کلید دولت یازدهم ناتوان از بازگشایی قفل آشوراده

طی سالیان سال، در دولت‌های متعدد تلاش شد تا قفل توسعه شبه‌ جزیره آشوراده باز شود، اما با وجود گذشت سال‌ها، این امر میسر نشد و گویا کلید دولت یازدهم هم از گشایش این قفل عاجز مانده است.

گره کور آشوراده با کلنگ هم باز نمی‌شود
به گزارش گلستان24، بارها در این رسانه به موضوع جزیره آشوراده اشاره شد و آن قدر از کاهلی و سستی وعده‌دهندگان اجرای این پروژه نوشتیم که اکنون چندان به انجام این طرح ارزشمند خوش‌بینی نیستیم.
 

شاید این حس نگارنده را، نماینده ولی فقیه در استان نیز داشته باشد که در اوج ناامیدی به کلنگ شروع طرح گردشگری در این شبه‌جزیره کوچک قانع شده است.

 به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی گفت: تاکید من بر این است که تا پایان عمر این دولت، کلنگ اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده به زمین زده شود زیرا مشکل جزیره آشوراده حل شود چرخ اقتصادی استان به گردش در می‌آید.

 

*حل مشکل آشوراده عزم ملی و اراده آهنین می‌خواهد

وی در دیدار با جوانان و ورزشکاران غرب استان گلستان اظهار کرد: موضوع توسعه جزیره آشوراده را طی 14 سال گذشته به صورت مستمر پیگیری کرده‌ام و معتقدم توسعه آشوراده باعث توسعه استان خواهد شد.

نورمفیدی بیان کرد: مشکلات بسیار زیادی در توسعه جزیره آشوراده وجود داشت و امروز این مشکلات به حداقل رسیده است و تاکید من بر این است که تا پایان عمر این دولت، کلنگ اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده به زمین زده شود زیرا مشکل جزیره آشوراده حل شود چرخ اقتصادی استان به گردش در می‌آید.

وی درخصوص حل مشکل اشتغال جوانان تاکید کرد: ایجاد اشتغال و رفع بیکاری با پر کردن ادارات و پشت میزنشینی حل نمی‌شود بلکه راهکار حل مشکل بیکاری رونق تولید است.

 این درد و دل نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت گرگان، بیش از هر چیز نشان از بلا مصرف بودن وعده‌هایی دارد که طی این سال‌ها از جانب دولت‌ها و حتی وکلای مجلس گذشته و کنونی بیان شده اما به هر دلیل غامض و مبهم که البته توجیهی ندارد، به جایی نرسیده است.

به راستی چگونه می‌شود یک پروژه کوچک در مقابل بسیاری از پروژه‌های بزرگ کشور، این‌گونه طرح ناکام لقب بگیرد، این در حالی است که اگر اراده برای انجام این مهم جدی باشد، مطمئن باشید نه تنها شاهد کلنگ‌زنی، بلکه شاهد انجام پروژه خواهیم بود.  

 

*پروژه‌هایی فراتر از کلنگ هم در گلستان متوقف هستند/ پتروشیمی پروژه‌ای که متوقف ماند  

در بیان دلسوزانه و امیدوارانه نماینده ولی فقیه در استان شکی نیست و بارها وی در دولت‌های متعدد بر این موضوع پافشاری کرده و آشوراده را معادل توسعه گلستان قلمداد کرده است، اما با وجود این همه توجه، موضوع ابتر مانده است که همین ناکامی موضوع را بیشتر به سمت پیچیدگی غیر فنی هدایت می‌کند.

اگر چه امیدواری موضوعی ارزشمند است، اما باید پذیرفت در موضوع آشوراده، دیگر مسئله امیدواری حداقل در زمانی که به پایان دولت یازدهم وجود دارد، تقریبا امری بعید به نظر می‌رسد.

اما اینکه نورمفیدی تاکید دارد که حتما کلنگ این پروژه به زمین زده شود چه بسا به دلیل آن است که هر دولتی که بر سرکار بیاید در آینده کاری خود به دلیل فشار افکار عمومی متعهد شود که این کار شروع شده ناتمام را انجام دهد، مسئله‌ای که مع‌الاسف به چند دلیل مهم احتمالا راه به جایی نخواهد برد.

شاهد این مدعا پروژه‌هایی همچون پتروشیمی است که از دولت قبل به یادگار ماند و با وجود آنکه حتی بیش از 30 درصد کار انجام گرفت در شرایط کنونی متوقف مانده است و کسی هم خبری از آن نمی‌گیرد و به نظر می‌رسد همان مسببان توقف آشوراده با دلایل مضحک پشت این پروژه پنهان شده‌اند.

این موضوع به اینجا ختم نمی‌شود در سال 1383 پروژه آشوراده با هر حواشی پیرامون آن در حال انجام بود که نیروهای محیط زیست استان همسایه، پیمانکار و نیروهای در حال فعالیت پروژه را تهدید و حتی بازداشت کردند و بعد هم در دولت دهم این موضوع به دلایلی از جمله علق سرزمینی استانداران وقت به استان همسایه، کسی هرگز خبری از این پروژه نگرفت و حتی یکی از این استانداران گذشته از توقف پروژه آشوراده به عنوان افتخار کاری خود در انتخابات منطقه خود نام می‌برد.

 بگذریم، آنچه مشخص است بیش از هر کلنگی، این پروژه نیازمنده اراده و مردانی استوار است که گویا فعلا در استان خبری از آنان نیست و یا فرصت ابراز وجود ندارند تا بتواند با توان، قدرت، جسارت و همت مضاعف این پروژه را به انجام برسانند والا پیشبرد این طرح کار افراد کم تجربه، جوان و ناتوان نیست.

نکته جالب در این میان آن است، وقتی در استان خودمان حتی بلد نیستیم یا توانایی به کارگیری ظرفیت‌های بزرگی همچون شبه جزیره آشوراده، کاری را به سرانجام برسانیم و حتی در این میان حریف یک دستگاه کوچک سنگ‌انداز نیستیم، چگونه و با چه اعتماد به نفسی می‌خواهیم از سرمایه‌گذاران خارجی بهره ببریم و آز توان آنان برای توسعه این استان فقیر اما غنی از ظرفیت به کار گیریم.

 

*اراده‌های استانی و فرااستانی در مسیر توقف طرح آشوراده

شاید بیان شود که جنس این دو موضوع با هم متفاوت است، اگر حتی این موضوع را هم بپذیریم، چه اراده‌ای برای انجام کار وجود دارد، طی این سال‌ها کدام سرمایه‌گذار خارجی که به استان پا گذاشته توانسته کار چندانی انجام دهد و چه بسا باز هم نیروهای اداری یکی از نهادها با مخالفت خود مانع از انجام برنامه سرمایه‌گذاری شده‌اند.

هنوز کارخانه ید استان که تنها تولید کننده ید در کشور است و به عنوان یک صنعت قابل افتخار این سرزمین با دستگاه‌های نظارتی دست به گریبان است، در حالی که جنگل‌ها و کوه‌های استان در پیش چشمان همین دستگاه‌های نظارتی به یغما می‌رود و اقدام چندانی انجام نمی‌گیرد.     

نتیجه‌گیری در این زمینه سخت است اما تجربه نشان داده با وجود حضور بسیار ارزشمند سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در استان، تاکنون این رفت و آمدها تنها نتیجه‌اش ژست گرفتن بوده و هیچ نتیجه عینی نداشته است.

در بررسی دلایل ناکامی طرح توسعه آشوراده نیز بی‌تعارف مشکل و ایستگاه اصلی محیط زیست استان و استان مجاور است، موضوعی که حتی نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان مجلس استان هم بر آن تاکید دارند.

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان گفت: طول ۱۳۰ کیلومتر سواحل شرقی دریای خزر که در اختیار گلستان است فاقد بندر تجاری و توریستی است در حالی که درگذشته نه‌چندان دور گلستان دارای بندر تجاری گز بوده و رونق داشته اما هم‌اکنون این کمبود احساس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان،  رامین نورقلی پور در گفت‌و گو با خبرنگاران با تأکید بر اینکه گلستان نیازمند بندر جهت توسعه تجاری و صنعتی است، اظهار کرد: بندر مازندران نیازهای گلستان را مرتفع نمی‌کند، بلکه ما نیاز به بندری تجاری و توریستی داریم که بتواند منطقه آزاد اینچه برون و نیازهای آن را تأمین کند.

 

*محیط زیست مانع اصلی توسعه آشوراده/ محیط زیست دیدگاهش را اصلاح کند

وی اضافه کرد: آشوراده هم می‌تواند دروازه توسعه استان باشد اما متأسفانه با موانع عمده‌ای مواجه است و به‌رغم قول رئیس‌جمهور در سفر استانی به گلستان مبنی بر رفع موانع و توسعه آن، طرح‌های خوبی که از سوی استانداری گلستان برای توسعه آشوراده تهیه‌شده با دیدگاه‌های محیط‌زیست کشور به سرانجام نرسیده است.

نور قلی پور بابیان اینکه به محیط‌زیست کشور و دیدگاه‌های آن‌ها انتقاد واضح و روشن دارم، تصریح کرد: از خانم ابتکار می‌خواهم با اصلاح دیدگاه محیط‌زیست مانع توسعه آشوراده نشوند و به معیشت مردم و توسعه استان کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: استان گلستان همچنان بر مبنای کشاورزی شناخته می‌شود و توسعه صنعتی نداشته‌ایم و بسیار امیدواریم در این راستا گام برداریم.

به نظر می‌رسد، همچنان بهانه‌تراشی و موانع در مسیر توسعه شبه جزیره آشوراده بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و اگر چه اجرای پروژه آشوراده، مدینه فاضله برای گلستان نیست اما همین یک بهانه برای خوش‌بینی به آینده این استان شمالی به واسطه عینک بدبینی و افکار ضد توسعه‌ای بدخواهان این سرزمین به سرانجام نخواهد رسید، حتی اگر صدای کلنگ افتتاحش گوش عالم را کر کند.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار