سید حسین علوی : او معتقد بود حماسۀ اربعین، تاریخ را ورق خواهد زد

مرحوم سید فاضل دهنوی با چشمانی پر اشک در عزای حسینی و پاهایی خسته از مسافت راه با فریادهای «لبیک یاحسین» میخواست دفاع از امامت و ولایت تا آخرین نفس، انجام دهد.

مرحوم دهنوی حماسۀ زیارت اربعین را مقدمۀ تمدن عظیم اسلامی میدانست

 به گزارش گلستان24 ، سید حسین علوی از فعالین فرهنگی اجتماعی استان گلستان و مدیر کل سابق کتابخانه های استان گلستان از دلتنگی ها و خصوصیات سید فاضل دهنوی فرماندار فقید آزادشهر می گوید:

مرحوم دهنوی

اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَ حَبیبِهِ         

اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَ نَجیبِهِ              

اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ  

اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ              

اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَ قَتیلِ الْعَبَراتِ

امام صادق(ع) به یکی از اصحابشان می‌فرمایند:

مَنْ‏ خَرَجَ‏ مِنْ‏ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص إِنْ کَانَ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ [الْمُفْلِحینَ الْمُنْجِحِینَ‏] حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى»

«کسی که به قصد زیارت امام حسین(ع) از منزلش خارج شود، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله(ع) بر می‌دارد، یک حسنه برایش می‌نویسد و یک سیئه از او محو می‌کند.

وقتی که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می‌نویسد.

وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین می‌نویسد.

وقتی می‌خواهد بازگردد یک فرشتۀ الهی در مقابل او قرار می‌گیرد و می‌گوید: رسول خدا(ص) به شما سلام می رساند، و پیغام می دهد که عمل را از سرگیر که گذشته‌ات بخشیده شده؛ (کامل الزیارات باب 49/ص132الی 135)

خبر رحلت خادم الحسین(ع) مرحوم کربلایی"سید فاضل دهنوی" و از دست دادنش برای همه همراهان و همسفران زیارت اربعینی و علاقمندان و دوستداران ایشان بسیار تاثر برانگیز و ناراحت کننده بود و اگر نبود عنایت و لطف اباعبدالله الحسین (ع) و توفیق سید عزیز در کربلایی شدن و کربلایی ماندن، بی گمان تحمل این داغ بسی سخت میشد.

بر این باوریم که سید عزیز مرحوممان به مقام رستگاران و فائزان رسید. امیدواریم روح این عزیز در جوار رحمت حق و عنایات اهل بیت(ع) بویژه سید و سالار شهیدان(ع) متنعم باشد.

19

برخی از ویژگیهای حسینی این ذریه حضرت زهرا(س) بهانه ای شد برای گفتن و نوشتن از سید کربلاییمان:مرحوم سید فاضل دهنوی مومنانه در مسیر پیاده روی اربعین حسینی،گام برمیداشت و پیش از هرچیز، میخواست، یادآور ستمی باشد که در مسیر شام بر عمه سادات؛ حضرت زینب(س) گذشت.

یادآور چگونه شجاعانه ایستادن در برابر دشمنان اسلام برای احیای دین و مقابله با تردید ها و تحریف ها خواهد بود.

مرحوم سید فاضل دهنوی با چشمانی پر اشک در عزای حسینی و پاهایی خسته از مسافت راه با فریادهای «لبیک یاحسین» میخواست دفاع از امامت و ولایت تا آخرین نفس، را انجام داده و به همراهان خویش بیاموزاند و بگوید اگر شما بدن خود را در راه عشق به آقا امام حسین(ع) خرج نکنی به حد کمال نخواهی رسید.

مرحوم دهنوی، صرفاً واجد احساس و شور حسینی؛ نبود، بلکه در بین زوار، ایشان زائری لبریز از اندیشه و شعور حسینی بود.

«تفکر» را یکی از آداب عبادت باعظمت زیارت اربعین میدانست و پیاده‌روی رافرصت خوبی برای اندیشیدن و تفکر. این را از همراهانش بپرسید، تایید میکنند و سکوت پرمعنایشان دال بر همین مهم بود.

ایشان حماسۀ زیارت اربعین را مقدمۀ تمدن عظیم اسلامی میدانست و معتقد بود که این حماسۀ اربعین، تاریخ را ورق خواهد زد و بر این باور بود که اگر من از خانه‌ام سلام دهم و تو از خانه‌ات سلام دهی؛ دیری نمی‌پاید که داستان کربلا از یادها می‌رود ودرواقع اربعین یک میعادگاه با عظمت است و این جا است که می شود پیام هایی از حقیقت اسلام ناب را به جهان داد.

مرحوم دهنوی میدانست هنوز همه مردم عالم، امام حسین(ع) را نمی شناسند و این تقصیر ما است، چون ما برای سیدالشهداء (ع) به گونه ای فریاد نزده ایم که همه عالم صدای ما را بشنوند.

پیاده روی اربعین، بهترین فرصت برای معرفی امام حسین(ع) به همه عالم است.

مرحوم دهنوی معتقد بودند روحِ انسان در جریان این پیاده‌روی، تمرین می کند وآماده تر می شود و هر یک قدمی که انسان در این مسیر نورانی بر می‌دارد، پاک کنندۀ آلودگی‌های روحِ انسان است و خود به زیبایی به آمادگی رسید و در این مسیر نورانی شهیدوار عروج نمود.

خداوند روح این عزیز را با سید و سالار شهیدان محشور نماید و به خانواده بزرگوارش صبر فراوان عنایت فرماید.

سید حسین علوی

انتهای پیام /

منبع : گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار