لکه های سیاه و وصله های ناجور در انتخابات؛

هفتم اسفند تمام شد، کام ملت ایران از این حماسه شیرین باد. تا کور شود چشمانی که با بغض و کینه منتظر ثمربخشی 37 سال عداوت و تحریمشان در قلوب ملت ایران بود. 290 نماینده برای تعیین سرنوشت کشور روی کرسی ها خواهند نشست. در این میانه هستند اندک نفراتی که با تخلف های گسترده انتخاباتی آهنگ ورود به مجلس کرده اند. لکه های سیاه و وصله های ناجور که برقبای سفید انتخابات کشور نشست.

بروز تخلفات قانونی و اخلاقی در انتخابات علی آباد کتول

به گزارش گستان24،برخی از این لکه های سیاه و وصله های ناجور در حوزه انتخابیه شهرستان علی آباد کتول شکل گرفت و باعث شد کام همه مزه شیرین حضور حداکثری مردم شهرستان را حس نکند و نگاه ها نگران آینده شود. روندی که اگر ادامه داشته باشد چیزی جز دلسردی و ناامیدی مردم از تعیین سرنوشتشان را نخواهد داشت.

دیده ها و شنیده ها جو مسموم انتخاباتی را روایت می کند

تعرفه های به کار رفته در بعضی شعب آنقدر زیاد است که خیلی ها انگشت به دهان مانده اند، یکی از شاهدان عینی می گوید: روستایی که حدود 700 واجد شرایط رای داشته، نزدیک به 1400 تعرفه پر شده که اگر تعداد مهمان های روستا را هم در نظر بگیریم، باز این رقم غیر طبیعی است که البته این مساله در بسیاری از شعب دیگر هم صدق می کند. خیلی ها می گویند اکثر رای دهندگان نا آشنا بود و معلوم است که اصلاً گذرشان سالی یکبار هم به علی آباد نمی افتد اما در روز انتخابات احساس دینشان به این شهرستان گل کرده و سر و کله شان پیدا شده بود.

بر اساس آمار استانداری گلستان، تعداد آمار واجدین شرایط رای در علی آباد کتول 97 هزار نفر است اما تا ساعت 21 شب یعنی 2 ساعت قبل از پایان رای گیری، 123 هزار تعرفه توزیع شد.

از نقاط تاریک این رقابت بزرگ سیاسی فعالیت گسترده طرفداران برخی کاندیداها در حاشیه شعب اخذ رای بود که انصافاً هم روز پرکاری را برای خرید آرا مردم داشتند. کسانی سرنوشت مردم را از 30 هزار تا 100 هزار تومان ارزش گذاری کردند.

بسیاری از شاهدان عینی بعضی از شعب اخذ رای می گویند، دست اندارکاران شعب فقط نظاره گر بوند و هیچ مداخله ای برای ممانعت از این اقدام نادرست نداشتند. نزدیک هر شعبه رای بیشتر از 50 خودرو و بیش از 100 نفر از صبح زود جهت ایجاد فضای امن برای خریداران رای مستقر شده بودند.

گفتنی است؛ حدود 24 نفر نیز در جریان انتخابات در شهرستان علی آباد کتول دستگیر شدند.

بر اساس نظر افراد مطلع و برخی کارشناسان سیاسی، این خبرها نشان از آن دارد که کاندیدا یا کاندیداهایی با وعده های نسیه و پرداخت های نقدی و سواستفاده از ضعف بنیه اقتصادی خانواده ها و دست و پبنجه نرم کردن آن ها با مشکلات مالی برای امرار معاش، اقدام به استفاده از مردم حاشیه شهرستان برای اخذ رای در شعب این حوزه انتخابیه کردند.

علی آباد کتول از سمت ترکمن صحرا با ناحیه آق قلا همجوار بوده، از غرب به قرق و از شرق به حوزه انتخابیه آزادشهر متصل است که به گفته ساکنان روستاها، شهروندان و بعضی از اعضای شعب اخذ رای، در بیشتر شعب وانت بارها و مینی بوس هایی حامل افراد ناشناس وارد شده و اقدام به رای ریزی کرده بودند.

از نکات قابل تامل استقرار شعب اخذ رای در مناطق حاشیه ای بود که به دلیل تراکم کم، گاهاً عدم تراکم جمعیتی و بعضاً منتهی به مسیر های بدون تردد، هیچ گاه سابقه برگزاری انتخابات نداشتند.

از لکه های ننگی که در این حوزه انتخابیه رخ داد، توهین بزرگ از سوی یک کاندیدا با عنوان « قوم ..... رای خود را به یک ساندویچ هم می فروشند» بود که به یک قوم منتصب شد و زمینه نارضایتی بیشتر مردم را پدید آورد.

خاطر نشان می شود با توجه به وضعیت قرمز انتخابات در علی آباد کتول و جو حساس آن که نشات گرفته از عدم رعایت قانون و بد اخلاقی انتخاباتی از سوی برخی کاندیدا و طرفداران آن ها بود، در همان شب انتخابات جلسات شورای تامین برگزار شد و 2 نفر از کاندیدهایی که احتمال بروز اختلال از سوی طرفدارانشان می رفت، به فرمانداری شهرستان فراخوانده شده و توجیه شدند.

با این حال هواداران یکی از کاندیدا پیش از موعد اعلام آراء آماده برگزاری جشن پیروزی در یکی از مکان های ورزشی شهر شدند و دعوتنامه فراگیر برای حضور در این مراسم را میان شبکه های اجتماعی توزیع کردند که با دعوت آن کاندید به فرمانداری و توضیح اینکه تا قبل از تایید شورای نگهبان نباید جشن برگزار شود، تدارکات مراسم متوقف شد، اما از همان ساعات پایانی اخذ رای پایکوبی و مانور پیروزی در سطح شهرها و روستاهای شهرستان علی آباد کتول آغاز شد. جشن زود هنگامی تا دمدمه های صبح ادامه داشت و همه را در بهت و حیرت فرو برد.

آنچه سبب ابهام در اذهان می شود؛ این است که همه ی دست اندارکاران انتخابات اعم از ستاد اجرایی و هیئت نظارت علی آباد کتول، از ماه ها قبل فعالیت خود را با شعار حرکت بر مدار قانون برای برگزاری انتخاباتی سالم و حضور گسترده مردم آغاز کردند و همواره در جلسات و برنامه های مختلف به این نکته اذعان داشتند، به نظر می آید تدابیر لازم و کافی را برای پیشگیری از زیر پا گذاشتن قانون و بی اخلاقی ها در انتخابات در نظر نداشتند که تخلفاتی به این گستردگی در شهرستان علی آباد کتول انجام شد.

منبع:گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار