تنها مدارس ابتدایی گلستان تعطیل هستند

بارش برف از امروز در گلستان متوقف شد، اما تداوم برودت همچنان شرایط را برای عبور ومرور درون شهری دچار مشکل کرده است.

لغزندگی تهدیدی جدی برای دانش‌آموزان گلستانی

به گزارش گلستان24،هوای گلستان دیگر شاهد پولک‌های سپید برف نیست اما سرمای حاصل از نشستن برف بر ارتفاعات استان موجب شده تا همچنان برف‌های تلنبار شده بر زمین باقی بماند و یخ بزند.

در چنین شرایطی طبیعی نمی‌توان از تلاش و زحمات مجموعه شهرداری‌ها و راهداری استان غافل شد که تمام توان خود را برای بهتر کردن مسیر عبور و مرور شهروندان به کار بسته‌‌اند اما هنوز بخش‌هایی از کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر و استان دچار لغزندگی جدی است.

در چنین شرایطی تنها نقطه تاریک سرما و یخبندان در گلستان، از بین رفتن مرکباتی است که در بیش از پنج هزار هکتار از باغات گلستانی‌ها بر روی درخت‌ها یخ زدند تا سونامی ضرر دامنگیر مردم استان شود.

گویا شرایط برف و سرمای ممتد، استان همسایه را هم دچار مشکل کرده و افت فشار گاز موجب شده تا سیاست استان را هم تحت تاثیر خود قرار دهد و روز شنبه تعطیلی مدارس در راس برنامه‌های استان قرار گیرد.

هر چند یک نقطه ضعف بزرگ در اماکن آموزشی استان مشکلات سیستم گازرسانی و شوفاژی است که در چند روز گذشته موجب شد تا برخی مدارس استان جدا از تعطیل سراسری مدارس با هماهنگی آموزش و پرورش تعطیل باشند.

در شرایط کنونی برف‌های انباشته در خیابان جدا از پیام‌هایی که دارد، احتمال تعطیلی مدارس را هم دوچندان می‌سازد و بر این اساس، آموزش پرورش استان تدابیری را برای فردا شنبه در نظر گرفته است.

یک شهروند گرگانی با اشاره به تجمع برف در خیابان‌های این شهر گفت: با توجه به این شرایط و برودت زیاد شهر انتظار می‌رود، فردا مدارس استان در کلیه سطوح تعطیل شود.

سارا ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: سرما همچنان تداوم دارد و اکنون که عصر روز جمعه است، هیچ اثری از ذوب برف نیست و بر این اساس صبح فردا یخبندان و لغزندگی جاده موجب می‌شود تا دانش‌آموزان در این شرایط آسیب‌پذیر شوند.

*احتمال آسیب‌پذیری دانش آموزان گلستانی در صبح لغزان و یخبندان شنبه

وی ادامه داد: می‌ترسم شرایط روز چهارشنبه دوباره تکرار شود و دانش‌آموزان بر اثر سر خوردن روی زمین دچار حادثه شوند، که چنین احتمالی لزوم تعطیلی مدارس را دوچندان می‌سازد.

ابراهیمی که مادر یک دانش‌آموز دبیرستانی است، ادامه داد: دست دخترم، روز چهارشنبه هفته پیش به دلیل زمین خوردن دچار جراحت شد و مجبور شدیم که دستش را آتل ببندیم.

وی تصریح کرد: دل مسئوولان برای فرزندان مردم بسوزد و نگذارند که شرایطی که وجود دارد موجب شود تا آنان دچار حادثه شوند.

یکی دیگر از شهروندان گلستانی با تاکید بر توجه به شرایط جوی در عزیمت دانش‌آموزان به مدارس گفت: اگر چه تعطیلی مدارس ابتدایی کار خوبی است اما این یک واقعیت است که فاصله سنی آنان با دبیرستان مرحله اول آنچنان نیست و این قشر هم آسیب‌پذیر هستند.

حسین  صادقی در گفتوگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: گلستان استانی سردسیر نیست و مردم چندان تجربه سازگاری با این شرایط را ندارند و طبیعی است که چنین شرایطی باید مدیریت شود.   

وی ادامه دارد: خانواده‌ها برای درس و آموزش بچه‌ها از مسئولان نگران‌تر هستند اما سلامتی فرزندان ما در اولویت خانواده‌ها است و بهتر است تا رفع کامل خطر، مدارس گلستان در تمامی مقاطع تعطیل شوند.

صادقی ادامه داد: تجربه تلخ چهارشنبه پیش‌روی ماست و نباید دوباره اشتباه آن روز تکرار شود.

*مدارس کوهستانی گلستان در تمامی مقاطع تعطیل است

مدیر کل آموزش و پرورش استان گلستان با توجه به شرایط جوی استان به لحاظ برودت و یخبندان گفت: فردا شنبه تمامی مدارس مقطع پیش دبستانی و ابتدایی در همه شهرها و روستاهای گلستان تعطیل است.

 محمد رضا وطنی در گفت‌وگو با خبرنگاران استان اظهار کرد: به سبب یخ‌زدگی و سرمای هوا  فردا مدارس دانش آموزان استثنایی استان نیز در  تمامی مقاطع تحصیلی نیز تعطیل  است.

وی با اشاره به شرایط خاص مناطق مرتفع و کوهستانی گلستان خاطرنشان کرد: مدارس تمامی مقاطع تحصیلی در مناطق کوهستانی گلستان نیز فردا تعطیل است .  

وطنی ادامه داد: در زمینه دیگر مقاطع تحصیلی فعلا تصمیمی اتخاذ نشده و در صورت هرگونه  سیاست خاص در این زمینه به شهروندان اعلام خواهد شد.

وی با تاکید بر توجه مردم به رسانه‌های رسمی اذعان کرد: هرگونه اعلام خبر در فضاهای مجازی و غیررسمی مورد تائید ما نیست و تنها منابع مورد قبول رسانه‌های رسمی استان هستند.

همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: تلاش دستگاه‌های عملیاتی استان در حادثه جوی اخیر قابل تقدیر است و امیدواریم تا پایان شرایط اضطراری این روند همچنان تداوم یابد.

رضا مروتی  در گلستان اظهار کرد: برآوردهای اولیه بارش‌های شدید برف نشان داد که سرما و یخبندان هفته جاری 2 هزار و 30 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی و باغات استان وارد کرد.  

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ حادثه‌ای مبنی بر خسارت جانی در استان گزارش نشده که می‌توان گفت تنها نقطه روشن این شرایط جوی است.

 مروتی یادآور شد: امدادرسانی و عملیات شن‌پاشی و نمک‌پاشی توسط دستگاه‌های عملیاتی استان در داخل شهر و جاده‌های مواصلاتی استان در حال انجام است و انتظار می‌رود که مشکل خاصی در این بخش نباشد.

وی در زمینه تعطیلی مدارس استان به دلیل یخبندان احتمالی فردا تصریح کرد: به هر جهت این موضوع بر عهده دستگاه متولی گذاشته شد و به تشخیص آنان احترام می‌گذاریم هر چند اگر نیاز باشد تذکرات و توصیه‌های لازم را انجام خواهیم داد.   

 همچنین معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان گلستان گفت: یخبندان  شب گذشته خسارت کمتری نسبت به شب‌های گذشته در پی داشت.

محمدرضا  رحمان‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: متاسفانه شب‌های گذشته سنگینی بارش برف و دمای منفی چهار تا شش درجه، خسارات زیادی به باغداران و کشاورزی استان وارد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به صاف بودن هوا، دمای استان از امشب تا فردا صبح دچار افت خواهد شد و احتمال یخ‌بندان و لغزندگی جاده‌ها محتمل خواهد بود.

*تجربه 11 درجه زیر منفی در علی آباد کتول/ لغزندگی خیابان‌های شهری و بین شهری گلستان در صبح شنبه

رحمان‌نیا با اشاره به حداقل دمای ایستگاه‌های سینوپتیک استان گلستان افزود: دمای هوای روز جاری در مراوهتپه 6.5 درجه منفی فرودگاه گرگان 5.7 درجه منفی، کلاله8.7 درجه منفی و مینودشت 7.1 بوده است .

وی خاطرنشان کرد: در دیگر نقاط استان، گنبد دارای 7.9 درجه منفی، بندر ترکمن 3.9 درجه منفی، اینچهبرون 6.5 درجه منفی، علی آباد کتول  10.2 درجه منفی و بندرگز نیز  3.8 درجه منفی بوده است..

 رحمان‌نیا توصیه کرد با توجه به لغزندگی جاده بهتر است صبح فردا از تردد در خیابان‌های شهری در گرگان خودداری شود تا حادثه‌ای پیش نیاید.

آنچه مشخص است شرایط جوی استان همچنان شرایط خاصی است و لغزندگی و یخبندان به ویژه در صبح فردا ایجاب می‌کند، تمامی مقاطع تحصیلی استان تعطیلی را تجربه کنند، موضوعی که اکثر والدین دانش‌آموزان و حتی هواشناسی استان به طور غیرمستقیم بر آن تاکید دارند، اما این مسئله، هنوز مورد توجه آموزش و پرورش گلستان قرار نگرفته است.

هوای گلستان هم اکنون صاف تا قسمتی ابری است و دمای گرگان نیز بین سه درجه منفی تا  پنج درجه منفی در نوسان است.

منبع:فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار