مدیرکل امور روستایی استانداری گلستان خبر داد: بکارگیری سربازان وظیفه در ایستگاه‌های آتش‌نشانی روستایی در گلستان

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان از بکارگیری سربازان وظیفه در ایستگاه‌های آتش‌نشانی روستایی در استان به عنوان خدمه آتش‌نشان خبر داد و گفت: در حال حاضر 30 سرباز در این ایستگاه‌ها در حال فعالیت هستند.

پرداخت تسهیلات با نرخ 8 درصد برای توسعه مناطق محروم

به گزارش گلستان 24 ، علی نصیبی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: با توجه به دستور العمل‌ های جدید ابلاغ شده، موضوع مهمی که در سال جاری در دستور کار قرار گرفته، موضوع اشتغال در روستا و توجه به اقتصاد در روستا است.

وی ادامه داد: در این راستا موضوع پرداخت تسهیلات با سود کم در دستور کار قرار گرفت که برای توسعه پروژه‌های اقتصادی در روستا 20 میلیارد تومان اختصاص داده شده و سود این تسهیلات هشت درصد است که اگر این موضوع به خوبی محقق شود باعث 700 اشتغالزایی خواهد شد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان تصریح کرد: همچنین در این راستا بر اساس تفاهمنامه‌های انجام شده تسهیلات با سود هشت درصد به میزان چهار میلیارد و 200 میلیون تومان برای مناطق محروم در نظر گرفته شده و تشکیل پرونده‌ها در حال انجام است.

نصیبی بیان کرد: پرداخت تسهیلات به دهیاری‌ها و شرکت تعاونی‌های روستاهای استان یکی دیگر از اقدامات این اداره‌کل است که در حال حاضر سه دهیاری و سه شرکت تعاونی روستاهای استان از این تسهیلا استفاده کردند که دهیاری روستای گز شرقی شهرستان بندرگز، دهیاری روستای زینب‌آباد شهرستان رامیان و روستای دیکلی‌داش شهرستان مراوه‌تپه، شرکت تعاونی بخش مرکزی گرگان، شرکت تعاونی فندرسک و شرکت تعاونی داشلی‌برون گنبدکاووس هستند.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر در حوزه توجه به اقتصاد روستاها این بود که سامانه جامع کارآفرینی روستایی در گلستان راه‌اندازی شد و این سامانه به یک بانک اطلاعاتی اقتصاد روستا تبدیل شده است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان تصریح کرد: موضوع دیگری که در روستاها به آن توجه شده، توسعه فرهنگ روستا بوده که در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری 50 جشنواره فرهنگ و اقتصاد در استان برگزار شد.

نصیبی بیان کرد: در تاریخ 20 و 21 ماه جاری استان گلستان میزبان مدیران کل امور روستایی و شوراهای کشور خواهد بود و نیت اصلی ما بر قراری ارتباط خوب با مسوولان کشوری در حوزه روستایی و معرفی بیشتر ظرفیت‌های روستایی استان گلستان است.

وی تاکید کرد: یکی از رویکردهای جدید این اداره‌کل توجه به آتش‌نشانی‌های روستایی در استان است که در حال حاضر 27 پایگاه آتش‌نشانی روستایی داریم و تلاش داریم تا دو ماه آینده، چهار پایگاه آتش‌نشانی روستایی دیگر به این تعداد اضافه شود.

نصیبی بیان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در این بحث، تامین نیروهای خدمه آتش‌نشانی برای ایستگاه‌های آتش‌نشانی روستایی است که با هماهنگی‌های انجام شده، مقرر شد برای این پایگاه‌ها از سربازان وظیفه استفاده کنیم که در حال حاضر 30 سرباز در این بخش بکارگیری شده‌اند و نگاه اصلی ما استفاده از سربازان بومی است.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که در روستاها و دهیاری‌ها سعی کردیم به آن توجه کنیم، درآمدزایی برای دهیاری با استفاده از ادوات و ماشین‌آلاتی است که در اختیار دهیاری‌ها است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان تاکید کرد: در این راستا با تشکیل بانک اطلاعاتی از ماشین‌آلات دهیاری‌های استان مقرر شد تا دهیاری‌ها در زمان بیکاری و روزهایی که از ماشین‌آلات استفاده نمی‌شود برای درآمدزایی به نفع دهیاری استفاده کنند.

نصیبی بیان کرد: برای صحت اجرای این دستورالعمل و راهکار درآمدزایی برای دهیاری‌ها، تیم‌های نظارتی تشکیل شده و هر هفته نظارت‌های مستمر انجام می‌شود.

وی گفت: در سال گذشته موفق شدیم مجوز 61 دهیاری جدید را در استان اخذ کنیم که در حال حاضر 889 دهیاری در استان گلستان فعال است.

نصیبی اضافه کرد: در حال حاضر 871 هزار و 546 نفر ساکن روستاهای استان گلستان هستند که بیش از 43 درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: در حال حاضر 937 روستای بالای 20 خانوار در استان وجود دارد که 903 شورای روستایی و 889 دهیاری در استان فعال است که بالغ بر دو هزار و 600 نفر در دهیاری‌های استان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان خاطرنشان کرد: در یک اقدامی جدید با ارزیابی مبالغ هزینه نشده در حساب دهیاری‌های استان، آنها را موظف کردیم که این مبالغ را در پروژه‌های عمرانی و برای آبادانی روستا هزینه کنند.

نصیبی گفت: اقدامی دیگر این بود که از محل جرائم راهنمایی و رانندگی که به ماده 23 معروف است، در سال 1394 غریب به 600 میلیون تومان را برای نوسازی تجهیزات ترافیکی در روستاها هزینه کردیم و در سال 1395 نیز با رویکردی جدید مبلغی بالغ بر 800 میلیون تومان برا اجرای پروژه‌های عمرانی در روستاها در نظر گرفته شد.

وی در پایان ابراز کرد: نکته دیگر در حوزه ساماندهی بودجه‌های دهیاری‌ها این بود که دهیاری‌ها را بر اساس قانون مکلف به تدوین بودجه کردیم که در این حوزه دهیاری‌ها مکلفند سقف بودجه‌های جاری آنها از 40 درصد کل بودجه بیشتر نشود و باقی آن برای هزینه‌های عمرانی صرف شود که این موضوع در گذشته ساز و کار مناسبی در استان نداشت.

انتهای پیام/


منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار