رئیس حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان گلستان:

شیوه هایی که الان در فرهنگ سازی استفاده می شود، شیوه های کاملا غربی است. این شیوه ها را از غرب کپی کردیم و آن ها را رشد می دهیم. برای همین یا اثر ندارد و یا اثرش بسیار کم است. روشی که پیامبر (ص) به کار بردند شیوه های کاملا قرآنی بود.

شیوه های پیامبر (ص) در فرهنگ سازی جامعه جاهلی، کاملا قرآنی بود

سید جواد محمد زاده، رئیس حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان گلستان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، روش فرهنگی که پیامبر اکرم (ص) در تبدیل یک جامعه جاهلی به جامعه اسلامی به کار گرفتند را این دانست که مردم منش ، رفتار و سجایای اخلاقی ایشان را میدیدند و به او ایمان آورده، پشت سرشان حرکت می کردند، وی در ادامه گفت: از طرفی، طبق قاعده ای که وجود دارد، هر آن کس ارتباط قوی با خداوند داشته باشد، خداوند متعال هم محبت او را در دل دیگران می اندازد. برای رهبران الهی ما که مصداق آن امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری است، این اتفاق افتاد.

محمد زاده با اعتقاد به این که شیوه هایی که الان در فرهنگ سازی استفاده می شود، شیوه های کاملا غربی است، گفت: این شیوه ها را از غرب کپی کردیم و آن ها را رشد می دهیم. برای همین یا اثر ندارد و یا اثرش بسیار کم است. روشی که پیامبر (ص) به کار بردند شیوه های کاملا قرآنی بود. ما انسان ها را به گروه هایی مثل چپ و راست، یا قومیت های مختلف تقسیم بندی میکنیم . اما در نگاه پیامبر (ص)  همانند نگاه قرآن، هر آن کس که با تقوا تر است برتر است. لذا می بینیم که در جامعه دینی پیامبر(ص) بلال، یک سیاه پوست، محبوب رسول الله (ص) می شود. هر کس به اندازه علمی که داشت عمل می کرد. این جامعه دچار تغییر ماهیتی و هویتی می شود. برده در کنار یک ثروتمند قرار می گیرد. این جامعه با قاعده رفتار و روش قرآنی از حالت جاهلیت به متمدن تغییر پیدا می کند.

456436556

وی یاد آور شد که یکی از شیوه تاکتیکی ما این است که میخواهیم مردم را اطلاعاتی بار بیاوریم. در صورتی که در زمان حکومت پیامبر (ص) مردم اخلاقی بار می آمدند. ما می خواهیم مردم را علمی بار بیاوریم. کرسی ها و نشست علمی بذاریم.در صورتی که مردم فطرتا، بیشتر از آن که تشنه علم باشند تشنه اخلاق هستند. لذا ما از مسائل دینی و اخلاقی به این معنا فاصله گرفتیم. اگر چه تبدیل جامعه ما به یک قطب علمی خوب است، اما ابتدای آن باید تزکیه و اخلاق باشد.

0899090

پیامبر (ص) ابتدای شروع به ساخت جامعه، یارانی همچون امام علی (ع)، سلمان و مقداد داشتند.یعنی ایشان در ابتدا یارانی را تربیت کردند و بعد یک بعثت و یک انقلاب را آغاز کردند. مثل انقلاب اسلامی که امام راحل (ره) با حضور یاران خود، شهید بهشتی، مطهری، باهنر و حضرت خامنه ای، یک انقلاب را پایه گذاری کردند.

ارسال نظر

آخرین اخبار