دبیر اجرایی خانه کارگر گلستان:

حقوق معوقه 3 هزار نفر از کارگران استان گلستان از 36 شرکت و کارخانه تولیدی جای بسی تاسف برای مسئولان و کارفرمایانی دارد؛ در مکتبی که رسولش فرموده قبل از آنکه عرق کارگر خشک شود حقوق آن را بپردازید.

«تعطیلی» کارخانه فولاد مینودشت «عیدی» کارگران شد

به گزارش گلستان 24 ، شعارهای پرطمطراق اشتغالزایی؛ دیرزمانی است که بیکاران و جامعه کارگران استان گلستان را به آینده‎ای روشن امیدوار کرده است؛ مسئولان وعده می‎دهند و مردم دلشاد می‎شوند؛ انتظارها به فرداهایی بهتر گره می‎خورد اما سوءمدیریت و ضعف مدیران ناکارآمد بر گرده مردمان این خطه شمالی سنگینی می‎کند.

هنوز مردم گلستان یادشان نرفته که رئیس سازمان صنعت و معدن استان وعده کارخانه فولاد 2 میلیون تنی اترک به آنها را دادند حتی پای نعمت‎زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان گلستان باز شد اما کلنگ این پروژه همچنان بر زمین نخورده است؛ گرچه تراژدی تلخ فولاد و کارخانه‎هایش در استان گلستان به این موضوع ختم نمی‎شود و تعطیلی کارخانه نورد فولاد مینودشت چندی پیش 130 نیروی کار را از گردونه اشتغال بیرون راند و در آستانه عید سعید فطر «تعطیلی» کارخانه «عیدی» مسئولان به جامعه کار و تلاش گلستان شد.

گاهی آنقدر مسئولان اقتصادی استان گلستان درگیر مسائل سیاسی می‎شوند که وظایف خود در قبال مردم را فراموش می‎کنند و در جلسات به جای آنکه برنامه‎ها و راهکارهای اقتصادی بدهند بیشتر در عملکرد گذشته دولت‎های پیشین اظهارنظر کرده و گویی برنامه‎ای در چنته ندارند که بزرگترین وعده‎های اقتصادی آنها به طرح‎های توهمی از سوی مدیرانی دیگر تشبیه می‎شود و آینده جامعه کارگری به در بسته می‎خورد.

در این نوشتار قصد متهم کردن مدیر یا مسئولی را نداریم چراکه هدف این رسانه بیان حقایق در راستای تغییر به نفع مردم و حساس‎سازی مسئولانی است که برای حل مشکلات جامعه به جایگاهِ میز و مسئولیت تکیه زدند.

و اما قصه پرغصه کارخانه نورد فولاد شهرستان مینودشت که پنج‎شنبه هفته گذشته تعطیل شد و خبر آن هم روز یکشنبه چهارم تیرماه جاری از سوی خبرگزاری فارس بازتاب رسانه‎ای یافت و در کانون توجه قرار گرفت؛ مسئله‎ای که 130 نیروی کار از گردونه اشتغال بازماندند و مسئولان استان رفع این مشکل را خارج از توان خود دیدند و برای حل آن متوسل به ارائه راهکارهای پایتخت‎نشینان شدند.

در این مجال خبرنگار فارس تلاش دارد تا در مصاحبه‎ای تفضیلی در گفت‎وگو با غلامرضا طالبا دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان به زوایای دیگری از تعطیلی کارخانه نورد فولاد استان گلستان بپردازد که خواندن این مصاحبه قطعا خالی از لطف نخواهد بود.

 

فارس: آقای طالبا حتما شما به عنوان دبیر اجرایی خانه کارگر خبر تعطیلی کارخانه نورد فولاد شهرستان مینودشت را شنیده‎اید؛ با توجه به اینکه ایجاد فضای کسب و کارِ مساعد از سیاست‎های برنامه ششم توسعه اقتصادی و جزو برنامه وزارت تعاون و اولویت‎های دولت است عملکرد مسئولان استانی در اجرای این سیاست و برنامه‎ها را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

طالبا: ابتدا لازم می‎دانم عید سعید فطر را به جامعه کارگری و مردم خوب کشور به ویژه استان گلستان تبریک و تهنیت عرض کنم.

کارخانه نورد فولاد مینودشت پنج‎شنبه هفته گذشته تعطیل شد همانطوری که مطلع هستید عملیات اجرایی این کارخانه در سال 1381 کلید خورد و در سال 1389 به بهره‎برداری رسید مدیرعامل کارخانه نیز امین‎الله محمدی جزو کارخانه‎داران موفق استان است.

با توجه به اینکه کارخانه فولاد مینودشت هیچ‎گونه بدهی به کارگران، اداره تامین اجتماعی و دستگاه دولتی ندارد، اما می‎بینیم که متاسفانه مسئولان استان وضعیت کارخانه را آسیب‎شناسی نکردند، کارخانه‎ای که شمش فولاد را تبدیل به میله‎گرد و مفتول می‎کرد اکنون در تهیه مواد اولیه دچار بحران شده و تعطیلی، تنها راهکار آن در کارزار وضعیت بغرنج اشتغالزایی است.

باوجود آنکه مسئولان استان باید برای این اتفاق کمر همت ببندند و مسئولیت آسیب‎شناسی مسائل را بر عهده بگیرند متاسفانه در کمال تعجب می‎شنویم اعلام می‎کنند که در سطح استان کاری برای کارخانه فولاد از دستمان بر نمی‎آید و مسئولان اینگونه در شب عید به کارگران عیدی می‎دهند و تنها از زیربار مسئولیت شانه خالی می‎کنند.

فارس: به نظر شما عملکرد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در راستای «اقتصاد مقاومتی: تولید-اشتغال» برای پیشگیری از اخراج کارگران نمود عملیاتی داشته است؟

طالبا: عملکرد وزارت صنایع حتی وزارت تعاون و دستگاه‎های زیرمجموعه استانی آنها در این زمینه اصلا قابل قبول نیست، مسئولان متولی مسائل را خیلی ساده می‎گیرند و همیشه منتظر هستند تا یک اتفاق ناخوشایند برای کارگران بیفتد تا به دنبال راه چاره باشند.

چرا تیم کارشناسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان قبل از وقوع چنین وقایعی نمی‎تواند مشکلات را حل و فصل کند، در استان گلستان کارگاه‎های تولیدی زیادی وجود دارد که کارگران آن حقوق معوقه دارند، به عنوان مثال شرکت زربال سفید که یک شرکت خصوصی بسته بندی مرغ است با 110 پرسنل دو ماه حقوق معوقه دارند، کارگران شرکت آجر ماشینی پی‎دژ نیز دو ماه حقوق معوقه دارند.

همچنین شرکت یگان خزر با معوقات کارگران مواجه است، شرکت پانیذ که یک شرکت خصوصی در زمینه جاده‎سازی است دارای 100 کارگر با سه ماه حقوق معوقه است، تعداد این کارخانه‎ها کم نیست، اداره کار باید پیگیر این مسائل باشد مخصوصا معاون روابط کار باید به وضعیت واحدهای تولیدی رسیدگی کند، از آنها ماهانه بازدید داشته باشد نمایندگان کارگران و کارشناسان اداره کار قبل از آنکه مشکلی پیش بیاید این مسائل را به مقامات و مراجع بالاتر هشدار دهند تا چنین بحران‎هایی واحدهای تولیدی را تهدید نکند.

در بخش کشاورزی هم وضعیت بدتر است سالانه باید سه بار مبلغی برای خرید تضمینی محصولات به کشاورزان پرداخت شود اما هنوز وجوه گندم، جو و کلزا به کشاورزان داده نشده در حالی که کشاورزان می‎خواهند به کشت سویا بپردازند اما پولی ندارند که بذر تهیه کرده و کشت و کار کنند، گردش مالی در بخش کشاورزی باعث حفظ اشتغال می‎شود.

ما از مسئولان انتظار نداریم که اشتغال جدید ایجاد کنند اینها پیشکش؛ اما حداقل همین اشتغال موجود را حفظ کنند تا ترازشان در طول سال، منفی نشود.

طبق آماری که داریم در اسفند سال 1395 تعداد بیمه اجباری کارگران در بخش‎های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات 160 هزار نفر بود این در حالی است که در سال 1394 حدود 163 هزار نفر بیمه اجباری داشتند آماری که طبق اعلام و گفته‎های مسئولان نشان می‎دهد که آنها نتوانستند اشتغال موجود سال 1394 را در سال 1395 حفظ کنند و در این راستا دو درصد منفی در کارنامه عملکردی خود برجای گذاشتند که این وضعیت چیزی جز ضعف مسئولان استان گلستان نیست.

 

فارس: چه تعداد کارخانه در استان گلستان وجود دارد که اگر وضعیت آن به درستی رسیدگی نشود، فرجامش تهدید به تعطیلی و اخراج کارگران خواهد شد؟    

طالبا: حدود 36 کارخانه در استان به علاوه کارگاه‎های خدمات‎رسان مانند خزر سبز آزادشهر با 71 پرسنل که کارگران آن چهار ماه حقوق معوقه دارند که اگر به وضعیت اینها رسیدگی نشود در آینده‎ای نزدیک حدود 3 هزار کارگر واحدهای تولیدی گلستان به واسطه حقوق معوقه در معرض تهدید به اخراج قرار دارند. 

 

فارس: برای حل مشکلات واحدهای تولیدی چه راهکاری پیشنهاد می‎دهید؟

طالبا: مسئولان استان گلستان باید کمی به خودشان بیایند و از کارگاه‎های تولیدی بیشتر بازدید و سرکشی کنند نه اینکه کارفرمایان به ادارات و وزارتخانه‎های مربوطه مراجعه کنند و پس از ساعت‎ها و ماه‎ها پیگیری راه به جایی نبرند.

در این موقعیت که اشتغال مهمترین مطالبه مردم است و در هر خانه‎ای دو یا سه فرزند بیکار تحصیلکرده وجود دارد مسئولان باید بروکراسی اداری را کاهش دهند؛ حتی در کارگاه‎هایی که دچار وضعیت بحرانی شدند تشکیل جلسه داده و به فوریت اقدام عاجل داشته باشند اما متاسفانه چنین دیدگاهی در بدنه اجرایی مسئولان متولی استان وجود ندارد.

مسئولان متولی باید برای حل مشکلات واحدهای تولیدی وارد گردونه شوند نه اینکه بگویند حل این مسائل خارج از توان استان بوده و فرااستانی است، مسئولان باید با کارخانه فولاد اصفهان رایزنی کنند تا مواد اولیه کارخانه فولاد مینودشت تامین شود.

چرا باید فاجعه برای معدن‎کاران اتفاق بیفتد، یا کارخانه نئوپان شموشک بسته شود بعد مسئولان یادشان بیاید که چه اتفاقی افتاده است، در حقیقت نوشدارویی که دیگر بعد از مرگ سهراب فایده‎ای ندارد.

فارس: در پایان اگر مطلب مهمی باقی مانده که به آن اشاره نکردید بیان بفرمایید؟

طالبا: لازم می‎دانم که از خبرگزاری فارس تشکر ویژه کنم که با جدیت پیگیر مسائل جامعه کارگری استان گلستان است، در این زمینه واقعا وقت می‎گذارد تا مشکلات کارگران احصاء شده و مسئولان استان به وقایع موجود حساس شوند و دردی از جامعه کارگری دوا شود.

================

مصاحبه: زهره رجبی

================  

انتهای پیام/

منبع : فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار