مدیر عامل آب منطقه ای گلستان:

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان با اشاره به استفاده از منابع آبی تجدید پذیر در کشور گفت: در استان گلستان۷۶ درصد آب های تجدید پذیر مصرف می شود.

۷۶ درصد آب های تجدید پذیر گلستان مصرف می شود

به گزارش گلستان 24 علی نظری اظهار کرد: در استان گلستان ۷۶ درصد منابع آبی تجدید پذیر استفاده می شود و سیاست های ما باید به گونه ای باشد که استفاده از آب های تجدید پذیر به ۶۰ درصد برسد.  

نظری با بیان این که سرانه آب استان گلستان نسبت به کل کشور درحد پایین تری قرار دارد، گفت: اگر به سیاست های فعلی در بخش برداشت های آب زیرزمینی ادامه دهیم در آینده نزدیک نگرانی های جدی تری خواهیم داشت.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان در ادامه با اشاره به وضعیت منابع آبی استان تصریح کرد: امسال با کاهش ۳۷ درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته و ۱۹ درصدی نسبت به دراز مدت رو به رو هستیم و حجم ذخایر پشت سدهای استان نیز معادل ۲۴ درصد کل مخازن است که نسبت به سال گذشته به یک سوم رسیده است.

نظری بیان کرد: ۸۷ درصد تخصیص آب استان به بخش کشاورزی، ۱۰ درصد شرب و سه درصد در بخش صنعت است و هر روز نیز تقاضا در این سه بخش افزایش می یابد.

وی به وجود تنش آبی در استان اشاره و تصریح کرد: مردم باید بهینه مصرف کنند و ما نیز باید با کمک مردم و به عنوان امانت دار، سهم آن ها را از بالادست در طرح ها و پروژه های کشور بگیریم.

علی نظری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان ادامه داد: در افق ۱۴۲۰ سه برابر شرایط فعلی آب نیاز داریم و می بایست به سمت بازچرخانی آب های شرب، صنعت و کشاورزی برویم.

نظری افزود: اگر مدیریت صحیح منابع آبی صورت نگیرد، تنازعات بین دو استان دارای مرز آبی مشترک، تنازعات بین دو کشور، حق آبه آب بران کشاورزی و شرب، تنازع مناطق کم بارش و پر بارش وتنازع بین منافع افراد و جامعه را به دنبال دارد.

۷۲ درصد آب های سطحی گلستان مهار شده است

علی نظری خاطرنشان کرد: تا اکنون ۷۲ درصد آبهای سطحی استان با ایجاد آب بندان ها و سد ها مهار شده است و با اقدامات سازه ای جدید قصد داریم بقیه آب های سطحی را نیز مهار نماییم.

نظری افزود: ساخت چهار سد و مطالعه سه سد دیگر را در استان در دست اقدام داریم و ۱۱۰ میلیارد تومان نیز برای زهکشی اراضی اولویت دار استان طی دو قرارداد و برای ۱۸ هزار هکتار اختصاص دادیم.

وی از دیگر اقدامات آب منطقه ای گلستان در راستای تامین منابع آبی استان یاد و تصریح کرد: پایاب شبکه قره سو- زرینگل، طرح نجات خلیج گرگان، آبرسانی به چهار شهر استان، رپرگذاری، لایروبی و ساماندهی رودخانه های استان و مطالعات جامع آب شرب گلستان دیگر اقدامات آب منطقه ای گلستان است.

نظری در پایان به حفر چاه های غیرمجاز در استان اشاره کرد و  گفت: در استان حدود ۱۶ هزار چاه غیر مجاز وجود دارد که چاه های غیر مجاز قبل ۸۵ طبق قانون فرم یک خوانده شده است و اگر اضرار به غیر نداشته و در مناطق ممنوعه شرب حفر نشده باشد و در حریم چاه دیگری نباشد تعیین تکلیف می شود ولی چاه هایی که بعد ۸۵ حفر شده باشد بسته می شوند


منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار