کارشناس گیاهان دارویی جهاد کشاورزی گلستان گفت: زعفران تولیدی در استان با وجود کیفیت مرغوب و در حد استانداردهای جهانی بدلیل مشکلات در بخش بسته بندی و فرآوری ،هنوز راهی به بازارهای بین المللی باز نکرده است.

زعفران گلستان در انتظار سهمی از بازار جهانی

به گزارش گلستان24؛ بیش از 150 هکتار از زمین های کشاورزی استان به کشت زعفران اختصاص دارد که امسال از این اراضی حدود 720 کیلوگرم زعفران برداشت شد.
وی بیان کرد: به دلیل نبود مراکز بسته بندی، نیمی از زعفران تولید شده در استان گلستان به مصرف می رسد و نیم دیگر به صورت فله ای به بازارهای استان خراسان رضوی عرضه می شود. 
کارشناس گیاهان دارویی، قارچ خوراکی و گل های زینتی گلستان افزود: با وجود کیفیت مطلوب و در حد استانداردهای جهانی زعفران های تولید شده در استان، اما سهیم شدن در بازارهای خارج از کشور و صادرات این محصول نیازمند تکمیل فرایندهایی همچون صنایع تبدیلی و فرآوری، بسته بندی مناسب و پیدا کردن بازار مصرف و بازاریابی است.
رضاعرب از برنامه ریزی جهادکشاورزی گلستان برای گسترش کشت زعفران در استان نیز خبر داد و گفت: هم اینک بخش عمده این محصول در شهر آزادشهر کشت می شود ،اما به نظر می رسد برخی مناطق دیگر استان هم از قابلیت کشت زعفران برخوردار باشند که با انجام مطالعات علمی ، این موضوع در دست بررسی است.
وی ادامه داد: کشت زعفران در استان گلستان از 20 سال قبل آغاز شد و با توجه به صرفه اقتصادی آن، در سال های آینده زمین های زیر کشت این محصول افزایش خواهد یافت. 
این کارشناس به ظرفیت استان در تولید گیاهان دارویی نیز اشاره کرد و گفت: گلستان ظرفیت بالایی در حوزه گیاهان دارویی دارد و به دلیل شرایط اقلیمی خاص می توان از نظر دیم به عنوان استان ویژه به آن توجه کرد.
رضاعرب بیان کرد: توسعه سطح زیرکشت گیاهان دارویی، نقش مهمی در افزایش اشتغال، کاهش بیکاری، بهبود وضعیت معیشت خانوارها، رونق اقتصادی و رشد شاخص های توسعه ای منطقه دارد.
وی گفت: هم اکنون بیش از 100 هکتار اراضی استان گلستان زیر کشت انواع گیاهان دارویی شامل گالگا (مورد استفاده در بیماری دیابت) ، زیره ، به لیمو و آویشن قرار دارد.
زعفران به دلیل طعم، بو و رنگ زرد خاصی که دارد در صنایع غذایی، شیرینی پزی، داروسازی و صنایع دیگر به مصرف می رسد.
زمان برداشت در استان گلستان قبل از ورود هوای سرد و سرمای پاییزی بوده و بیشتر از اواسط مهر آغاز و تا نیمه های آبان انجام می شود.
به محض پیدا شدن اولین گلهای زعفران در مزرعه، برداشت محصول آغاز می شود که عملیات برداشت آن حدود 20 روز به طول می انجامد. 
عمر مزرعه زعفران به تعداد پیازهای کاشته شده در سال اول بستگی دارد. هر پیاز، سالیانه پیازهای جدید تولید می کند در نتیجه با گذشت چند سال به علت تراکم پیازها، نقصان مواد غذایی، پوکی برخی پیازها و کوچک شدن آنها از مقدار محصول کاسته می شود. 
اگر در یک چاله 3-2 پیاز کاشته شود، در این صورت عمر مزرعه در حدود 8 تا 10 سال است و اگر بین 5 تا 8 پیاز کاشته شود عمر مزرعه به 8-5 سال کاهش می یابد. 
هر کیلوگرم گل زعفران در حدود 2 هزار تا 2 هزار و 700 گل دارد و هر کیلو گل بین 17.5 تا 12.5 گرم زعفران تولید می کند. 

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار