مدیر مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان:راننده کمباین از قسمت پایین‌تر درو خود را شروع کند

مدیر مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: باید آتش‌سوزی از فرهنگ کشاورزی ما حذف شود.

آتش‌سوزی در مزارع باید از فرهنگ کشاورزی ما حذف شود
به گزارش گلستان 24، عیدمحمد فاروقی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: خوشبختانه در سال جاری شاهد کاهش آتش‌سوزی در مزارع استان گلستان هستیم و باید آتش‌سوزی را از فرهنگ کشاورزی حذف کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه عمده آتش‌سوزی که در منطقه اتفاق می‌افتد بر اثر سهل‌انگاری‌هایی است که در سطح مزارع استان رخ می‌دهد و بخشی از آن بر اثر پخت و پزی است که صورت می‌گیرد که افراد هنوز مطمئن نیستند که آتش خاموش شده است آن را رها می‌کنند و متاسفانه با اندک بادی منجر به آتش‌سوزی خواهد شد.

* آتش‌زدن بقایای گیاهی باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری در مزارع ما خواهد شد

مدیر مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان گلستان افزود: افراد باید بعد از روشن کردن آتش، حتما از مقداری خاک برای خاموش کردن آتش استفاده کنند تا مطمئن شوند با وزش باد مجددا آتش‌سوزی رخ نخواهد داد.

فاروقی با اشاره به اینکه کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهی در سطح مزارع خود بپرهیزند، یادآور شد: آتش‌سوزی باید از فرهنگ کشاورزی ما حذف شود زیرا آتش زدن بقایای گیاهی باعث ایجاد خسارات جبران‌ناپذیری در مزارع ما خواهد شد.

وی افزود: کشاورزان از ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن در این زمینه استفاده کنند از جمله وجود کمباین‌ها و یا ساقه‌خردکن‌هایی که باعث خرد کردن کاه و کلش موجود در اراضی کشاورزی ما هستند می‌شود.

* آتش زدن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول یعنی به آتش کشیدن دارایی زمین زراعی خودمان است

کشاورزی مکانیزه

مدیر مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: روش دیگر این است که به کمباین‌دار یا راننده کمباین توصیه کنیم که از قسمت پایین‌تر درو خود را شروع کند و سپس بلافاصله کلش‌هایی که از پشت کمباین ریزش می‌کند را جمع‌آوری کند.

فاروقی اذعان کرد: اگر بقایای گیاهی در مزارع حفظ شود درحقیقت به خاک کمک کردیم و هنگامی که بقایای گیاهی را پس از برداشت محصول آتش می‌زنیم یعنی دارایی زمین زراعی خود را به آتش کشیده‌ایم.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار