مصرف مداوم شیر شتر در بهبود دیابت ، کنترل فشار خون، گرفتگی عروق و پوکی استخوان نقش دارد. شیر شتر دارای آهن بالا و ویتامین‌های گروه B و C خوبی است. اگر شتر سبزی خورده باشد شیرش شیرین و اگر بوته و خار خورده باشد، شیرش شور است.

"دوغ شتر" داروی طبیعی ترکمن صحرا(تصاویر)

به گزارش گلستان24،شیر شتر به دلیل خواص تغذیه ایی و درمانی به گونه ایی که نسبت به شیر گاو، حاوی پنج برابر پتاسیم و ویتامین C ، چهار برابر سدیم و سه برابرکلسیم و منیزیم و مقدار بیشتری اسیدهای چرب غیر اشباع، پروتئین، کلر و اسید فولیک بوده و سرشار از آنتی بادی ها و ترکیبات ضد سرطانی است، چربی و لاکتوز آن نسبت به شیر گاو کمتر و انسولین آن بیشتر است گزینه مناسبی برای افراد دیابتی، رژیمی و حساس به لاکتوز می باشد.

لیپیدهای شیر شتر نسبت به شیر سایر حیوانات میزان ضد میکروبی آن بیشتر و آنتی اکسیدان قوی تری دارد، این شیر خاصیت دارویی داشته و غذا نیز محسوب می شود.

چربی و لاکتوز آن نسبت به شیر گاو کمتر و انسولین آن بیشتر است و همین ویژگی موجب شده گزینه مناسبی برای افراد دیابتی، رژیمی و حساس به لاکتوز باشد.

مصرف مداوم شیر شتر در بهبود دیابت ، کنترل فشار خون، گرفتگی عروق و پوکی استخوان نقش دارد. شیر شتر دارای آهن بالا و ویتامین‌های گروه B و C خوبی است. اگر شتر سبزی خورده باشد شیرش شیرین و اگر بوته و خار خورده باشد، شیرش شور است. 

بنابراین موجب شده که به عنوان منبع مناسبی برای تولید شیر باشد. تولید شیر توسط شتر به مراتب بهتر از تولید شیر توسط گاوهای مناطق خشک و کویریاست. شتر می تواند مقدار زیادی در حدود 4 تا 8 کیلوگرم در روز شیر دهد و این میزان در برخی اوقات به 12 تا 11 کیلوگرم در روز می رسد و دوره شیر دوشی در شترهای ماده بین 11 تا 18 ماه است و متوسط تولید روزانه شیر مابین 8 تا 11 لیتر می باشد در این مقاله به ترکیب شیر شتر و محصولات لبنی تولید شده از آن پرداخته شده است.

ترکمنها از شیر شتر اکثرا برای تهیه دوغ شتر استفاده می کنند.چونکه برای ترکمن ها هیچ چیزی نمی تواند در گرمای سخت و طاقت فرسای بیابان بهتر از دوغ شتر باشد . شیر شتر را با دست می دوشند.مهمترین امتیاز مصرف دوغ شتر طبیعی بودن و مفید بودن آن در درمان بیماریهایی مانند سل و معده و فشار خون میباشد.

برای آگاهی از مراحل تولید و بسته بندی دوغ شتر با حامد کر که به همراه خانواده خود کار تولید دوغ شتر و بسته بندی آن را انجام می دهد گفت و گویی ترتیب داده ایم.

بسیار ساده و خاکی در بازارچه ساحلی بندرترکمن مشغول فروش دوغ شتر بود به او نزدیک شدم و در خصوص دوغ ها از او سوال کردم ، گفت: عضو اتحادیه ماهیگیران بندرترکمن هستم و در ابتدا درآمدم از راه صیادی بود ولی وضعیت درآمد ماهیگیری خوب نیست و درآمد سابق را ندارد و به همین خاطر به فکر فروش دوغ شتر افتادم.

وی ادامه داد: اوایل کارم روزی چند ظرف دوغ شتر را برای فروش به بازارچه می آوردم و تا مدتها این کار را برای فروش دوغ انجام می دادم و بعد از بازدید کنندگانی که برای سفر و خرید به بازارچه می آمدند سفارش های بیشتری را دریافت کرده ام و امروز مشتری بیشتری دارم و حتی دوغ شتر را با برند خودم حتی به تهران و برخی وقت ها نیز برای کرج ارسال می کنم.

کُر ادامه افزود: البته در این کار گاهی به دلیل بالا رفتن تعداد سفارش ها گاهی اوقات مجبور می شوم علاوه بر فرزندانم و همسرم یک یا دو نفر دیگر را برای کمک استفاده نمایم .البته در این کار حدود 4 نفر به طور مستقیم و چند نفر نیز به طور غیر مستقیم فعال هستند.

وی با بیان اینکه برای خرید شیر شتر به روستاههای اطراف مراجعه می کنم و از چند دامدار به صورت مستقیم شیر تازه می خرم و بعد برای تبدیل کردن به دوغ به منزل می آورم.

این فعال اقتصاد مقاومتی افزود: برای تهیه دوغ شتر باید ابتدا با ترشاندن شیرشتر شروع کرد و برای اینکار معمولا از دوغ ترش شده استفاده می شود تهیه دوغ حتما باید شیر شتر تازه باشد تا کیفیت محصول تولیدی افزایش داشته باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شیر شتر را داخل ظرفی لعابدار یا داخل کوزه می ریزند و روی آن مایه ی از قبل ترشانده شده اضافه می شود و به مدت 3 دقیقه مواد را هم میزنند بعد از هم زدن مقدار حدود 1/5 برابر مواد آب اضافه می کنند در این روش دوغ شتر بطور طبیعی گازدار می شود.

کُر تصریح کرد : برای به عمل رساند و مزه ی ترش شیر شتر باید مدت 30 دقیقه صبر کرد پس از آن روی مواد حالت کف غلیظ شکل می گیرد که اصطلاحا به آن "آق آران" می گویند.

آق آران یا همان خامه شیر را از روی مواد بر می دارند باقیمانده آن نیز دوغ شتر خواهد بود پس از آن برای گاز دار کردن و بیشتر شدن مزه ی ترش آن دوغ شتر را به مدت 4 الی 12 ساعت در دمای 20 درجه یا همان دمای منزل بطور سر بسته نگهداری می کنند که بعد از این مدت بوی مخصوص و خوشی از آن بیرون می آید که این بو نیز نشانه ی آماده شدن آن میباشد .

وی در ادامه افزود: دوغ شتر را برای عمل آمدن چند بار از صافی میگذرانیم تا کیفیت بهتری پیدا نماید دوست دارم این کار را گسترش دهم.

این فعال اقتصاد مقاومتی اذعان داشت: در حال حاضر به صورت میانگین هفته ای 100 بطری 1/5 لیتری به تهران می فرستم البته گاهی این تعداد بیشتر و یا کمتر نیز می شود.

 

c_300_250_16777215_10_images_9410_0011_5.jpg

c_300_250_16777215_10_images_9410_0011_4.jpg

c_300_250_16777215_10_images_9410_0011_8.jpg

 c_300_250_16777215_10_images_9410_0011_6.jpg

منبع:گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار