مغفول ماندن بخش صنعت از کشاورزی

وقتی کشاورز اطمینان خاطر داشته باشد صنایع تبدیلی قابل تضمین در استان وجود دارد این امر موجب افزایش تولید و درآمد سرانه خواهد شد از طرفی شاهد کوتاهی دست واسطه‎ها، افزایش ماندگاری محصولات و کاهش ضایعات در بخش کشاورزی خواهیم بود.

ایجاد اشتغال و ارزش افزوده با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در گلستان

به گزارش گلستان24،استان گلستان یکی از قطب‎های کشاورزی کشور محسوب می‎شود که هر ساله مقدار قابل توجهی از محصولات زراعی و مورد نیاز کشور در این استان تولید می‎شود. شرایط مناسب اقلیمی تولید انواع محصولات زراعی را در این استان فراهم کرده است گرچه در نگاه اول این امر یک مزیت برای استان محسوب می‎شود اما نامناسب بودن صنعت فراوری محصولات کشاورزی موجب شده تا این تولیدات ارزش افزوده چندانی برای استان ایجاد نکند.

گرچه صنایع تبدیلی مرتبط با بخش کشاورزی از لحاظ کمیت وضعیت مناسبی دارد اما کیفیت این صنایع دراستان چندان مطلوب نیست.

حدود 250 واحد صنایع تبدیلی در استان موجود است اما به دلیل مشکلاتی از جمله کمبود مواد اولیه و سرمایه در گردش اکثر این واحدها با ظرفیتی بین 20 تا 50 درصد فعالیت می‎کنند.

نامناسب بودن وضعیت صنایع تبدیلی در استان بسیاری از کشاورزان به خصوص صیفی‎کاران را در زمان برداشت محصول با نگرانی مواجه می‎کند چرا که فسادپذیری این محصولات بسیار سریع و خیلی زود از بین خواهند رفت در حالیکه اگر صنایع فراوری مناسب با این محصولات در استان فراهم باشد می‎تواند به اقتصاد کشاورز و ایجاد ارزش افزوده برای استان کمک کند.

تحقق صنعتی شدن کشاورزی با توسعه صنایع تبدیلی

در همین رابطه یک کارشناس کشاورزی در استان گلستان گفت: یکی از نگرانی‎های کشاورزان در زمان برداشت، فروش محصولات است در بسیاری از کشت‎ها به دلیل نبود بازار مناسب برای فروش، کشاورز ترجیح می‎دهد محصولات خود را با قیمتی بسیار پایین که حتی هزینه‎های کاشت ان را پوشش نخواهد داد به دست دلالان بسپارد و یا اینکه ترجیح دهد محصول را در زمین شخم بزند چرا که هزینه برداشت آن بر مشکلات این قشر اضافه خواهد کرد کاری که در چند سال گذشته از سوی کشاورزان به خصوص سیب زمینی کاران استان بسیار مشاهده کردیم.

مهدی کردی در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان افزود: در حالیکه اگر صنایع تبدیلی مرتبط با بخش کشاورزی در استان فراهم باشد و به خوبی کارکردهای خود را انجام دهد کشاورز نگرانی خاصی از بابت فروش محصول نخواهد داشت از طرفی دست واسطه‎ها در زمان برداشت محصول کوتاه می‎شود و در نهایت کشاورزی را به سوی اقتصادی شدن سوق خواهد داد.

وی تصریح کرد: صنایع تبدیلی به دلیل آنکه از محصولات کشاورزی به عنوان مواد اولیه استفاده می‎کنند می‎تواند عاملی برای استفاده بهتر از محصولات محسوب شود در واقع صنایع تبدیلی با حفظ و نگهداری محصولات در آنها به گونه‎ای تغییر و تبدیل ایجاد می‎کند که امکان مصرفشان در طی سال فراهم شود.

وی بیان کرد: در برخی از محصولات چند برابر بیشتر از ظرفیت، صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان وجود دارد اما این واحدها تقریبأ نیمه راکد هستند و نمی توانند کمکی به بخش کشاورزی کنند.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: سال گذشته برای کمک به واحدهای تعطیل یا نیمه راکد از سوی کارگروه تسهیل رونق برای ارائه تسهیلات مصوبات خوبی به مرحله اجرا در آمد، امیدواریم این اقدامات برای فعالیت چرخه صنعت و کشاورزی استان استمرار داشته باشد، صنعتی شدن کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند به طوری که ارتباط این دو بخش با هم  توسعه پایدار را رقم خواهد زد.

کردی با بیان اینکه بخش کشاورزی در اکثر کشورهای توسعه یافته به دلیل اهمیت در ایجاد امنیت غذایی یکی از بخش‎‎های مهم تلقی می‎شود گفت: در این کشورهای همواره توسعه بخش کشاورزی را مکمل بخش صنعت می‎دانند اما در کشور ما ارتباط کشاورزی با صنعت مغفول مانده است.

ایجاد اشتغال و ارزآوری با توسعه صنایع تبدیلی

اگرچه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان گلستان اکثرأ به صورت نیمه فعال هستند اما با این وجود در پایان سال گذشته یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی کردکوی فعالیت خود را در حوزه فراوری محصولات کشاورزی با تکنولوژی جدید آغاز کرد.

در همین رابطه مدیرعامل شرکت بهاران پیمان گلستان فعالیت این واحد تولیدی را بخارپز، انجماد و بسته‎بندی محصولات کشاورزی عنوان کرد و در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: کلنگ زنی این مجموعه در سال 1388 آغاز شد اما با توجه به اینکه می‎خواستیم از ماشین‌آلات و تکنولوژی به روز در این واحد تولیدی استفاده شود لازم بود با برخی کشورهای اروپایی رایزنی کنیم اما زمانی که با شرایط تحریم مواجه شدیم تمام قراردادها برای ارسال ماشین‌آلات لغو شد.

امیر یوسفی تصریح کرد: تحریم‎ها موجب تعویق افتادن برای راه‌اندازی این واحد تولیدی شد اما از سال 1393 با توجه به امکاناتی که در اختیار ما قرار گرفت توانستیم ماشین‌آلات مختلف را وارد کشور کنیم  در زمان تحریم توانستیم از مجموعه داخل کشور که دربخش صنایع غذایی فعالیت می‎کردند برای مهندسی معکوس برای ورود به عرصه استفاده کنیم و با الگوبرداری، بسیاری از ماشین‌آلات که در کشورهای اروپایی تولید می‎شد را در داخل تولید کردیم در واقع تلفیقی از ماشین‌آلات داخلی و خارجی به وجود آمد.

وی ادامه داد: یکی از اهداف ما از راه‌اندازی این واحد تولیدی کمک به اشتغال در استان و نیز بحث صادرات است که در این رابطه با کشور روسیه وارد مذاکره شده‎ایم.

مدیرعامل این واحد تولیدی ادامه داد: فراوری و انجماد محصولاتی هم چون سیب‌زمینی، هویج، نخودفرنگی، باقلا و کلم بروکلی در این واحد تولیدی انجام می‎شود.

یوسفی با بیان اینکه محصولات صیفی به دلیل فسادپذیری سریع، همیشه موجبات نگرانی کشاورزان را فراهم می‎کرد، گفت: با راه‎اندازی این واحد تولیدی بخش عظیمی از مشکلات کشاورزان استان رفع می‎شود اما اگر واقعأ بخواهیم در استان اشتغال و تولید ایجاد شود باید بسترها را فراهم کرد.

بانک‌ها با واحدهای تولیدی تعامل داشته باشند

وی در خصوص مشکلات واحدهای صنعتی در استان به خصوص صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی گفت: راه‌اندازی یک واحد تولیدی کار آسانی نیست اگر از تولید حمایت نشود قادر به ادامه فعالیت نخواهیم بود یکی از مشکلات واحدهای تولیدی سیستم بانکی است در هیچ سیستم بانکی و در هیچ جای دنیا برای تولید بهره 18 تا 20 درصد در نظر گرفته نمی‎شود آن هم تولیدی که در تحریم دچار مشکل شده است فعالیت مجموعه تولیدی در گرو همکاری بانک‌ها است.

وی یکی از راه‌های حمایت از تولید داخلی را جلوگیری از واردات عنوان کرد و افزود: هنوز محصولات صیفی از خارج کشور وارد می‎شود در حالیکه بستر تولید در داخل فراهم است در کشورهای دیگر محصولات کشاورزی با کمترین هزینه و سود بانکی تولید می‎شود در حالیکه در کشور ما اینطور نیست بنابراین محصولات ما به دلیل افزایش هزینه کارگری و هزینه تمام شده کالا نمی‎تواند وارد بازار رقابتی شود.

یوسفی بیان کرد: وقتی کشاورز اطمینان خاطر داشته باشد صنایع تبدیلی قابل تضمین در استان وجود دارد این امر موجب افزایش تولید و درآمد سرانه خواهد شد از طرفی شاهد کوتاهی دست واسطه‎ها، افزایش ماندگاری محصولات و کاهش ضایعات در بخش کشاورزی خواهیم بود.

راه‌اندازی اولین واحد فراوری سیب‌زمینی در گلستان

در چند سال گذشته به دلیل بازار نامناسب برای فروش سیب‎زمینی و عدم صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول، سیب‎زمینی کاران استان با خسارت‎های فراوانی مواجه شدند گرچه در گذشته یک واحد صنعتی مرتبط با فراوری سیب‌زمینی در گلستان وجود داشت اما به دلیل مشکلات مالی، این واحد صنعتی از ادامه فعالیت بازماند.

مدیرعامل شرکت بهاران پیمان گلستان با بیان اینکه با راه‌اندازی این واحد تولیدی، تنها واحد فراوری سیب‎زمینی در استان خواهیم بود، گفت: امیدواریم امسال با فعالیت این واحد صنعتی بتوانیم به سیب‌زمینی کاران استان کمک کرده باشیم و بخشی از دغدغه کشاورزان در رابطه با فروش این محصول رفع شود.

بر اساس این گزارش از آنجایی که محصولات کشاورزی به عنوان مواد اولیه در صنایع تبدیلی به کار گرفته می‎شوند گسترش و توسعه صنایع مذکور می‌تواند علاوه بر افزایش میزان تولید و ایجاد ارزش افزوده به کاهش ضایعات محصولات، ارزآوری و ایجاد اشتغال نیز کمک کند از آنجاییکه حدود 30 درصد ضایعات در بخش کشاورزی است یکی از روش‎های اقتصادی برای جلوگیری از ضایعات، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بوده که البته افزایش کیفیت بسته‎بندی و بازاریابی مناسب از اجزای مهم آن محسوب می‌شود.

منبع:فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار