رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردکوی:

​ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردکوی گفت: 12 اثر شهرستان کردکوی اعم از تاریخی، باستانی، طبیعی و معنوی در انتظار ثبت ملی و استانی است.

12 اثر کردکوی در انتظار ثبت ملی و استانی است
 
به گزارش گلستان24،حمید منوچهری اظهار کرد: در سال‎جاری سه اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در مجموع 12 اثر شهرستان کردکوی در انتظار ثبت ملی و استانی است،گفت: حلوا گردویی، خانه تاریخی میرکاظمی با بیش از 100 سال قدمت و اثر طبیعی درختان اُرس روستای حاجی‎آباد کردکوی به عنوان گونه‎ای نادر جزو سه اثری هستند که به ثبت ملی رسیده‎اند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردکوی با بیان اینکه علاوه‎بر سه اثر ثبت شده، هشت اثر دیگر از شهرستان کردکوی در شورای ثبت استان گلستان مورد تأیید قرار گرفت و در انتظار تأیید برای ثبت ملی است، گفت: این هشت مورد شامل آثار تاریخی و باستانی، طبیعی و آثار معنوی است.
منوچهری همچنین از تشکیل چهار پرونده برای ثبت استانی خبر داد و افزود: مواردی اعم از امامزاده چهارکوه، حمام بالاجاده، گلزار شهدای ایلوار، فن پخت شیرینی‎ «پشت‎زیک»، حصیربافی، کوب‎بافی، چند مورد از تپه‎های شهرستان و ... از جمله آثاری است که در انتظار ثبت استانی است.
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی، صنایع دستی و صنایع تبدیلی، اظهار کرد: این نمایشگاه با همکاری سپاه کردکوی و برخی از ادارات در محل اداره آب و فاضلاب شهرستان برگزار می‎شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردکوی با بیان اینکه نمایشگاه عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی، صنایع دستی و صنایع تبدیلی از دوم اسفندماه جاری آغاز به کار کرده و تا 9 اسفندماه جاری دایر است، ادامه داد: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پنج غرفه با حضور 10 هنرمند در این نمایشگاه حضور دارد.
منوچهری با اشاره به موزه روستایی استان گلستان، تشریح کرد: موزه روستایی استان گلستان بعد از استان گیلان دومین موزه روستایی کشور است.
وی با بیان اینکه شیوه‎های زندگی مردمان روستانشین در نقاط مختلف گلستان در موزه روستایی استان به نمایش گذاشته می‎شود، خاطرنشان کرد: در این طرح خانه‎های روستایی به‎جای تخریب با نام صاحبان آن خانه در موزه روستایی استان به ثبت می‎رسد.

*تملک 4 واحد خانه روستایی کردکوی برای انتقال به موزه روستایی گلستان
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردکوی یادآور شد: تاکنون چهار واحد خانه روستایی شهرستان کردکوی برای انتقال به موزه روستایی استان گلستان مورد تملک اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.
گفتنی است؛ جالب‌ترین و ارزشمندترین رویشگاه‌های اُرس ایران در استان گلستان و در منطقه حاجی‌آباد شهرستان کردکوی ، در ۶۰ کیلومتری کلات نادری (استان خراسان رضوی) و در دره قورخود در استان خراسان شمالی وجود دارد که رویشگاه ارس حاجی‎آباد کردکوی در سال‎جاری به‌عنوان یک زیستگاه و رویشگاه ارزشمند طبیعی در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار