معاون جهاد کشاورزی گلستان:

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: در راستای کاهش مصرف آب و مدیریت منابع سطحی و زیرزمینی، کشاورزی حفاظتی در دستور کار ما قرار دارد.

«کشاورزی حفاظتی» در دستور کار جهاد کشاورزی گلستان قرار دارد

به گزارش گلستان 24 ؛ سهراب سهرابی اظهار کرد: جهاد کشاورزی استان در راستای کاهش مصرف آب و مدیریت منابع سطحی و زیرزمینی چند کار ویژه را در دستور کار دارد، از جمله، توسعه کشت های نشایی، کشاورزی حفاظتی، مدیریت بقایای گیاهی، کشت مستقیم، استفاده و معرفی ارقام جدید که دوره رشد کوتاه تری داشته باشند.

 

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: پروژه های انتقال آب و اجرا و حمایت از سیستم هایی نوین آبی، توسعه باغات در اراضی دیم و شیب دار استان، توسعه گیاهان دارویی از سیاست های عمده جهاد کشاورزی است.

 

سهرابی ادامه داد: در مدیریت منابع آب حمایت ها کافی نیست و توجه بیشتری لازم دارد و فراموش نکنیم امنیت غذایی را باید در نظر بگیریم که این امر بدون همکاری مشترک پیکره جامعه ممکن نخواهد بود.

 

دانه های روغنی

 

وی اضافه کرد: کشاورزی مانند بنگاه کوچک اقتصادی است که باید سودآور باشد، ولی اگر بخواهد استمرار داشته باشد باید به مسائل زیست محیطی و شور شدن آب و خاک توجه شود و تنها به منافع زودگذر کشاورز توجه نشود.

 

سهرابی بیان کرد: مجموعه جهاد کشاورزی، اقداماتی را در حال پیگیری و انجام دارد. یکی از این موضوعات، سیاست گذاری قیمت تضمینی است، برای مثال در سال جاری با نگاه حمایت از محصول پنبه و دانه های روغنی دولت افزایش نرخ بالای ۱۰ درصد را در نظر گرفت که دو برابر قیمت جهانی آن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: از محل یارانه ها، اعتبار خوبی برای یارانه بذر و نهاده های کشاورزی و عوامل بیولوژیکی در نظر گرفته شده، برای مثال، در سال جاری کشاورزان در هر کیلوگرم سویا، هزارو ۶۰۰ تومان و در هر کیلوگرم پنبه هزارو ۱۵۰ تومان بذر را ارزان تر تحویل گرفتند.

وی با بیان این که در عوامل بیولوژیک ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه استفاده از عوامل بیولوژیک را بخش دولتی پرداخت می کند، تصریح کرد: برای کود، در راستای حمایت از کشاورزان یارانه هایی در نظر گرفته شده است.

سهرابی در پایان گفت: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و میانگین بارندگی ها تقریباً یک سوم تا یک چهارم میانگین دنیا است، میزان تبخیر نیز سه تا چهار برابر میانگین دنیا است و بنابراین متناسب با این شرایط باید برنامه ریزی ها اتفاق بیفتد؛ یعنی هم بخش دولتی و هم کشاورزان به عنوان بخش خصوصی باید درک درستی از شرایط داشته باشند.

منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار