رئیس منابع طبیعی کردکوی:سوزاندن کاه‎وکلش به تعدادی از نهال‎هال طرح نوار سبز کردکوی آسیب وارد کرد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کردکوی اجرای طرح نوار سبز در کردکوی را موفقیت‎آمیز دانست و گفت: متأسفانه در اثر سهل‎انگاری برخی افراد و سوزاندن کاه‎وکلش به برخی از نهال‎ها آسیب وارد شده بود که در همین راستا 50 نهال جایگزین شده است.

خطر ریزگردها گلستان را تهدید می‎کند

به گزارش گلستان 24 ، فتاح قاسمی عصر امروز در جمع مدیران ادارات کردکوی، منابع طبیعی و آبخیزداری را بستر حیات دانست و اظهار کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری نقش مهمی در زندگی و حیات جامعه، تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی، حفظ آب و خاک، پلایش هوا و ایجاد محیط زیست مناسب، پیشگیری و یا کاهش خسارات بلایای طبیعی از قبیل سیل، زیبایی و نشاط طبیعت، اشتغال، اقتصاد ملی وتوسعه پایدار کشور دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به قرار داشتن کشورمان در منطقه خشک و نیمه‎خشک حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: به لطف خداوند امسال نسبت به سال‎های گذشته میانگین حداکثر دما تاکنون افزایش نیافته و میانگین حداقل رطوبت نسبی نیز مناسب بوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کردکوی با اشاره به معایب بی‎شمار آتش‎سوزی در جنگل، تصریح کرد: نابودی درختان جنگل، به‎هم خوردن اکولوژی، به خطر افتادن حیات جانوران، مختل شدن ترکیب گونه‎های گیاهی عرصه، تضعیف پایداری گونه‎های نادر و ذخایر ژنتیکی، نابودی نهال‎های جوان و فقیر شدن خاک از جمله اثرات منفی وقوع آتش‎سوزی در جنگل‎هاست.

قاسمی با بیان اینکه اعتقاد ما این است که معمولاً هزینه‎های پیشگیری از وقوع هر نوع حادثه، به مراتب کمتر و با صرفه‎تر از مبارزه با آن حادثه است، مطرح کرد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کردکوی در راستای مدیرت و پیشگیری از آتش‎سوزی اقدامات مختلفی اعم از تهیه و نصب تابلوهای هشدار دهنده، نمایش فیلم، آموزش افراد، ارسال پیام‎های هشدار دهنده، انجام عملیات جنگل‎داری و احداث خطوط آتش‎بُر برای جلوگیری از سرایت آتش از یک منطقه به منطقه دیگر را در دستور کار قرار داده است.

*ضرورت نهادینه شدن فرهنگ منابع طبیعی در جامعه

وی متذکر شد: مردم به دلیل انگیزه، احساس مسؤولیت، فعالیت‎های داوطلبانه و آگاهانه و .. در پیشگیری و مقابله با آتش‎سوزی جنگل‎ها نقش مؤثری خواهند داشت، از این رو لازم است با ساماندهی و برنامه‎ریزی از توان آنها استفاده شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کردکوی تأکید کرد: با توجه به اهمیت فراوان حفاظت از منابع طبیعی، همکاری و مشارکت همه نهادها و مردم در حفظ این نعمت خدادادی و ارزشمند ضروری است.

قاسمی با اشاره به اینکه فرهنگ منابع طبیعی باید در جامعه نهادینه شود، یادآور شد: با نهادینه شدن فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار مختلف جامعه به‎ویژه خانواده‎ها مقابله با بحران‎های مختلف آسان‎تر می‎شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه ریزگردها به یک تهدید برای مناطق شمالی از جمله استان گلستان محسوب می‎شوند، تصریح کرد: آثار ریزگردها در استان مشاهده شده که برای جلوگیری از گسترش و همچنین مقابله با آن باید تدبیری اندیشیده شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کردکوی با اشاره به طرح نوار سبز کردکوی تا سه‎راهی یساقی، توضیح داد: اجرای طرح نوار سبز در کردکوی موفقیت‎آمیز بوده است اما متأسفانه در اثر سهل‎انگاری برخی افراد و سوزاندن کاه‎وکلش به برخی از نهال‎ها آسیب وارد شده بود که در همین راستا 50 نهال جایگزین شده است.

قاسمی گفت: تاکنون گزارشی در خصوص آتش‎سوزی جنگل و مزارع در شهرستان کردکوی نداشتیم.

گفتنی است؛ طرح نوار سبز که در اسفندماه سال 1395 در کردکوی اجرا شده است با اجرای آن، در حدفاصل شهرستان کردکوی تا سه‎راه یساقی که حدود 23 کیلومتر است 7 هزار اصله نهال در دو طرف بزرگراه کاشته شد.

انتهای پیام/


منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار