ابراز نارضایتی کشاورزان گلستانی از صندوق بیمه محصولات کشاورزی

برای کاهش ریسک‌پذیری در فعالیت‎های کشاورزی، بیمه محصولات کشاورزی می‎تواند از جایگاه ویژه‎ای برای کشاورزان برخوردار شود اما تاکنون صندوق بیمه محصولات کشاورزی نتوانسته رضایت و اعتماد کشاورزان و باغداران را جلب کند.

بیمه محصولات کشاورزی رویایی که محقق نشد

 به گزارش گلستان24، با توجه به رشد روزافزون جمعیت و تقاضا برای مواد غذایی، بخش کشاورزی در مرکز توجه تمامی برنامه‎های اقتصادی و اجتماعی کشورهای توسعه‌یافته از جمله ایران قرار گرفته است.

استان گلستان یکی از قطب‎های کشاورزی کشور محسوب می‎شود که با مجموع 4هزار و ٣48 هزار تن تولید به ارزش 6 هزار و 55١ میلیارد تومان سهم عمده‎ای را در تأمین مواد غذایی کشور دارد.

با این حال، وجود انواع مخاطرات طبیعی، اجتماعی و اقتصادی موجب شده تا فعالیت در بخش کشاورزی جزو یکی از پرمخاطره‎ ترین فعالیت‎های اقتصادی برای کشاورزان به خصوص کشاورزان گلستانی  محسوب شود و تولید کننده این بخش را آسیب پذیر کند از این رو برای کاهش ریسک پذیری در فعالیت‎های کشاورزی بیمه محصولات کشاورزی می‎تواند از جایگاه ویژه‎ای برای کشاورزان برخوردار شود اما با این و جود در حالیکه یکی از راهکارهای جدید برای مقابله با حوادث غیرمترقبه و غیر قابل کنترل فعالیت‎های کشاورزی، بیمه محصولات کشاورزی محسوب می‎شود اما صندوق بیمه محصولات کشاورزی تا کنون نتوانسته رضایت و اعتماد کشاورزان و باغداران را جلب کند. عواملی از جمله عدم تعهد بیمه‌گذار به بیمه‌گر، کارشناسی نامناسب و غیرواقعی برآورد خسارت توسط کارشناسان بیمه و عدم پرداخت غرامت واقعی به کشاورزان  موجب شده تا این قشر تمایل زیادی به بیمه کردن محصولات خود نداشته باشند.

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی با ابراز نارضایتی از وضعیت بیمه محصولات کشاورزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از گرگان، اظهار کرد: سه سال پیش به دلیل عدم غلاف بندی سویا، خسارت فراوانی نصیب اکثر کشاورزان گلستانی از جمله من شد، بیش از 50 درصد از محصول سویا خسارت دید اما در کمال ناباوری کارشناسان بیمه، خسارات برآورده شده به محصول را  20 درصد تخمین زدند.

خبرگزاری فارس: بیمه محصولات کشاورزی رویایی که محقق نشد/ ابراز نارضایتی کشاورزان گلستانی از صندوق بیمه محصولات کشاورزی

علی میرمحمدی بیان کرد: زمانی که نسبت به برآورد خسارت به کارشناس بیمه اعتراض کردم آنها عنوان کردند که برای کل منطقه فقط خسارت 20 درصد را برآورد می‎‎کنند گویی میزان برآورد خسارت بدون بازدید به این کارشناسان از قبل دیکته شده بود.

وی افزود: بعد از مدت طولانی، مبلغی که از سوی بیمه برای جبران خسارت ما واریز شد هکتاری 120 هزار تومان بود در حالیکه  کشت و نگهداری محصول سویا برای ما یک میلیون و 500 هزار تومان هزینه داشت، از آن سال به بعد چندان رغبتی برای بیمه محصولات کشاورزی خود ندارم چرا که میزان پرداخت بابت خسارت آنقدر اندک است که برای بسیاری از کشاورزان مایه خجالت است که این مبلغ را از بیمه دریافت کنند.

کشاورز دیگر گلستانی که تقریبأ هر سال به بیمه کردن محصولات کشاورزی خود اقدام می‎کند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: با اینکه می‎دانم مبلغی که از سوی بیمه برای جبران خسارت به کشاورزان داده می‎شود بسیار اندک است اما گویی بیمه یک نوع اطمینان خاطر برای کشاورز ایجاد می‎کند.

بهرام رمضانی افزود: کشاورزان تمایل دارند که حق بیمه پرداختی بیشتر شود اما به همان میزان تهعدات بیمه افزایش پیدا کند و خسارات به صورت دقیق کارشناسی می‎شد چرا که اصلأ معلوم نیست کارشناسان بیمه بر چه اصل و اساسی میزان خسارت را برآورد می‎کنند.

وی بیان کرد: به طور کلی کشاورزی و تولید محصولات با ریسک بالایی همراه است زمانی که حادثه غیرمترقبه پیش می‎آید مبلغ پرداختی از سوی بیمه آن قدر زیاد نیست که ضرر کشاورز را جبران کند حتی بیمه محصولات کشاورزی بخش کوچکی از خسارات وارد شده را پوشش نمی‎دهد بنابراین کشاورز باید همواره به این امیدوار باشد که خسارتی شامل محصولات او نشود.

این کشاورز گلستانی اضافه کرد: اکثر کشاورزان تمایلی برای بیمه محصولات خود ندارند چرا که خسارات انها به درستی برآورد نمی‎شود به طور قطع اگر حمایت‎هایی هم چون بیمه محصولات کشاورزی از سوی دولت انجام نشود شاهد کاهش بهره‎وری و تولید محصولات کشاورزی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه کشاورزی مهمترین محور اقتصاد و منبع درآمد برای مردم استان گلستان محسوب می‎شود اضافه کرد:  درآمد قشر زیادی از ساکنان استان با فعالیت در بخش کشاورزی و بخش‌های وابسته با آن  تأمین می‎شود بالطبع همین عوامل باعث حساسیت‎های زیادی در بخش کشاورزی خواهد شد چرا که نوسان در خدمات‌رسانی به کشاورزان تأثیر مستقیمی بر درآمد استان خواهد داشت.

 بیمه محصولات کشاورزی، بیمه هزینه‎ای برای دولت است

از سویی دیگر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در خصوص عدم تمایل کشاورزان به بیمه محصولات کشاورزی گفت: متأسفانه بیمه محصولات کشاورزی بیمه هزینه‎ای است و بیمه درآمدی برای دولت محسوب نمی‎شود از این رو دولت در این زمینه بودجه‎های خود را افزایش نمی‎دهد، لذا نیاز است  این قسمت قانون اصلاح شود.

مختار مهاجر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان، با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور از بخش کشاورزی حاصل شده است افزود: برای تحقق امنیت غذایی در کشور باید در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کرد در غیر این صورت قدرت تفکر در زمینه صادرات و واردات را نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: باید به بحث سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با دید بازتری نگاه کرد و سرمایه‌گذاری در این بخش را هزینه تلقی نکنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ابراز کرد: متأسفانه ریسک در فعالیت‎های کشاورزی بالاست و بیمه‎های تجاری در این رابطه وارد عمل نمی‎شوند اما تقاضای ما از کشاورزان این است که حتما نسبت به بیمه محصولات اقدام کنند.

در نظر گرفتن بسته‎های حمایتی و ایجاد انگیزه برای بیمه محصولات کشاورزی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان تأمین پوشش حمایتی برای انواع محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) دام، طیور در برابر خسارت‌های ناشی از سوانح و حوادث قهری نظیر تگرگ، طوفان، زلزله، سرما، سیل، یخبندان، آتش‌سوزی، صاعقه، عدم غلاف‌بندی سویا و خشکسالی را جزو وظایف صندوق بیمه محصولات کشاورزی عنوان کرد و با بیان اینکه تعهدات بیمه‌ای صندوق بیمه پایین است در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: ضرورت دارد این میزان تعهدات در قالب یکسری منابع توسط دولت به صورت یارانه و یا غیرمستقیم به صندوق بیمه اختصاص یابد تا شاهد نارضایتی کمتری از سوی کشاورزان نسبت به خدمات بیمه محصولات باشیم.

 حسین کاویانی افزود: برای حل مشکلات در زمینه بیمه محصولات کشاورزی باید بسته‎های حمایتی برای تشویق و ایجاد انگیزه برای کشاورزان در نظر گرفته شود همچنین پرداخت حق بیمه از سوی کشاورز به صورت اقساط و یا در زمان فروش محصول صورت گیرد.

 وی خاطرنشان کرد: باید به منظور ارتقا رضایتمندی کشاورزان در پرداخت غرامت‎ها توسط صندوق بیمه تسریع به عمل آید چرا که طولانی بودن زمان بررسی خسارت تا زمان پرداخت غرامت موجب عدم تمایل و انگیزه کشاورزان به بیمه می‌شود.

به گفته کاویانی در پوشش بیمه‌ای محصولات علاوه بر نگاه کشوری باید شرایط خاص استانی نیز مورد توجه قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: تنوع آب و هوایی و شرایط اقلیمی در مناطق و شهرستان‌های استان نیز باید به طور جداگانه ملاک عمل قرار گیرد هم چنین لازم است موضوع آتش‌سوزی مزارع در ساختار بیمه‌ای لحاظ شود و پوشش بیمه‌ای عوامل خطر برای تمام محصولات به صورت جامع و کامل باشد یعنی تمام محصولات در مقابل همه عوامل خطر (آفات، بیماری و حوادث) بیمه شوند.

بر اساس این گزارش، حمایت از بخش کشاورزی منجر به افزایش تولیدات و خودکفایی خواهد شد مادامی که حمایت‎های لازم از فعالان این بخش صورت نگیرد امنیت غذایی کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

در این راستا یکی از مهمترین برنامه‎های دولت که می‎تواند ابزار حمایتی  مناسب برای کشاورزان تلقی شود بیمه محصولات کشاورزی است. اقدامی که می‎تواند منجر به انتقال حمایت مالی به تولیدکنندگان این بخش شود اما تاکنون به دلیل خلأهای قانونی نتوانسته آن گونه که شایسته است کارکردهای خود را انجام دهد.

انتهای پیام/


منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار