیادی نیز از خود بر جای گذاشته اند.

خداوند متعال در سوره تحریم آیه ۶ می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید! خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ ها هستند، نگاه دارید.» نگاهداری و صیانت از خانواده از طریق تعلیم و تربیت، امر به معروف و نهی از منکر و ایجاد محیطی پاک و عاری از آلودگی، قابل حصول است.

فضای سایبری مانند تیغ دو لبه است که هم می تواند مزیت های خوب و هم معایبی داشته باشد و امروز فعالیت میلیون ها نفر از مردم جهان در فضاهای اجتماعی گوناگون ، ظرفیت بزرگی است که باید مورد توجه کارشناسان قرار گیرد.

 

زمانی که تلفن همراه و رایانه های شخصی به عنوان وسیله ای جدانشدنی در کنار افراد و خانواه ها قرار گرفته، لازم است مسئولان ذیربط با برنامه ریزی صحیح نسبت به استفاده از فضای سایبری و برقراری ارتباط با دنیای مجازی جوانب لازم و احتیاط را برای استفاده کنندگان بالا ببرنداین اصل آن چیزی است که مسئولین وخانواده ها در شهرستان رودبار جنوب نسبت به آن بی توجه هستند.

ورود به فضای مجازی امری ضروری است که اگر این حوزه را به یک ظرف خالی تشبیه کنیم و درخانواده نتوانیم درون آن رو پُر کنیم، به طور قطع کسانی آن را پُر خواهند کرد که به ضرر اقتصاد و توسعه کشور خواهد شد.

بنا به تأکیدات مقام معظم رهبری بر راه اندازی شبکه ملی اطلاعات فرصت مناسبی است ومی توان استفاده صحیح از ظرفیت عظیم فضای مجازی برای رسیدن به اهداف تحقق چشم انداز اساسی متمرکز کنیم.

یکی از اثرات سوء فضای مجازی در شهرستان رودبار جنوب که در گفتگو با شهروندان به آن اشاره کردند دور کردن اقوام و خانواده ها از هم و نزدیک شدن به غریبه ها و افراد ناشناس است که به مرور زمان باعث فساد در جامعه خواهد شد.

مریم که صاحب دوفرزند  ۱۶و۲۰ساله است در رابطه  با نگرانی از تهدیدات شبکه های اجتماعی در خانواده خود گفت:از زمانى که اینترنت وارد فضاى خانوادیمان شده، على‌رغم تمام محاسن و مزایا، دغدغه‌ها و نگرانى‌هایى را بر خانواده‌  تحمیل کرده است.

وی تصریح کرد: رها کردن فرزندان در فضای مجازی بدون هیچ گونه نظارت از اشتباهات اساسی و غیرقابل جبران خانواده ها است.

مریم یکی از عوامل جدایی فرزندان از والدین رادر سالهای اخیر  رواج ماهواره و البته شبکه های اجتماعی دانست و گفت: پیامداستفاده از اینترنت،باعث انزوای فرزندانم از خانواده شده است اگرچه استفاده از اینترنت وجهی در فراغت و سرگرمی دارد، اما فرزندانم را از حضور در جمع‌های خانوادگی، تفریحات دسته‌جمعی و بازی‌هایی که در گذشته به طور دسته جمعی انجام می‌شد جلوگیری شده است.

سنجری یکی از فعالان فرهنگی این شهرستان با اشاره به دسترسی آسان افراد به شبکه های اجتماعی در فضای مجازی بدون توانمند بودن در برابر مشکلات این فضا گفت: فرهنگ و توانمندی کافی در برخی از کاربران این شبکه ها وجود ندارد و در نهایت این شبکه ها باعث بروز و ظهور ناهنجاری های رفتاری می‌شوند که متاسفانه در دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر و عدم تمایل آنها برای صحبت و گفت و گو و در کنار هم بودن دامن زده است.

وی درادامه افزود: ماهواره ها، اینترنت و فضاهای مجاری، هر یک به نوعی در ترویج تفکرات باطل و انحرافی فرقه ها در سطح جهان نقش دارند که البته مهم ترین هدفشان جهان اسلام است.

این فعال فرهنگی به تأکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد وافزود: با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در ایران می توان تهدیدات فضای مجازی را به فرصت در این عرصه تبدیل کرد و از رویش علفهای هرز که همان تهدیدات در فضای مجازی هستند جلوگیری کرد.

ارسال نظر

آخرین اخبار