رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم کاران:انتقاد به قیمت تضمینی گندم

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم کاران ایران بابیان اینکه استمهال وام‌های کشاورزی برای چهارمین سال متوالی در بودجه سنواتی دیده شد اما عملیاتی نشد، به قیمت خرید تضمینی گندم انتقاد کرد.

استمهال وام‌های کشاورزی اجرایی نشد
به گزارش گلستان24، پایان سال ۱۳۹۳ بود که بنیاد ملی توانمندسازی گندم کاران ایران شکل گرفت و در فاصله کوتاه چندماهه انتخابات آن برگزار و مردادماه ۱۳۹۴ علی‌قلی ایمانی گندم‌کار نمونه کشور از گلستان به‌عنوان رئیس این بنیاد انتخاب شد.

با علی‌قلی ایمانی، رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران ایران و دبیرخانه کشاورز استان گلستان به گفتگو نشستیم و وی از فعالیت‌های چندین ماهه بنیاد و از تلاش‌های انجام‌شده در بُعد ترویج و نظارت گفت و از اجرایی نشدن استمهال وام‌های کشاورزان برای چهارمین سال متوالی که هرسال در بودجه سنواتی کشور دیده‌شده انتقاد کرد.

انتقادی که تنها به این موضوع ختم نشد و موضوع صحبت را به قیمت تعیین‌شده خرید تضمینی گندم و متناسب نبودن آن با نرخ تورم کشید و اینکه سال گذشته تأمین نبودن منابع خرید محصولات کشاورزی و کم بودن مراکز خرید گندم و جو به‌ویژه در گلستان، کشاورزان را با مشکلات عدیده مواجه کرد.

*بنیاد ملی گندم با ظاهراً باهدف بهبود شرایط تولید گندم و افزایش بهره‌وری در کشور شکل گرفت، از فعالیت‌های چندین ماهه بنیاد برایمان بگویید؟

مدت‌زمان زیادی از برگزاری انتخابات بنیاد نمی‌گذرد واصلی‌ترین هدف بنیاد ارتقاء عملکرد و کاهش سطح کشت گندم است و تاکنون ۱۰ هزار کشاورز عضو این بنیاد شده‌اند.

*عضوگیری در این بنیاد بر چه مبنایی انجام می‌شود؟

عملکرد تولید گندم در واحد سطح برای هر استان را ملاک انتخاب قرار داده‌ایم، به‌عنوان‌مثال در گلستان، گندمکارانی که بالای پنج‌تن تولید در واحد سطح دارند، می‌تواند عضو بنیاد شوند.

*چند کشاورز از گلستان تاکنون عضو بنیاد شده‌اند؟

هم‌اکنون آمار دقیقی از استان‌ها در اختیار ندارم اما تعداد آن قابل‌توجه نیست.

*اما گلستان در سال زراعی گذشته دومین استان تولیدکننده گندم کشور بود؟

بله. اکنون استان‌های خوزستان، گلستان، فارس، خراسان رضوی، کرمانشاه و ایلام جزو استان‌های برتر در تولید گندم کشور هستند اما عملکرد تولید گندم در واحد سطح متناسب با ظرفیت هر استان ملاک انتخاب اعضای بنیاد است.

*فکر می‌کنید چه میزان در تحقق اهداف بنیاد در این مدت موفق بوده‌اید؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم ۶.۸ درصد است قیمت خرید تضمینی گندم تنها ۲.۴ درصد افزایش داشته و این به معنای عدم اجرای قانون استدر سال ۹۲ از ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار سطح کشت در کشور چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم برداشت می‌شد که رقم برداشت در این سال‌ها روند صعودی داشت و سطح کشت هرساله با کاهش محسوس همراه بوده تا جایی که در سال زراعی گذشته ۱۱.۵ میلیون تن گندم به قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شد و امسال هم پنج میلیون و ۸۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به کشت این محصول استراتژیک اختصاص‌یافته است.

*این کاهش روند طبیعی داشته یا حاصل تلاش‌های انجام‌شده از سوی بنیاد است؟

بنیاد هم در حوزه نظارت و هم در بُعد ترویج فعالیت دارد. به‌عنوان‌مثال در بُعد نظارت بر کیفیت بذر و دیگر نهاده‌ها متمرکزشده‌ایم و در بُعد ترویجی برگزاری ۴۴۰ کارگاه آموزشی برای گندم کاران کشور را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

*در سال زراعی جاری؟

بله در سال زراعی ۹۵-۹۶ که تاکنون ۲۲۰ کارگاه برگزارشده است.

*این کارگاه‌های آموزشی متفاوت از دوره‌های آموزش ترویجی جهاد کشاورزی است؟

کارگاه‌های آموزشی بنیاد ملی گندم کاران در مزرعه و با حضور محقق، مجری، کارشناس پهنه، کشاورزان پیشرو و ... برگزار می‌شود و معتقدیم تأثیرگذاری آن به‌مراتب بیشتر از برگزاری کارگاه‌های آموزشی تئوری است.

*با این اوصاف به نظر می‌رسد بنیاد ملی توانمندسازی گندم کاران از تمرکز بر روی قیمت این محصول عبور کرده و به سمت مباحث آموزشی و ترویجی درحرکت است؟

بله در سال گذشته بیشتر بر روی قیمت خرید تضمینی گندم متمرکزشده بودیم اما هنوز هم در این خصوص حرف داریم.

*اگر اشتباه نکنم مکاتبه‌ای هم با رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در این خصوص داشته‌اید؟

بله. قانون‌گذار مصوب کرده هرساله وزارت جهاد کشاورزی با آنالیز قیمت تولید در همان سال قیمت پیشنهادی را به شورای عالی اقتصاد اعلام کند و بازهم قانون‌گذار دولت را مکلف کرده نرخ خرید تضمینی متناسب با نرخ تورم بانک مرکزی باشد. درحالی‌که بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم ۶.۸ درصد است قیمت خرید تضمینی گندم تنها ۲.۴ درصد افزایش داشته و این به معنای عدم اجرای قانون است. بنیاد ملی توانمندسازی گندم کاران کشور در نامه‌های جداگانه به مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استدلال‌ها و تحلیل‌های خود در این خصوص اعلام کرده‌ایم اما متأسفانه صدای کشاورزان به گوش مسئولان نرسید و قیمت هر کیلوگرم گندم یک هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شد.

*گویا پیگیری‌هایی هم در خصوص استمهال وام کشاورزان داشته‌اید؟

بله چهار سال است استمهال وام‌های کشاورزی از محل اعتبارات حوادث غیرمترقبه (سرمازدگی، خشک‌سالی و ...) در بودجه سنواتی کشور لحاظ شده اما عملیاتی نشده است این بار از قانون‌گذار (نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی) خواسته‌ایم بر اجرای ماده ۱۲ قانون مدیریت بحران که مربوط به استمهال وام‌های کشاورزی است، نظارت داشته باشند.

*در حال حاضر بنیاد به‌غیراز برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیگیر موضوع دیگری هم هست؟

اعلام می‌کنند مصرف آب‌کشت شالی در گلستان بسیار بالاست در شرایطی که مصرف آب‌کشت یک هکتار گندم در اصفهان به‌مراتب بیشتر از شالی گلستان استسال زراعی گذشته دولت فروش اوراق مشارکت را برای تأمین منابع مالی خرید تضمینی محصول کشاورزی به اجرا گذاشت، اما با تأخیر انجام شد و بهاء خرید محصولات چند ماه بعد به کشاورزان پرداخت شد.

تأمین منابع خرید محصولات کشاورزی مهم‌ترین دغدغه است. با توجه به اینکه از اردیبهشت‌ماه فصل برداشت گندم و جو در کشور آغاز می‌شود از دولت می‌خواهیم از هم‌اکنون برای تأمین منابع مالی خرید تضمینی محصولات زراعی به‌ویژه گندم سال زراعی جاری تدبیر کند.

همچنین سال گذشته در برخی استان‌ها به‌ویژه استان گلستان تعداد مراکز خرید به تعداد کافی پیش‌بینی‌نشده بود و همین امر باعث شد مدت خواب وسایل نقلیه در صف‌ها افزایش‌یافته و کرایه حمل محصولات به‌ویژه جو به ۱۰۰ هزار تومان در هر تن برسد. امسال پیگیر هستیم این مشکل با افزایش مراکز خرید رفع شود.

*کمی از برنامه‌های بنیاد ملی گندم عبور کنیم. شما چند روز قبل شما در نشست خبری گفته بودید گلستان بحران آب ندارد. در شرایطی که مسئولان استان چنینی اعتقادی ندارند و حتی در سال گذشته گلستان جزو چهار استان کشور که با تنش آبی مواجه است، معرفی‌شده بود.

در حال حاضر کشاورزان آب را مدیریت می‌کنند تا بتوانند در روستا بمانند. آب منطقه‌ای نه آمار درستی از منابع آب دارد و نه نظارتی بر مصرف. یک‌زمانی کارشناسان اعلام کرده‌اند گندم به ۶ هزار مترمکعب آب نیاز دارد و این میزان مصرف در مساحت اراضی زیر کشت ضرب شده و آمار آب مصرفی بخش کشاورزی استان اعلام می‌شود. آقایان اعلام می‌کنند مصرف آب‌کشت شالی در گلستان بسیار بالاست و بین ۱۲ تا ۱۵ هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند در شرایطی که مصرف آب‌کشت یک هکتار گندم در اصفهان به‌مراتب بیشتر از شالی گلستان است.

*چطور؟

یک کتاب گندم در اصفهان به ۱۴ بار آبیاری (۱۵ هزار مترمکعب آب) نیاز دارد در شرایطی که امروز شرایط استفاده از آب در مزارع کشاورزی گلستان تغییر کرده و کشاورزان متناوب آبیاری انجام می‌دهند و طبق نظریه علمی دنیا آبیاری متناوب تا ۳۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

بازهم تأکید می‌کنم کشت شالی در گلستان بین ۱۲ تا ۱۷ هزار مترمکعب آب که اعلام می‌شود، مصرف نمی‌کند. در حال حاضر جریمه‌های سنگین برای کشاورزان استان اعمال می‌شود در شرایطی که مصرف آب در بعضی از مصارف خیلی بیشتر از این میزان است.

*مثلاً چه مصارفی؟

برای تولید یک کیلوگرم گوشت گاو ۱۵ هزار و ۶۰۰ لیتر آب نیاز است اما هیچ‌کس نمی‌گوید چرا گاوها آب زیاد مصرف می‌کنند. به اعتقاد من یکی از اشکالات عمده ما این است که محققین در کنار کشاورزان قرار ندارند در شرایطی که کشاورزان به‌صورت تجربی به مدیریت مصرف آب‌رسیده و محصولاتی را برای کشت انتخاب می‌کنند که کمتر آب نیاز دارند. آقایان مدعی هستند در استان چهار هزار تحقیقات کشاورزی در سال انجام می‌شود اما به اعتقاد من این تحقیقات کاربردی و تقاضامحور نیستند. حتی به مسئولان استان پیشنهاد داده‌ام حاضر هستم چند هکتار از زمین‌های کشاورزی خود را برای انجام تحقیقات در خصوص مصرف آب شالی و سایر محصولات در اختیار محققین و کارشناسان قرار دهم اما استقبال نکرده‌اند.

منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار