این روزها با گسترش رسانه‎های مجازی حتی باید مواظب خوردن غذای خود باشید، چرا که ممکن است هر لحظه همسر و یا حتی فرزند کوچکتان، شما را از خوردن فلان محصول به دلیل فلان مطلب در تلگرام بازدارند.

سایه سنگین شبکه‎های اجتماعی بر زندگی گلستانی‎ها

به گزارش گلستان24؛ زنگ موبایلتان بلند می‎شود، از آشپزخانه خارج می‎شوید و به سراغ تلفن همراهتان می‎روید، می‌بیند به شارژ متصل است، در همان شرایط می‎خواهید، پاسخ دهید باز هم صدای اعتراض خانواده که این چه کاری است که می‎کنی، تلفن را از شارژ جدا کن، چرا که در فلان شبکه اجتماعی یک نفر که با همراه متصل به شارژ صحبت می‎کرد، منهدم شد.

گوشی خود را از شارژ بر می‎داری، تا سری به یک شبکه اجتماعی بزنی، از دیدن عکس و مرگ فلان هنرپیشه مورد علاقه‎ خود مطلع می‎شوی بسیار تاسف می‎خوری، چند لحظه بعد در سایتی می‎خوانی که این موضوع صحت ندارد و این فرد زنده است.

از جایت بلند می‎شوی و فرزندت در حال بازی کردن با تبلتی است که برایش خریده‎ای از او می‎خواهی با هم به خارج از خانه بروید اما دل‎مشغولی این مهمان نورسیده آنچنان است که فرزندت رغبتی به همراهی با شما ندارد و در نهایت می‎پذیرد همراه شما بیاید به شرطی که تبلت را هم همراهش بیاورد.

زندگی همه ما گلستانی‎ها شده شبکه‎های اجتماعی و فلان رسانه خاص، این موضوع نه تنها در زندگی شخصی ما جاری است، بلکه در جامعه نیز نمود دارد و شدیدا جامعه بدان معتاد شده به شکلی که برخی‌ها را با جرثقیل هم نمی‎توان از همراهشان جدا کرد.

متاسفانه همیشه دامنه افراط و تفریط در رفتارهای اجتماعی در جامعه جریان دارد، گاهی آنچنان محو یک تکنولوژی می‎شویم که محاسن آن ظرفیت دیجیتال کمتر به چشم می‎آید و با رفتارهای نادرست و برخی مواقع هم با زودباوری و توجه بیش از حد به یک رسانه دیگران را به این باور می‎رسانیم که این موضوع ممکن است آسیب‎هایش بیشتر از محاسنش باشد.

بدون شک این تکنولوژی‎های وارداتی تامین‌کننده امیال، اهداف و خواسته‎های طراحانی است که در خارج از مرزهای جغرافیایی و فرهنگی ما هستند، اما مطابق با ذوق و نیاز جوامعی همچون جوامع ما طراحی شده‌است، چرا که تجربه ثابت کرده، جدا از جذابیت‎های این چنین برنامه‎هایی، شنیدن اطلاعات در اکثر موارد از دهان غریبه‎ها برای ما جذاب‎تر است و نسبت به آن باورپذیرتر هستیم.

*تهدیدات فن‌آورانه منحصر به حمله‎های سایبری نیست

اکنون رسانه‎های مجازی نه‌تنها منبعی برای برقراری ارتباط  بین افراد، گروه‎های مختلف جامعه و دریافت اطلاعات شده، اما درعین‌حال با توجه به دسترسی طراحان چنین شبکه‎هایی به اطلاعات افراد، محل خوبی برای تجزیه‌وتحلیل جامعه بزرگ ایرانی شده‌است.

خوش‎باورانه و شاید هم ساده‎لوحانه است که بپذیریم این شبکه‎ها تنها برای خوش‌آمد مردم ایران به وجود آمده‌باشد، بلکه باید کمی هم به طراحان این شبکه‎ها بدبین بود که چنین امکانی را ارزان در اختیار ما قرار می‎دهند.       

معاون سیاسی و امنیتی استاندار گلستان نیز با نگارنده موافق است و اعتقاد دارد که این شبکه‎ها بهترین فضا برای دریافت اطلاعات برای دشمنان نظام و انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، علی‌اصغر طهماسبی امروز در آیین تجلیل از دانش‌آموزان و مربیان نخبه گلستانی اظهار کرد: امروز شیوه‎های جاسوسی متفاوت از قبل است و دشمن می‎تواند از طریق شبکه‎های اجتماعی و فضای مجازی بسیاری از اطلاعات موردنیاز خود را جمع‎آوری کند و حتی خانواده‎ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: بدخواهان نظام پس از شکست در حوزه تهدیدهای نظامی که با ترور شخصیت‎ها، کودتا و جنگ تحمیلی همراه بود، از انواع دیگری از تهدید علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی بهره برد، که تهدید فن‌آورانه یکی از این موارد است.

طهماسبی اضافه کرد: تهدیدات فن‌آورانه منحصر به حمله‎های سایبری نیست و استفاده از فضای مجازی و شبکه‎های اجتماعی را نیز شامل می‎شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 77 درصد جمعیت ایران مخاطب شبکه‎های اجتماعی و فضای مجازی هستند که نیاز به هوشیاری و اهتمام ویژه مسئولان دارد، زیرا امروز شیوه‎های جاسوسی متفاوت از قبل است و دشمن می‎تواند از طریق همین شبکه‎ها بسیاری از اطلاعات موردنیاز خود را جمع‎آوری کند.

*77 درصد جمعیت ایران مخاطب شبکه‎های اجتماعی و فضای مجازی هستند

این مسئول گلستانی، تهدیدات مردم‌محورانه را آخرین حربه دشمن عنوان کرد و گفت: دشمن تمامی راه‎های ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران را تاکنون امتحان کرده و به لطف الهی باوجود تمامی فشارها، تهدیدات و تحریم‎ها جمهوری اسلامی ایران امروز به‌عنوان یکی از کشورهای قدرتمند و اثرگذار منطقه و جهان مطرح است.

طهماسبی خاطرنشان کرد: امروز با افتخار می‎گوییم که مردم ما باوجود همه توطئه‎های دشمنان در تمامی عرصه‎ها از راهپیمایی‎های مناسبتی گرفته تا حضور در عرصه انتخابات، حضوری درخشان و چشمگیری داشته‎اند و حمایت خود را از نظام و رهبری اثبات کرده‎اند.

اگرچه برخی این نوع نگاه به رسانه‎های اجتماعی را نوعی بدبینی تلقی می‎کنند، اما ساده‎انگاری است که تصور کنیم دشمنانی که از هر مسیری برای ضربه زدن به اعتماد ملت به‌نظام سوده برده‎اند و هرگز آرامش این کشور را نمی‎خواهند، اکنون تنها دل‎نگران ارتباط بهتر بین جامعه ایرانی باشند.

در این شرایط باید متولیان فرهنگی و فن‎آوری اطلاعات، تدابیری را طراحی کنند تا بتوان از این امکان در مسیر درست و کم‌خطرتری سود برد تا این امکان در خدمت مردم باشد نه در خدمت افکار پلیدی که حیثیت خانواده‎ها و حتی لطمه به‌نظام را دنبال می‎کند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار