مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان:اجرای پروژه‌های مختلف باعث توسعه نخواهد شد

​مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان گفت: صرفا اجرای پروژه‌های مختلف باعث توسعه نخواهد شد

 شمال گلستان در معرض بیابانی شدن است
به گزارش گلستان24،ابوطالب قزلسفلو صبح امروز در نشست هم اندیشی با عنوان مقابله به بیابان زدایی، تضمین امنیت غذایی و سلامت جامعه اظهار کرد:  در شمال استان که بیشتر در معرض بیابانی شدن است پروژه های بوته کاری را در دستور کار داریم.
وی ادامه داد: غالب شغل مردم استان دامداری بوده و در این مناطق از استان مردم به دلایل مختلف به سمت کشاورزی رفته اند اما این مناطق قابلیت کشاورزی ندارد و باید شرایط را به سمت دامداری پیش ببریم تا با کمک مردم و اصلاح الگوی برخورد با زمین های منطقه بتوانیم از بیابانی شدن منطقه جلوگیری کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان تصریح کرد: در غیر اینصورت از اراضی این منطقه نه تنها محصول نمی گیریم، بلکه با تولید بیابان، این منطقه به افزایش تولید ریزگرد کمک خواهد کرد.
قزلسفلو گفت: پوشش گیاهی به عنوان سدی برای جلوگیری از فرسایش خاک و تولید ریزدانه خواهد شد و یکی از پروژه های استان پروژه ترسیب کربن در حوزه تیل آباد و آزادشهر با همراهی سازمان ملل است که به شیوه های مختلف در حال انجام است.
وی گفت: دومین پروژه ترسیب کربن استان از سوی دفتر عمران سازمان ملل در 27 خردادماه به تصویب رسید که جای خوشحالی و امیدواری دارد.
قزلسفلو متذکر شد: پروژه تحقیقاتی کاشت 18 گونه گراس دائمی در شرایط تنش خشکی با قابلیت حفاظت خاک و تولید علوفه برای مراتع استان از دیگر اقدامات به منظور بیابان زدایی در استان است.
مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان خاطرنشان کرد: اقدام پژوهشی با محوریت پروفسور پسرکلی از اساتید دانشگاه آریزوانا آمریکا یکی دیگر از اقداماتی است که برای جلوگیری از شوری و خشکی مراتع استان با تولید گونه های گیاهی مقاوم در بیابان در حال انجام است.

وی افزود: باید به موضوع فقر مردم توجه شود زیرا هر جایی فقر وجود داشت باعث افزایش سرعت تخریب منابع طبیعی و افزایش تولید بیابان خواهد شد و ما برای جلوگیری از نابودی منابع طبیعی باید اقدام موثر و عاجل برای اشتغالزایی و فقرزدایی انجام شود.

قزلسفلو بیان کرد: ما با زیاد کردن پروژه ها به توسعه نمی رسیم و مردم اگر در استان کمترین وضعیت معیشتی شان تامین نشود به طور طبیعی مهاجرت رخ خواهد داد و نتیجه آن از بین رفتن منابع طبیعی و تولید بیابان و باعث تخریب سرزمین خواهد شد.
وی گفت: کشور ما از نظر امکانات زیرساختی و بهداشتی و درمانی وضعیت خیلی خوبی دارد اما کارشناسان معتقدند 30 درصد سلامت مردم به اقدامات درمانی و بهداشتی است و 70 درصد سلامتی مربوط به سالم بودن منابع طبیعی و محیط زیست است.
وی گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته 24 درصد مرگ و میرهای انسانی مربوط به آلودگی زیست محیطی و منابع طبیعی است که این امر اهمیت توجه به مقابله با بیابان زدایی و حفظ منابع طبیعی را افزایش می دهد.
مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان تاکید کرد: استان گلستان بر اساس پیش بینی ها وضعیت خوبی را در تغییر اقلیم ندارد و اگر مسائل انسانی و مسائل ناشی از مدیریت و برخورد ما با طبیعت به خوبی احصاء و دیده نشود وضعیت بسیار سخت تری در انتظار استان گلستان خواهد بود.
انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار