دادستان عمومي و انقلاب مرکز استان با اشاره به تخريب ساخت و سازهايي که طي هفته گذشته در روستاي زيارت انجام شده است، اظهار کرد: يکي از مباحثي که طي سال هاي گذشته در استان رخ داده، کم کاري برخي مديران بوده که به طور قطع موضوع سهل انگاري نبوده است.

دادستان مرکز استان گلستان: بساط زمین خواران را جمع می کنیم

به گزارش گلستان 24، روزنامه خراسان ویژه نامه گلستان در گزارشی به قلم فریده ستایشگر نوشته است : " اين روزها اجراي احکام صادره از سوي دستگاه قضايي در خصوص قلع و قمع ساخت و سازهاي غيرمجاز و هم چنين تغيير کاربري اراضي کشاورزي استان نقل محافل شده است. احکامي که طي سال هاي گذشته در استان صادر شد اما زمينه اجرايي شدن پيدا نکرد و بنا به گفته رييس کل دادگستري استان، بيش از هزار حکم قلع بنا در اين استان بر روي زمين مانده است. از چندي پيش عزمي بين مديران و مسئولان استاني ايجاد شده که ماحصل آن اجراي تعدادي از احکام صادره در سال هاي گذشته در مناطقي مانند توشن، شصت کلاته و روستاي زيارت بوده است.

البته دادستان عمومي و انقلاب مرکز استان از اجراي 30 حکم قلع بنا در شهر گرگان و هم چنين اجراي 100 حکم قلع و قمع در اراضي کشاورزي استان خبر داد.

دادستان عمومي و انقلاب مرکز استان در گفت و گو با خراسان با اشاره به تخريب ساخت و سازهايي که طي هفته گذشته در روستاي زيارت انجام شده است، اظهار کرد: يکي از مباحثي که طي سال هاي گذشته در استان رخ داده، کم کاري برخي مديران بوده که به طور قطع موضوع سهل انگاري نبوده است.

حجت الاسلام مصطفي حقي افزود: اين موضوع قابل درک و توجيه نيست که مديران سهل انگاري کرده باشند بلکه ساخت يک ساختمان چند سال طول مي کشد چطور مي شود که يک مدير دولتي طي اين سال ها، اين ساختمان ها را نديده باشد.

وي بيان کرد: سوء مديريت ها موجب شده مناطقي از استان مانند توشن، زيارت، شصت کلاته، توسکستان و ... به اين وضعيت دچار شود و احتمالاً يا عزمي براي برخورد نبوده و يا اين که عزم براي عدم برخورد بوده است.

وي عنوان کرد: متأسفانه در روستاي زيارت تا پاي آبشار ساخت و ساز شده و منابع طبيعي و منابع ملي مورد تصرف قرار گرفته و امروز دچار وضعيت ناخوشايندي شده و اگر امروز ورود نکنيم ديگر تا چند سال ديگر جايي به نام زيارت باقي نمي ماند و يا مناطق تفريحي ديگري نخواهيم داشت.

دادستان مرکز استان خاطرنشان کرد: اگر از نظر لوازم و ماشين آلات دستمان باز باشد به مردم استان اين اطمينان خاطر را مي دهيم که در کمتر از يک سال مي توانيم اين وضعيت را سر و سامان بدهيم.

وي گفت: اجراي احکام صادره يکي از دغدغه هاي اصلي ماست چراکه فراهم کردن ماشين آلات مانند لودر و بيل مکانيکي زمانبر است و متأسفانه هنوز خيلي از مباحث در استان حل نشده است. اما آنچه که دستگاه قضايي استان بر خود تکليف کرده جلوگيري قاطع و مقابله با ساخت و سازهاي غيرمجاز و تغيير کاربري اراضي کشاورزي است که تا روزي که هستيم در مقابل هيچ کسي کوتاه نخواهيم آمد.

حجت الاسلام حقي گفت: شايد برخي از افراد هم در گذشته نادانسته اقدام به دست اندازي به عرصه هاي ملي کرده اند و تصور نمي کردند مانع قانوني براي آن وجود داشته باشد و به هرحال هزينه کرده اند، اينکه بخواهيم اين ساختمان ها را تخريب کنيم براي ما هم سخت است اما چاره اي جز اجراي قانون نداريم.

وي تأکيد کرد: مناطق ييلاقي و خوش آب و هوا که براي همه مردم است و همه بايد از آن استفاده کنند، ديوار کشي شده است. امروز مردم اين استان تاوان اشتباهاتي که عده اي از مديران در گذشته مرتکب شدند را مي دهند.

وي يادآور شد: تمامي مناطق کوهپايه اي در قسمت جنوبي استان در معرض خطر قرار دارد بخاطر اينکه کسي در اراضي شمال استان که شوره زار است، خوش نشيني نمي کند اما متأسفانه در قسمت جنوبي اراضي کلاس يک که حاصلخيزي زياد دارند تصرف مي شود.

وي هم چنين اعلام کرد: روند اجراي احکام صادره هم چنان در استان ادامه دارد و طي روزهاي گذشته نيز 8 حکم قلع بنا در روستاي زيارت اجرايي شد ولي به خاطر خرابي بيل مکانيکي کار نيمه کاره ماند که قطعاً پيش از تعمير مجدد، اين احکام اجرا مي شود، علاوه بر اين 30 حکم تخريب و قلع بنا در شهر گرگان و همچنين 100 حکم قلع و قمع براي ساخت و سازهاي غيرمجاز در اراضي کشاورزي استان صادر شده است که به زودي اجرايي مي شود.

رييس کل دادگستري استان نيز در گفت و گو با خراسان با تأکيد بر اينکه نبايد بگذاريم ساخت و سازي انجام شود تا بخواهيم نسبت به تخريب آن حکم صادر کنيم، گفت: سياست اصلي دستگاه قضايي اين است که اولاً ساخت و سازي به صورت غيرمجاز در عرصه هاي منابع طبيعي و اراضي کشاورزي صورت نگيرد و به دستگاه هاي متولي نيز تکليف شده که از همان ابتدا به وظيفه خود عمل کنند که اين کار به طور قطع هزينه هاي برخورد قضايي را کاهش مي دهد.

احمد فاضليان افزود: وقتي دستگاه ها جلوي ساخت و سازها را از همان ابتدا گرفته و مانع دست اندازي عده اي سودجو به اين مناطق شوند، هزينه برخورد کاهش و اثرات آن نيز افزايش مي يابد.

ارسال نظر

آخرین اخبار