هیچ، سهم گنبدکاووس از حضور وزرا در گلستان

دهه مبارک فجر فرصتی بود برای حضور سه وزیر در استان گلستان که سهم گنبدکاووس به عنوان یکی از محوری‌ترین شهرستان‌های این استان از این حضور تقریبا هیچ بود، هیچ.

شهرِ رکورددار حضور در انتخابات اسیر بی‌مهری دولتی‌ها

 

به گزارش گلستان24،​ گنبدکاووس به عنوان یکی از محوری‌ترین شهرستان‌های شمال کشور که در عموم حوزه‌ها و عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، ورزشی و مذهبی دارای پیشینه درخشان و پر فروغی است در طول تاریخ با نگاهی مغرضانه از سوی افراد، گرو‌ه‌ها و نهادهای مختلف و تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز روبه رو شده است و هیچ‌گاه نتوانسته است به جایگاه واقعی خود که شایسته مردم کوشا، ساعی و همیشه در صحنه این دیار باشد برسد.

این ناکامی در رسیدن به جایگاه واقعی حاصل مولفه‌ها و رخدادهای متعددی است که در این مجال تنها می‌توان به بخشی از آن به اختصار پرداخت:

1- عقب‌افتادگی و تاخیر در توسعه‌یافتگی گنبدکاووس به دلیل دور بودن از مرکز استان مازندران در گذشته و پس از تاسیس استان گلستان مسافت زیاد با مرکز این استان که موجب شده است ارتباطات انسانی بیشتر، دسترسی راحت‌تر و برخی مناسبات مرتبط با حوزه جغرافیایی مانع از توسعه این شهرستان شود.

2- عدم حضور مسؤولانی از شهرستان گنبدکاووس در مدیریت کلان استان گلستان و فقدان قدرت لابی‌گری و چانه‌زنی در استانداری و حتی عدم حضور نیروهای بومی در مسند فرمانداری این شهرستان و استفاده از نیروهای غیرگنبدی که طبیعتا آن قدر که باید برای این شهرستان دل نخواهند سوزاند.

3- عدم تلاش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف برای توسعه و آبادانی و هضم شدن آنان در معادلات سیاسی، قومیتی و چالش‌ها و دعواهای استانی و عدم توجه کافی به ارتقای زیرساخت‌ها و دریافت مجوزهای توسعه بخش در حوزه‌های مختلف عمران، صنعت، کشاورزی، ورزش و علم و فناوری.

4- مهاجرت نخبگان گنبدی به شهرستان‌ها و استان‌های دیگر به ویژه پایتخت و عدم بازگشت به زادگاه خود برای خدمت و همچنین عدم توجه کافی به شهرستان محل تولد و زندگی خود برای کمک به آبادانی و توسعه آن و درگیر شدن در فضای پُرهیاهوی شهرهای بزرگ.

5- وجود نگاههای نادرست قومی و قبیله‌ای در برخی مناطق و بهره‌مندی مرکز نشینان از این اختلاف سلیقه‌ها برای عقب نگه داشتن گنبدکاووس در طول سال‌های متمادی.

6- عدم شناخت ظرفیت‌های واقعی شهرستان گنبدکاووس و حمایت و تبلیغ لازم برای معرفی آنها در سطح کشور

7- عدم وجود روح مطالبه گری تخصصی در مردم این شهرستان و نجابت بیش از حد در پیگیری مطالبات به حق خود که موجب شده برخی در مرکز استان با سو استفاده از این مساله به بی‌توجهی و بی‌مهری به این شهرستان دامن زده و به اصرار بر توسعه نا متوازن استان گلستان، عقب ماندگی‌ بخش‎های مختلف گنبدکاووس را افزون‌تر کنند.

اما در آخرین پرده از نمایش بی‌مهری‌های دولت و مسوولان نسبت به گنبدکاووس باید به دهه فجر سال جاری نگاهی دقیق‌تر بیاندازیم و برخی رفتارها را با دقت بیشتری مورد توجه قرار دهیم.

در طول 6 روز اول دهه فجر امسال دو وزیر از هیأت وزیران وارد استان گلستان شدند و بدون توجه به شهرستانی بزرگ، تاریخی و تاثیرگذار در شرق استان حتی زحمت حضور در این شهرستان‌ها را به خود ندادند و نهایتا با گردشی چند کیلومتری در غرب و مرکز استان فرودگاه بین‌المللی گرگان را به مقصد پایتخت ترک کردند و وزیر سوم نیز که نامساعد بودن شرایط جوی پرواز وی را لغو کرد در برنامه‌های اعلام شده خود حتی نیم نگاه کوچکی به شرق استان و گنبدکاووس نداشت.

سفر اول حضور دکتر فرهادی وزیر محترم علوم در گرگان بود که با ادای احترام ایشان به شهدای گمنام مدفون در صحن دانشگاه گلستان آغاز شد که حواشی کوچکی نیز با خود به همراه داشت، پس از آن بازدید از سایت دانشگاه گلستان و شرکت در مراسم جشن انقلاب و مراسم افتتاح آزمایشگاه تحقیقات آب و رسوب دیگر برنامه‌های سفر وزیر علوم در گرگان بود.

نشست با روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان گلستان در پردیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان آخرین برنامه سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان گلستان بود که حداقل انتظار می‌رفت این نشست در شرق استان برگزار می‌شد.

وزیر محترم علوم که با عدم حضور خود به بالغ بر 20 هزار دانشجوی گنبدکاووس بی‌احترامی کرد آیا نمی‌داند که این شهرستان پس از گرگان با دارا بودن 9 دانشگاه و موسسه آموزش عالی یکی از موثرترین شهرستان‌های استان در حوزه علم و فناوری است و آیا دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی شرق استان و به ویژه گنبدکاووس که دارای دانشگاه دولتی نیز می‌باشد حقی برای گفت‌وگو و انتفال نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود به وزیر مربوطه را ندارند؟

خبرگزاری فارس: هیچ، سهم گنبدکاووس از حضور وزرا در گلستان/ شهرِ رکورددار حضور در انتخابات اسیر بی‌مهری دولتی‌ها/ هفت دلیل در تاخیر توسعه‌یافتگی گنبدکاووس

سوال اساسی این است که چرا باید سهم گنبدکاووس از دیدار و بازدید مسؤولان کشوری در استان همواره در سطح معاونان وزیر خلاصه شود؟ هرچند حضور برخی وزرای عزیز در این شهرستان که دفعات آن به انگشتان دست‌ها نمی‌رسد جای بسی تشکر دارد.

سفر دوم در این روزها، سفر وزیر پرتلاش و پرکار بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که بازهم با بی‌مهری به شرق گلستان و گنبدکاووس با دیدارها و برنامه‌هایی در غرب و مرکز استان خلاصه شد، افتتاح پروژه بیمارستان شهرستان بندرگز، افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی شهرستان بندرترکمن، افتتاح مرکز بهداشتی خوجه‌لر بندرترکمن و مراسم کلنگ‌زنی و آغاز ساخت اورژانس بیمارستان پنجم آذر گرگان از برنامه‌های وزیر بهداشت در استان گلستان بود.

وزیر بهداشت که در برنامه‌های خود افتتاح سلف سرویس و سالن غذاخوری دانشگاه را نیز جای داده بود اما حتی برای دقایقی در گنبدکاووس با ظرفیت‌های پرشمار در حوزه بهداشت و درمان و با پروژه‌های بزرگی که به صورت متمرکز و آن هم از مرکز استان مورد افتتاح واقع شد حضور پیدا نکرد، شهرستانی که به عنوان قطب سرطان مری در کشور همچنان منتظر دستورات مساعد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای افتتاح بیمارستان تخصصی سرطان، راه‌اندازی دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده پیراپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی است.

همان‌طور که پیشتر اشاره شد سفر دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان گلستان به علت نامساعد بودن شرایط جوی و عدم پرواز در ساعت مقرر لغو شد اما نگاهی به برنامه ایشان که شامل حضور در گلزار شهدای گرگان و تجدید میثاق با مقام شهیدان، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان، دیدار با استاندار گلستان و افتتاح متمرکز پروژه‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، نشست با فعالان اقتصادی در حوزه برون‌گرایی و صادرات و همچنین دیدار با مردم روستای محمدآباد و افتتاح پروژه اینترنت USO پرسرعت روستایی است نشان از آن دارد که در این برنامه‌ها هم، گنبدکاووس و شرق استان گلستان سهمی جز آرزوی موفقیت و توسعه نداشته و ندارند.

عدم حضور استاندار استان گلستان در مراسم متمرکز افتتاح پروژه های عمرانی و اقتصادی گنبدکاووس را نیز که به بهانه حضور مهمان کشوری در مرکز استان رخ داد اگر نادیده گرفته و به قول فوتبالی‌ها آوانس دهیم اما قطعا مردم گنبدکاووس مجدانه منتظر پاسخ شفاف مسؤولان استان پیرامون تداوم بی‌مهری‌ها به گنبدکاووس و نگاه‌های نامتوازن در توسعه استان هستند.

منبع : فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار