معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان:

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان مصرف مواد لبنی پاستوریزه نشده سبب افزایش ابتلا به تب مالت در استان می‌شود، گفت: ابتلا به بیماری تب مالت در استان گلستان کاهش یافته است.

ابتلا به بیماری تب مالت در استان گلستان کاهش یافته است‌

به گزارش گلستان 24، مهدی صداقت ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بیماری تب مالت در استان اظهار داشت: نظارت کامل بر مراکز عرضه مواد لبنی انجام می‌شود و کاهش ابتلا به تب مالت در استان مشاهده شده است.

 

وی اظهار کرد: تب مالت بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که در اثر مصرف شیر و ماست پاستوریزه نشده ایجاد می‌شود اما این بیماری امسال در استان کاهش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان تصریح کرد: خستگی اعضای بدن و ناتوانی در انجام امور علائم این بیماری است که در کنار آن هزینه بالای درمان را هم برای شخص ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی در کنار دامپزشکی بر عرضه محصولات لبنی در استان نظارت می‌کند و از ورود مواد لبنی غیر پاستوریزه به داخل بازار جلوگیری می‌کند و در این نظارت ماست‌بندی‌ها نباید مواد خام به مردم عرضه کنند و در صورت توزیع شیر خام باید دستگاه پاستوریزه داشته باشند و با پاستوریزه کردن محصول به مردم عرضه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان درباره آمار مبتلایان به تب مالت هم گفت: آمار نشان می‌دهد که ابتلا به بیماری کاهش یافته اما در برخی از شهرستان‌های استان این آمار با توجه به بافت شهرستان که دام نگهداری می‌کنند، بیشتر است.

صداقت تاکید کرد: این شهرستان‌ها در غرب استان کردکوی و بندرگز را شامل می‌شود و در شرق استان هم شهرستان‌های مینودشت و مراوه‌تپه بیشترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان تصریح کرد: نسبت به سال 94 آمار مبتلایان در شهرستان مراوه‌تپه از هر 100 هزار جمعیت که 106 نفر مبتلا بودند در سال 95 به آمار 80 نفر در 100 هزار نفر رسیدند که این نشان از رعایت مسائل بهداشتی در مصرف مواد لبنی در مردم دارد.

صداقت افزود: برای مقابله با افزایش ابتلا به بیماری تب مالت در روش آموزش چهره به چهره با مردم با توجه به شرایط موجود و آموزش به دامداران در نگهداری و استفاده از مواد خام را در برنامه قرار داده‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان به مردم توصیه کرد: شیر پاستوریزه شده مصرف کنند و در صورت استفاده از شیر محلی حتما 3 دقیقه بعد از جوش آمدن آن را بجوشانند تا مواد مضر آن بیرون برود و در صورت استفاده از پنیر محلی حتما آن را 3 ماه در آب نمک قرار دهند و سپس استفاده کنند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار