​ مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان با بیان اینکه برای اظهار نظر علت حادثه کمی زود است، گفت: حادثه انفجار معدن یورت آزادشهر بزرگترین حادثه معدنی کشور است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان:تا روز دوم نقشه معدن را نداشتیم
به گزارش گلستان 24، حسین احمدی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: بزرگترین حادثه معدنی کشور حادثه زمستان یورت آزادشهر بود و در عین حال یکی از سریع‌ترین و با کیفیت‌ترین عملیات امداد و نجاتی است که توسط شورای هماهنگی مدیریت بحران انجام شده است.
وی ادامه داد: آنهایی که کار معدن انجام دادند می دانند که خارج کردن 21 پیکر در روز اول از محل حادثه چه معنی بزرگی است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گلستان خاطرنشان کرد: این نتیجه یک همت بلند و آمادگی تمامی نیروها است.
احمدی بیان کرد: باید در درجه اول به همکاران با تعصب معدن‌کاران تسلیت گفت که با غیرت در کنار نیروهای امدادی فعالیت کردند.
وی تاکید کرد: به دلیل شدت زیاد گاز، ورود بدون تجهیزات با مرگ همراه بود و این موضوع یکی از مسائلی بود که در لحظات اول از ورود افراد بدون تجهیزات به داخل تونل بوده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گلستان خاطرنشان کرد: امداد و نجات پیشانی جمعیت هلال احمر است که پرواز بالگرد در لحظه اول وقوع حادثه باعث شد در کمتر از 40 دقیقه در محل وقوع حادثه حاضر باشیم.
احمدی گفت: ساعا 11 و 55 دقیقه وقوع انفجار به ما اطلاع داده شد که بلافاصله تیم امدادی شهرستان آزادشهر به محل اعزام شد که با تایید خبر و نیاز حضور سریع تیم‌های واکنش سریع و فرماندهی مناسب عملیات با بالگرد به محل اعزام شدیم که در ساعت 12 و 35 دقیقه در محل وقوع حادثه حاضر بودیم.
وی تاکید کرد: متاسفانه ازدهام جمعیت و وجود خودذوهای بسیار زیاد در محل حادثه مانع فرود بالگرد شد که مجبور شدیم در محیط پایین دست فرود آییم و با آمبولانس به سرعت به محل انفجار اعزام شویم.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گلستان تصریح کرد: در این عملیات به 444 نفر امدادرسانی شد، 382 نفر مصدوم بودند که شامل افرادی بودند که برای کمک رفته بودند و یا به هر دلیلی در محل وقوع حادثه مصدوم شدند که 72 نفر در این عملیات به بیمارستان منتقل شدند.
وی اضافه کرد در این عملیات 9 نفر به دلیل مصدومیت و یا مجروحیت شدید با بالگرد منتقل سدند و اکثر مصدومان با اقدامات اولیه، اکسیژن‌تراپی و یا استراحت موقت درمان سرپایی می‌شدند.
احمدی بیان کرد: تا این لحظه تعداد 42 جسد از داخل معدن به بیرون منتقل شده و جسد 43 هنوز رویت نشده و آمار این فرد بر اساس آمارهای روی کاغذ است.
وی گفت: تا اتمام عملیات پاکسازی حضور هلال احمر در منطقه ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گلستان تصریح کرد: متاسفانه با توجه به اینکه در ارائه آمار سه آمار مختلف از مسئولان معدن دریافت کردیم، کمی ارائه آمار در لحظات اولیه با مشکل مواجه شد.
وی گفت: در ابتدا آمار 30 نفر به ما اعلام شد و بعد آمار 35 نفر که به طور رسمی این آمار توسط مسئولان اعلام شد و بعد از آن لیست 42 نفر را به ما دادند که به دلیل جلوگیری از ایجاد جو روانی نامناسب این آمار را اعلام نکردیم.

احمدی در خصوص عدم حضور هلال احمر در عملیات آواربرداری و خروج اجساد از محل حادثه گفت: کار معدن یک کار تخصصی است و امداد و نجات معدن در فعالیت هلال احمر تعریف نشده و در این حادثه ما وظیفه پشتیبانی را داشتیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گلستان گفت: یکی از مشکلاتی که وجود داشت این بود که تا روز دوم حادثه ما نقشه معدن را نداشتیم و راه را نمی‌دانستیم و برای جلوگیری از افزایش تلفات در لحظات اول به هیچ کس اجازه ورود به معدن بدون اکسیژن و تجهیزات لازم را نمی‌دادیم چون آنقدر شدت گاز داخل معدن زیاد بود که هر کسی وارد می شد جانش را از دست می‌داد.
وی در خصوص اعلام علت حادثه در روز دوم تاکید کرد: چند نفر از عوامل معدن قبل از وقوع حادثه دیده‌اند که دو نفر با یک باطری وارد معدن شدند اما کسی زنده خارج نشده که بخواهیم اظهارنظر قطعی کنیم.
وی اضافه کرد: برای علت اصلی حادثه باید تحقیقات و بررسی‌های تخصصی انجام شود و نمی‌توان الان اظهارنظر قطعی کرد.
احندی گفت: ما در روزهای نخست نگرانی شدیدی از انفجار مجدد در معدن ذغال سنگ یورت آزادشهر داشتیم و به این دلیل باید با مدیریت درست کمترین نیروها و متخصص‌ترین نیروها وارد معدن می‌شدند تا در صورت انفجار کمترین تلفات را داشته باشیم.
وی گفت: ما هرچه در توان داشتیم در این عملیات گذاشتیم و امیدواریم خداوند به خانواده جانباختگان صبر دهد.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار