برای 11 خانواده 2 معلولیتی گالیکش خانه ساخته می‌شود / تنها مرکز توان‌بخشی گالیکش یک ماه دیگر افتتاح می‌شود

رییس اداره بهزیستی گالیکش از شناسایی 1805 معلول در این شهرستان خبر داد که 360 نفر از آن‌ها مستمری دریافت می‌کنند.

شناسایی 1805 معلول در گالیکش

به گزارش گلستان24، علی رمضانی راد در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه به مناسبت بزرگداشت هفته معلولین گفت: در شهرستان گالیکش 1805 معلول شناسایی‌شده است که از این تعداد 650 نفر معلول جسمی حرکتی، 480 نفر معلول ذهنی، 210 نفر نابینا، 220 نفر ناشنوا، 130 نفر اعصاب و روان، 25 معلول ضایع نخاعی و 90 نفر نیز به بیماری صرع مبتلا هستند.

ramezaniradtkjg 1

وی افزود: از این تعداد 360 نفر مستمری‌بگیر بهزیستی گالیکش هستند و ماهیانه هر یک 530 هزار ریال و در صورت داشتن خانوار تا 750 هزار ریال دریافت می‌کنند.

به گفته رمضانی راد به 600 نفر مددجوی روستای در شهرستان خدمات CBR (خدمات توان‌بخشی مبتنی بر جامعه) توسط بهزیستی گالیکش نیز داده می‌شود.

رییس اداره بهزیستی گالیکش خاطرنشان ساخت: حدود 50 نفر در گالیکش مددجوی مراکز روزانه و شبانه هستند. 16 نفر از این مددجویان روزانه هستند و یارانه دریافت کرده و در کلاس‌های توان‌بخشی شرکت می‌کنند و دیگران جز سالمندان یا معلولین اعصاب و روان هستند که در مراکز شبانه‌روزی گنبدکاووس نگهداری می‌شوند.

وی تصریح کرد: پس از دو سال پیگیری تنها مرکز توان‌بخشی شهرستان گالیکش به‌عنوان مرکز توان‌بخشی - آموزشی روزانه با خدمات جسمی و حرکتی به ظرفیت 30 نفر یک ماه دیگر افتتاح و آماده ارائه خدمات در شهرستان می‌شود که کمک خوبی برای معلولین جسمی و حرکتی خواهد بود.

به گفته وی معلولین جسمی - حرکتی و گفتاردرمانی شهرستان گالیکش پیش‌ازاین به شهرستان گنبدکاووس مراجعه داشتند.

وی با اشاره به اجرای طرح مراقبت از سالمند در شهرستان گالیکش گفت: در نیمه دوم سال جاری طرح خدمات مراقبتی از سالمندان در منزل برای سالمندان و معلولین جسمی - حرکتی شدید به استعداد 30 نفر اجرا خواهد شد. در این طرح یکی از اعضای خانواده مسئول مراقبت از سالمند یا معلول شده و ماهیانه مبلغ 2 میلیون و 500 هزار ریال بابت این کار دریافت می‌کند.

رمضانی راد با اشاره به اینکه 25 معلول ضایع نخاعی در شهرستان داریم گفت: معلولین ضایع نخایی جدای از مستمری ماهیانه مبلغ 2 میلیون و 200 هزار ریال به خانواده‌های آن‌ها برای نگهداری پرداخت می‌شود.

رییس اداره بهزیستی شهرستان گالیکش با اشاره به پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان در این شهرستان گفت: سال 94 حدود 3 میلیارد ریال برای اشتغال‌زایی 21 مددجو پرداخت‌شده و در سال جاری نیز تاکنون یک میلیارد و 100 میلیون ریال به 11 مددجو پرداخت‌شده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته مبلغ 50 میلیون ریال بلاعوض برای ساخت خانه مددجویان مساعدت شده و در سال جاری در صورت اختصاص 750 مترمربع زمین از سوی اداره مسکن و شهرسازی برای 6 مددجوی شهری با کمک 150 میلیون ریالی خیرین مسکن‌ساز، 100 میلیون ریال اداره بهزیستی و 50 میلیون ریال توسط خیرین شهرستان خانه 45 متری برای خانوارهای 2 معلولیتی ساخته خواهد شد.

وی افزود: برای 5 خانوار دو معلولیتی روستایی این شهرستان نیز در صورت داشتن زمین وام 200 میلیون ریالی 4 درصد و کمک بلاعوض تا سقف 40 میلیون ریال بسته به داشتن اعتبار پرداخت می‌شود.

رییس اداره بهزیستی گالیکش با اشاره به اجرای برنامه‌های هفته بهزیستی در این شهرستان گفت: شعار امسال هفته جهانی معلولین «توسعه پایدار، آینده‌ای که ما می‌خواهم، جهانی فراگیر و برای همه» است و برگزاری همایش بزرگ هفته معلولین در روز 15 آذر در کانون شهید محمدباقر خسروی، تقدیر از معلولین و همکار معلول بهزیستی، اجرای نمایشنامه طنز و برپایی نمایشگاه توانمندی معلولان شهرستان از جمعه برنامه‌های این هفته در گالیکش است.


منبع : نیلکوه

ارسال نظر

آخرین اخبار