عدم رعایت قانون توسط برخی کاندیداها

تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخاباتی شوراهای شهر و روستا علی رغم غیرقانونی بودن، در شهرها و روستاهای کشور آغاز شده است به طوری که نامزدهای انتخابات شورای شهر از هر فرصتی و با هر بهانه ای با حضور در اماکن عمومی و خصوصی بدون توجه به خطوط قرمز قانونی و شرعی برای رسیدن به صندلی های شورای شهر مشغول رقابت هستند.

تبلیغات زودهنگام کاندیداهای پنجمین دوره شورای شهر

به گزارش گلستان24،انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد.

درحالی که هنوز فرآیند ثبت نام نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی و بررسی صلاحیتهای افراد ثبت نام شده بر اساس قانون آغاز نشده و معلوم نیست که کدام یک از کاندیدای ثبت نامی حوزه های انتخابیه شهرستان کردکوی از غربال هیاتهای اجرایی و فیلتر شورای نگهبان عبور می کنند تبلیغات زودهنگام تعدادی از کاندیداها از مدتها و به نوعی از ماهها پیش به روشهای مختلف در شهرستان کردکوی آغاز شده است به نحوی که رفته رفته فضایی انتخاباتی را در شهر و روستاهای کردکوی حکم فرما نموده اند.

شاید تیلیغات انتخاباتی بعضی از این نامزدهای انتخاباتی چندماه و شاید هم بیش از یکسال است به روشهای مختلف در سطح شهرستان کردکوی آغاز شده باشد و متداول ترین روش نیز حضور چهره به چهره کاندیداها در منازل افراد مطرح و دارای نفوذ در طوایف و محله های شهر و روستا  نمود داشته  است.

اگرچه نباید از معمول ترین و مهم ترین روش تبلیغاتی در شهرستان کردکوی یعنی حضور کاندیداها به همراه خدم و حشم در میان مراسمات تشییع جنازه و فاتحه خوانی ها غافل شد.

تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخاباتی شوراهای شهر و روستا علی رغم غیرقانونی بودن، در شهرها و روستاهای کشور آغاز شده است به طوری که نامزدهای انتخابات شورای شهر از هر فرصتی و با هر بهانه ای با حضور در اماکن عمومی و خصوصی بدون توجه به خطوط قرمز قانونی و شرعی برای رسیدن به صندلی های شورای شهر مشغول رقابت هستند.

اما نامزدهای انتخاباتی شوراها، فرصت ها را غنیمت شمرده و از هر در و پنجره ای برای اثبات حضور خویش وارد می شوند و مردم نیز با حضور در مجالس و محافل به سخنان آنان گوش فرا می دهند و درددلهایشان را به آنان می گویند و از کمبودها و نارسایی ها سخن می گویند.

برخی از نامزدهای انتخاباتی برای اینکه از قافله عقب نمانند به تکاپو افتاده اند و از همین حالا خود و حامیانشان با حضور در جمع مردم به طرق مختلف سعی در جلب نظر آنان دارند.

به طوریکه شنیده ها حکایت از آن دارد که برخی نامزدها اینک با حضور در مراسم ختم و نیز در روستاها و مشارکت در مراسم مختلف مردم، چهره به چهره و ارسال پیامک های انبوه به مناسبت های ملی و مذهبی در حال معرفی برنامه‌های خود هستند.

همچنین شنیده ها حکایت از این دارد عده ای با چاپ کارت ویزیت و توزیع مخفیانه آن بین هواداران در راستای تبلیغات زودهنگام قدم برداشته اند که این خلاف قانون است.

اما این روزها با تغییر روشها و افزایش شبکه های موبایلی و سهولت دسترسی به آنها باعث شده است که کاندیداها به شکل های مختلف در فضای مجای خصوصا تلگرام باب جدیدی از تبلیغات زودهنگام انتخاباتی از خودباز نمایند.

اما آنچه که در این بین توسط بعضی از کاندیداها و هواداران آنها بصورت عامدانه یا غیرعامدانه مورد غفلت واقع شده است ورود زود هنگام به عرصه تبلیغات انتخاباتی در سطح شهرستان است، به هرحال هرگونه تبلیغات چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی ممنوع است و به هر شکل ممکن خلاف قانون است.

همه این موارد درحالی انجام می شود که بارها و بارها تاکید شده تبلیغات زودهنگام کاندیداها غیر قانونی است اما همین کاندیداها از هیچ تلاشی برای معرفی خود به مردم دریغ نمی کنند.

جالب است که این افراد قرار است با انتخاب مردم و رأی دادن در روز انتخابات، به عنوان نماینده مردم در شورا نقش ایفا نمایند اما خودشان این روزها قانون را رعایت نمی کنند.

براساس قانون انتخابات؛ کاندیداها یک هفته پیش از برگزاری انتخابات و در واقع ۲۴ ساعت قبل از این عرصه سیاسی و اجتماعی حق هیچ گونه تبلیغی را ندارند،‌ اما اغلب کاندیداها در انتخابات مختلف تبلیغات خود را همیشه پیش از موعد قانونی انجام می دهند.

تبلیغات پیش از موعد، غیر قانونی بوده و طبق نص صریح قانون انتخابات مستوجب برخورد مراجع نظارتی و قضائی خواهد بود.

برآیند اظهارنظر مسئولین اجرایی و نظارت بر انتخابات؛ برخورد جدی با متخلفین در زمینه آغاز تبلیغات انتخاباتی حکایت دارد.

انتظار می رود کاندیداها و هوادارن آنها با رعایت قوانین و مقررات و احترام به آن همکاری لازم را با دست اندرکاران امر انتخابات معمول داشته تا انشاءالله شاهد برگزاری انتخاباتی سالم همراه با شور و شعف در شهرستان و به تبع آن در کشور باشیم.

از همه مهمتر باید بر این اصل معتقد بود که دود بی قانونی و عدم احترام به نظامات و مقررات موجود بیش از همه به چشمان کاندیداهای قانون گریز خواهد رفت.

پایگاه خبری تحلیلی رادکانا بر خود وظیفه می داند هرگونه تبلیغات زود هنگام در شهرستان کردکوی را رصد نموده و مراقب است تا این فضا به سمت دور زدن قانون و تبلیغات زودهنگام کاندیداها سوق داده نشود.

***اعلام زمان بندی پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا:

95/12/30 تا 95/1/6 آغاز ثبت نام از داوطلبان شوراهای شهر و روستا

96/1/7 تا 96/1/16 اعلام نظر مراجع چهارگانه

96/1/17 تا 96/1/23 بررسی صلاحیت های داوطلبان در فرمانداری

96/1/25 تا 96/1/31 اعلام نظر هیئت نظارت بر انتخابات شوراها

96/2/2 اعلام رد صلاحیت ها

96/2/3 تا 96/2/6 دریافت و رسیدگی به شکایت داوطلبین رد صلاحیت شده

96/2/17 اعلام نظر قطعی رد صلاحیت ها داوطلبان

96/2/21 تا 96/2/17 آغازتبلیغات انتخاباتی

96/2/28 ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی

96/2/29 شروع اخذ رای در شعب

منبع:رادکانا

ارسال نظر

آخرین اخبار