شایعه پشت شایعه، بیانیه پشت بیانیه، می‌شد حدس زد که پس از هفته‌های ناآرام اخیر گلستان، این هفته اوضاع کمی آرام باشد اما این‌چنین نیست و فعلا گویا این قصه سر دراز دارد.

درجه بالای تب سیاسی در گلستان تشنه آرامش و مدارا

در چنین اوضاع پرتنشی، بازداشت یکی از مقامات ارشد استانداری گلستان هم بر مشکلات موجود افزود و البته همین موضوع مخالفان عملکرد استاندار را مصمم‌تر ساخت تا به زعم خود شرایط را به نفع خود تغییر دهند.

به گزارش گلستان24، دیدار اوایل هفته تشکل‌های اصلاح‌طلبی با نماینده ولی فقیه در استان، در ادامه همان مسیری بود که از دو هفته گذشته به شکل علنی شروع شد و آنان با وجود آنکه می‌دانستند که آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی با وجود برخی انتقادها به مجموعه فعلی، چندان تمایلی به اظهارنظر در این زمینه را ندارد، اما در این دیدار به نوعی به استاندار گلستان اعلام کردند که برای رسیدن به هدف اصلی خود مصمم هستند.

البته چند نکته ظریف در این دیدار وجود داشت، آنجا که نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری درباره برخی مطالب مطرح شده توسط حاضران گفت: من نه در نقد و نه در دفاع از دیگران به طور کامل و دقیق نمی‌توانم وارد شوم.

نورمفیدی

نورمفیدی خاطرنشان کرد: در شرایط کلی استان این طور نیست که نقد یا دفاع نداشته باشم، ولی الان به نظر من شرایطی پیش آمده که کمتر به چشم می‌خورد و آن این است که تعامل و هماهنگی بین نمایندگان و مسئولان بیشتر شده است و این فرصتی است که باید از آن برای پیشرفت استان استفاده کرد.

وی با اشاره به بکارگیری نیروها در مسئولیت‌های مختلف گفت: همه می‌دانیم انتخاب باید بر اساس شایستگی باشد. از اول انقلاب تا امروز یادم نمی‌آید موردی پیش آمده باشد و من روی خواست‌های شخصی خودم کسی را پیشنهاد داده باشم، نقل شده در روسیه جاسوس آمریکایی را گرفتند و پرسیدند چه کار می‌کردی و گفت من فقط مامور بودم نیروهای ضعیف را به مسوولان مربوطه معرفی کنم، این جنگ نرم است، آمریکا وارد جنگ نظامی نشد ولی از درون اقدام کرد.

امام جمعه گرگان افزود: همه باید بپذیرند که افراد توانمند باید عهده‌دار مسئولیت شوند البته در کنار آن بومی بودن را هم باید مدنظر قرار داد.

*اعلام بی‌طرفی نماینده ولی‌فقیه در گلستان در موضوع انتقاد از استاندار گلستان

نورمفیدی انتقاد را ممنوع ندانست و عنوان کرد: نمی‌خواهم بگویم انتقاد ممنوع است اما چنانچه اشکالی همراه با دلیل مطرح شود، شخصاً پیگیری می‌کنم.

سخنان نماینده ولی فقیه در گلستان همانگونه که پیش‌بینی می‌شد عاری از هرگونه نظر خاص نسبت به فضای فعلی بود و با اعلام بی‌طرفی خود سعی کرد، همچون همیشه، ضمن دعوت به آرامش از اظهارنظر در این زمینه پرهیز کند.

صادقلو

از سویی دیگر، «حسن صادقلو» استاندار گلستان که مهمترین خصلت وی صبوری است، فعلا با سکوت خود و البته با برنامه‌ریزی، پاسخ غیرمستقیم و البته برخی جابه‌جایی‌های مدیریتی تلاش می‌کند اوضاع را به شکلی که برنامه‌ریزی کرده هدایت کند، هر چند در این بین موضوع بازداشت یکی از مقامات ارشد استانداری تمرکز وی را فعلا به این ماجرا معطوف ساخته است.

معاونین استاندار گلستان نیز طی این روزها سکوت را پیشه کرده‌اند، اما سرانجام مهر سکوت شکست و معاون سیاسی و امنیتی استاندار طی روز گذشته در جلسه  شورای اطلاع‌رسانی استان در حالی که مشخص بود از وضعیت اطلاع‌رسانی و اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی آنچنان خرسند نیست، زبان به انتقاد و گلایه گشود.

 علی‌اصغر طهماسبی اظهار کرد: متأسفانه رصد درستی روی فعالیت شبکه‌های اجتماعی صورت نمی‌گیرد و عده‌ای با سوءاستفاده از این فرصت، اقدام به تشویش اذهان عمومی، تهمت‌های دروغ، توهین به شخصیت‌های نظام و غیره می‌کنند که پیگرد قانونی دارد.

وی تصریح کرد: انتظار ما از مجموعه پلیس فتا و دستگاه قضایی این است که متخلفان و قانون‌شکنان در این حوزه شناسایی و برابر قانون مجازات شوند.

طهماسبی بیان کرد: ما بارها تأکید کرده‌ایم که هیچ خط قرمزی در مجموعه استانداری نداریم و تمامی اخبار را به صورت شفاف به اطلاع عموم می‌رسانیم.

وی اضافه کرد: ما نقد را می‌پذیریم به شرطی که این نقد در فضایی منصفانه و سازنده مطرح شود تا ما هم بتوانیم با تمرکز روی آن، نقاط ضعف خود را پوشش دهیم.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان گلستان خاطرنشان کرد: توصیه ما به فعالان شبکه‌های اجتماعی، گردانندگان گروه‌ها و مدیران کانال‌ها این است که فعالیتشان قانونمند و در چهارچوب قوانین کشور باشد.

*پاسخ به انتقادات درک درست سوال است نه تهدید 

رصد اخبار چند روزه در شبکه‌های اجتماعی در استان نشان می‌دهد که موضوعات طرح شده در این شبکه‌ها جز در موارد معدود بیشتر مشتمل بر اخباری بوده که وجود خارجی داشته و البته نمی‌توان جلوی اطلاع‌رسانی را به این دلیل که ممکن است اتفاقی نیفتد محدود کرد.

باید پذیرفت در فضای فعلی مشکلاتی وجود دارد و اینکه بگوییم هر چه انتقاد می‌شود و یا اخباری منتشر می‌شود، ساخته و پرداخته ذهن یک سری افراد مغرض است و حتی آنان را تهدید کنیم تا حدودی به بیراهه رفته‌ایم برای همین کارشناسان عرصه رسانه فعال‌‌سازی شبکه اطلاع‌رسانی را یکی از راه‌های برون‌رفت از این همه انتقادات می‌دانند.

در چنین وضعیتی بهتر است پاسخگوی مشکلاتی باشیم که در استان وجود دارد و طی این‌سال‌ها و حتی سال‌های گذشته مانع از رشد این منطقه شمالی شده است از جمله در حوزه عملکردی نسبت به انتخاب افراد برای پذیرش پست‌های حاکمیتی که می‌شد بهتر عمل کرد تا امروز با عملکرد نه چندان مناسب خود، اینگونه تنها نماینده عالی دولت در استان مورد هجمه واقع نشوند.

موضوع دیگری که مجموعه مدیران استانداری کمتر مورد توجه قرار می‌دهند و به نوعی می‌توان گفت از آن غفلت می‌کنند، بی‌توجهی به سرمایه‌ای است که در مجموعه استانداری وجود دارد که غفلت از آن موجب شده تا هیچ‌کدام از نیروهای توانمند این مجموعه چندان به چشم نیایند.

از سوی دیگر همین خودکم‌بینی سیستمی در این چند روز اخیر با فشار سیاسیون خارج از مجموعه استانداری و طرح اسامی افراد بیرونی برای پذیریش سمت‌های مدیریتی خود را بیشتر نشان می‌دهد.

مجموعه‌ای که به نیروهای درونی خود توجه چندانی نداشته باشد طبیعی است که حامیان اصلی خود را از دست می‌دهد و در شرایط تنش‌زای فعلی مجبور است یک تنه بدون همراهی این سرمایه مهم برای مدیریت اوضاع نامطلوب فعلی گام بردارد.

اکنون نیز بهترین تدبیر ممکن، حفظ آرامش است تا بتوان در فضایی عاری از تنش شرایط را سنجید و در روزهای پایانی دولت که موعد خوشه‌چینی زحمات قوه مجریه است، با قضاوتی درست به استقبال آینده رفت.

مجموعه مدیریتی ارشد استان نیز باید به نقدهای فعلی نگاهی مثبت داشته باشد، چرا که نخستین شرط بهبود شرایط فعلی درک درست خواسته‌های همدیگر است و البته این به معنای تسلیم شدن محض در برابر خواسته‌های نامعقولی نیست که ممکن است دو طرف مطرح کنند.

گلستان با توجه به اتفاقات اخیر، همچنان آبستن اتفاقی خواهد بود که ممکن است شرایط را همچنان پیچیده‌تر سازد که با توجه به اصرار دو طرف برای مدیریت اوضاع، آینده قاضی مناسبی برای داوری رفتارهایی است که این روزها انجام می‌گیرد.

بدون تردید در این حواشی ایجاد شده تنها مردم هستند که متضرر شده و خاطر آنان از خادمان خود مکدر می‌شود در حالی که همچنان توصیه مهم به دو گروه پرهیز از تنش است تا در عمر باقی مانده از دولت یازدهم مسوولان با پذیرش برخی اشکالات موجود و سعی در اصلاح آن و گروه منتقد هم با درک مشکلات دولت در استان، بتوانند بهتر به مردم خدمت‌رسانی کنند.    

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار